Hej,

Vad är er erfarenhet av att värma upp en övervåning på ca 50 kvm fördelat på två rum med enbart en luftvärmepump? Ena rummet blir ett sovrum, andra ett vardagsrum och det är där innedelen kommer att sitta. Pumpen kommer vara dimensionerad för ~150 kvm och ca 7 kW men räcker det med luftcirkulation för att det inte ska upplevas som kallt i sovrummet? Våningen kommer vara välisolerad och med nya fönster mm. Alternativet är vattenburet men jag slipper gärna jobbet med att dra fram rör…

Vad tror ni?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Vad är er erfarenhet av att värma upp en övervåning på ca 50 kvm fördelat på två tum med enbart en luftvärmepump? Ena rummet blir ett sovrum, andra ett vardagsrum och det är där innedelen kommer att sitta. Pumpen kommer vara dimensionerad för ~150 kvm och ca 7 kW men räcker det med luftcirkulation för att det inte ska upplevas som kallt i sovrummet? Våningen kommer vara välisolerad och med nya fönster mm. Alternativet är vattenburet men jag slipper gärna jobbet med att dra fram rör…

Vad tror ni?
Det kan fungera rätt bra iom att det är välisolerat och bra fönster. Litet stöd av en elradiator för kalla vinterdagar är bra. Speciellt om man vill stänga dörren till sovrummet om nätterna.

Ofta vill man ju sova lite kallare så tex 22 C i vardagsrum och 20 C i sovrum är inte fel.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan fungera rätt bra iom att det är välisolerat och bra fönster. Litet stöd av en elradiator för kalla vinterdagar är bra. Speciellt om man vill stänga dörren till sovrummet om nätterna.

Ofta vill man ju sova lite kallare så tex 22 C i vardagsrum och 20 C i sovrum är inte fel.
Ja, jag håller med. Om möjligt montera ett litet elelement som reserv riktigt kalla dagar eller om pumpen krånglar. Blir nog inte många drifttimmar på ett år men kan vara skönt att ha.
Dessutom kommer ni att har nytta av värmepumpens AC-funktion till sommaren när det blir varmt på övervåningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
OT. För den som inte provat så är Onsalakorven en riktig delikatess. Highly recomended! :)
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.