Hej

Skall just till att bygga Multi 192kvm, och har blivit upplyst om att den värme pump som ingår inte räcker till att värma huset under den kallare delen av vintern. Problemet gäller fram för allt hus med stora öppna ytor högt i tak osv. Denna info kommer från en grupp av husbyggare i mit område som just nu har samtal med Myresjö om ersättning. Vad kan ni säga om det, är det ngn som har efarenhet om detta. Har Myresjö ngn plan hur man skall lösa problemet.

Micke
 
Hmm... skall ev. bygga en Smålandsvilla Nybro med denna panna. Huset kommer vara 197 kvm när vi isolerat och inrett övervåningen.

När jag läser dessa inlägg så blir jag orolig... vi vill ju ha så låga elräkningar som möjligt...

Går det att koppla (nu vet jag inte vad den korrekta termen är) "fläktapparaten" som står på utsidan av husen? Istället för ett vanligt luft/luftsystem göra 360'n tillsammans med "fläktapparaten" till ett luft/vatten?
 
Så här står det på Nibes hemsida:

Val av värmepump vid nybygge

"Husstorlek: 100 - 240 m²
Värmesystem: Vattenburet. Frånluftsvärmepump för beredning av varmvatten och radiator- / golvvärme.
Värmekälla: FIGHTER 360P

Kommentar:
En vidareutveckling av FIGHTER 310P med större kompressor, högre besparing, lägre ljudnivå och intelligent styrning förberedd för datakommunikation. Flexibelt för framtiden och dockningsbar till andra värmekällor. Vid hörnbadkar eller bubbelpool bör man komplettera med en extra elektrisk varmvattenberedare, typ COMPACT eller EMINENT. "


Känns inte riktigt sant att Nibe anger att denna panna kan användas upp till 240 kvm men då till skyhöga elräkningar?

För det är väl Fighter 360p vi talar om? Så jag inte är helt ute och cyklar... ;-)
 
Faktum är att du aldrig kan få ut mer än c.a. 2 kw ur värmepumpsdelen på fighter 360p, i ett stort hus på 197 kvm så säger ju det sig själv att det behövs mycket stöttning av värmepatronen när det kryper ner i temperatur, under i princip -5 gr blir det en ren elpanna, patronen kan max ge 13,5 kw och det räcker ju normalt sett lätt att värma dom 197 kvm men det kostar också.

Skall den räcka till ett hus på 240 kvm som Nibe skriver till en rimlig kostnad så får det huset vara beläget neråt ekvatorn :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.