Tjena
Håller på med ett bygge av garage med en förrådsdel i bakkant och en yta på ca 49kvm garagedel och 23 förrådsdel. Mellan rummen är det bara tänkt en enklare innervägg med dörr, ej isolerad.

jag skulle vilja ha temperaturen till ca 10 grader vintertid i hela byggnaden och funderar på uppvärmningssätt. Har kollat lite på luft/luftpump men kostnaden för inköp plus installation känns hög även för de billiga varianterna. Har istållet sneglat och funderat på radiatorer som alternativ, något som verkar smidigare att installera och billigare vid inköp.

men frågan är då, skulle det fungera för mina ytor? Och vilken effekt skulle behövas? Två i garagedelen och en i förrådet som är i bakkant?

jag har tänkt isolera väggarna med 145+45 isolering och taket lite mer än så
 
Tomture61
F Filip Lindström skrev:
Tjena
Håller på med ett bygge av garage med en förrådsdel i bakkant och en yta på ca 49kvm garagedel och 23 förrådsdel. Mellan rummen är det bara tänkt en enklare innervägg med dörr, ej isolerad.

jag skulle vilja ha temperaturen till ca 10 grader vintertid i hela byggnaden och funderar på uppvärmningssätt. Har kollat lite på luft/luftpump men kostnaden för inköp plus installation känns hög även för de billiga varianterna. Har istållet sneglat och funderat på radiatorer som alternativ, något som verkar smidigare att installera och billigare vid inköp.

men frågan är då, skulle det fungera för mina ytor? Och vilken effekt skulle behövas? Två i garagedelen och en i förrådet som är i bakkant?

jag har tänkt isolera väggarna med 145+45 isolering och taket lite mer än så
Vart bor garaget ? Norra - Södra _ Mittemellan

Värma med el blir 2-3 ggr dyrare än med en LLVP .
Om tanken är att bo kvar länge så .........
 
Jag hade planerat för LLVP åtminstone. Är budgeten tight så kan man sätta dit 2-3 billiga radiatorer så länge. Du verkar ju bygga det ordentligt så då kan det ju vara skönt att kunna värma upp det så byggnaden mår bra.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag hade en LLVP till mina 65 m² (120+45 väggar), men en äldre variant som inte gick ställa ner under 16°C. Det blev skitdyrt både på vintern då det blev för varmt i verkstaden på vintern, och på sommaren, då det var väldans bekvämt att hålla svalt där inne. Nu kör jag istället med en konvektorradiator som jag ställer mitt på golvet när det börjar kännas kallt i verkstaden. Bättre ekonomi, helt acceptabel komfort och ockuperar ingen värdefull väggyta.

En LLVP har ytterst begränsad livslängd, så bara kostnaden för hårdvara landar väl på minst en tusenlapp om året. Svårt att räkna hem det om man ändå bara tänkt hålla 10°C några månader på vintern.
 
Rickard.
Jag värmer upp mitt 50m2 garage med två uråldriga elelement, temperaturen pendlar mellan 10-14 nånting och det kostar några hundringar dom riktigt kalla månaderna för mig.

Fick inte ihop matten med en llvp alls för mig men vill man ha varmare och kör in en kall bil dagligen hade jag kanske valt annorlunda.

3 känns lagomt för TS tycker jag, leta begagnat om du vill spara lite pengar jag tycker alltid det finns hyfsat moderna Gnosjöelement på marketplace för nästan ingenting.
 
Redigerat:
Tror också att det blir svårt att räkna hem en LLVP med endast lite drygt frostfritt. Även om elen är svindyr här nere i söder så är ju vinterperioden mildare och kortare än uppe i norr. Dessutom vill LLVP ha helt öppna planlösningar för att ge vettigt klimat i hela huset. Så med mellanvägg och ev stängd dörr så är LLVP bara att fetglömma.

En LLVP kan man alltid montera in efteråt om behoven ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.