Hej!

Jag har ett nybyggt isolerat förråd (utan fönster) på 30 kvm som idag saknar uppvärmning. Jag tänker mig någon form av element/radiator som går på el. Jag är ute efter att hålla en frostfri miljö som jag förstått innebär en temperatur på minst 5 grader.

Är det någon som har tips eller erfarenheter kring vilken typ av element som är lämpligt för att få en bra funktion och en vettig elförbrukning med dessa förutsättningar? Hur gör ni själva? :)

Mvh
Adam
 
Adampadam Adampadam skrev:
Hej!

Jag har ett nybyggt isolerat förråd (utan fönster) på 30 kvm som idag saknar uppvärmning. Jag tänker mig någon form av element/radiator som går på el. Jag är ute efter att hålla en frostfri miljö som jag förstått innebär en temperatur på minst 5 grader.

Är det någon som har tips eller erfarenheter kring vilken typ av element som är lämpligt för att få en bra funktion och en vettig elförbrukning med dessa förutsättningar? Hur gör ni själva? :)

Mvh
Adam
Ett vanligt el-element. Antingen oljefyllt eller med modern digital termostat skulle jag föreslå.
En luftvärmepump känns inte rimligt om det bara är frostfritt du vill ha, dom funkar sällan optimalt då, och investeringen är mycket högre.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tomture61
Adampadam Adampadam skrev:
Hej!

Jag har ett nybyggt isolerat förråd (utan fönster) på 30 kvm som idag saknar uppvärmning. Jag tänker mig någon form av element/radiator som går på el. Jag är ute efter att hålla en frostfri miljö som jag förstått innebär en temperatur på minst 5 grader.

Är det någon som har tips eller erfarenheter kring vilken typ av element som är lämpligt för att få en bra funktion och en vettig elförbrukning med dessa förutsättningar? Hur gör ni själva? :)

Mvh
Adam
Vart i detta avlånga land bor förrådet ?
Har ett garage på 35 kvm , sänkte elförbrukningen med 1/3 del med en LLVP .
Inte optimalt att hålla temp strax över nollan , skall vara min. +16 gr för att hålla byggnaden / innehållet ok .
Det har att göra med vart daggpunkten hamnar i väggen .
Eller helt ouppvärmt , med det är inte optimalt .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Såklart du ska skaffa en luftvärmepump.

Du skulle spara in 1/3 av energikostnaden
 
Adampadam Adampadam skrev:
Hej!

Jag har ett nybyggt isolerat förråd (utan fönster) på 30 kvm som idag saknar uppvärmning. Jag tänker mig någon form av element/radiator som går på el. Jag är ute efter att hålla en frostfri miljö som jag förstått innebär en temperatur på minst 5 grader.

Är det någon som har tips eller erfarenheter kring vilken typ av element som är lämpligt för att få en bra funktion och en vettig elförbrukning med dessa förutsättningar? Hur gör ni själva? :)

Mvh
Adam
Ett vanligt el-element. Antingen oljefyllt eller med modern digital termostat skulle jag
K Knight skrev:
Såklart du ska skaffa en luftvärmepump.

Du skulle spara in 1/3 av energikostnaden
Skulle man det om man håller temperaturen på ca 5 grader ?

LLVP vill ju ofta hålla på iaf 10-15 grader för att kunna avfrosta ?
Och att hålla på 12 istället för 5 lär ju ge en högre försbrukning, så frågan är om man går jämt ut på en LLVP då, och då skall man jämföra en investering på ca 12-15000 kr mot 500 kr
 
Tomture61
Beror på vad man vill uppnå med att värma en byggnad .
För att hålla byggnaden frisk , minst + 16 gr .
För att undvika att vatten fryser , över 0:an .
För att undvika att saker möglar krävs som nr 1 en hygrometer + värme + ventilation , möjligtvis en avfuktare .
Allt annat är en chansning .
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ett vanligt el-element. Antingen oljefyllt eller med modern digital termostat skulle jag

Skulle man det om man håller temperaturen på ca 5 grader ?

LLVP vill ju ofta hålla på iaf 10-15 grader för att kunna avfrosta ?
Och att hålla på 12 istället för 5 lär ju ge en högre försbrukning, så frågan är om man går jämt ut på en LLVP då, och då skall man jämföra en investering på ca 12-15000 kr mot 500 kr

Jag förutsatt han väljer en inomhustemperatur på ca 16 grader.
 
De där 16 graderna är det i relation till en viss hustyp och andra faktorer? Med tanke på mängden hus som inte håller över 16 grader året runt som fortfarande står kvar utan större problem så känns det lite väl generellt.
 
Tomture61
Z z_bumbi skrev:
De där 16 graderna är det i relation till en viss hustyp och andra faktorer? Med tanke på mängden hus som inte håller över 16 grader året runt som fortfarande står kvar utan större problem så känns det lite väl generellt.
Kan vara svårt att se in i en yttervägg vad som pågår .
Har ibland sett gul isolering (glasull) som blivit svart , när folk rivit väggen av ngn orsak :thinking:
Mögel ?
16 gr har att göra med hur långt in i väggen värmen tränger in , man vill helst ha daggpunkten utanför ev fuktbroms / spärr , sett från insidan .
Men det finns mycket variabler , tex hur väggar är konstruerade , täthet .
 
Adampadam Adampadam skrev:
Hej!

Jag har ett nybyggt isolerat förråd (utan fönster) på 30 kvm som idag saknar uppvärmning. Jag tänker mig någon form av element/radiator som går på el. Jag är ute efter att hålla en frostfri miljö som jag förstått innebär en temperatur på minst 5 grader.

Är det någon som har tips eller erfarenheter kring vilken typ av element som är lämpligt för att få en bra funktion och en vettig elförbrukning med dessa förutsättningar? Hur gör ni själva? :)

Mvh
Adam
600 W bör räcka
 
K Knight skrev:
Såklart du ska skaffa en luftvärmepump.

Du skulle spara in 1/3 av energikostnaden
@Knigth, vilken luftvärmepump menar du skulle spara in 1/3del av energikostnaden i TS fall?
 
Har aldrig prövat att köra en luft luft för en så låg temperatur som 5 grader, men om den inte är optimal för det, borde det inte gå att ha den inställd på 20 grader och så köra den tills det blir typ 10, låta den vara av tills det är 4 och hålla på så. Eller är det just att avfrostningen behöver en viss värme som värmer innerdelen? I så fall kanske man skulle kunna ha typ en öppen låda som lite halvt stänger in tillräckligt stor mängd varmluft runt inomhusdelen? Eller kanske ha elvärme som värmer rören vid just avfrostning.
Sedan är ju inte en Julapump med snabbkoppling så värst dyr, så den borde ju i så fall gå att tjäna in.
 
Tomture61
Tror antagandet kommer från mitt inlägg .
Mina egna siffror , har tyvärr ej ngn medeltemp för uppvärmnings sesongen (utanför)

2016 : Inget garage 12227 kwh
2019 : Garage uppvärmt med byggfläkt , ca 16-17 gr , 15752 kwh
2021 : Garaget uppvärmt med LLVP , ca 20 gr , 13699 kwh

Skillnaden utan garage till uppvärmt med byggfläkt , 3525 kwh
Skillnaden utan garage till uppvärmt med LLVP , 1472 kwh

Så ngn stans mellan 1/2 - 2/3 besparing med LLVP :)
Eller 58% besparing , obs 3-4 gr varmare nu också , i garaget .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror antagandet kommer från mitt inlägg .
Mina egna siffror , har tyvärr ej ngn medeltemp för uppvärmnings sesongen (utanför)

2016 : Inget garage 12227 kwh
2019 : Garage uppvärmt med byggfläkt , ca 16-17 gr , 15752 kwh
2021 : Garaget uppvärmt med LLVP , ca 20 gr , 13699 kwh

Skillnaden utan garage till uppvärmt med byggfläkt , 3525 kwh
Skillnaden utan garage till uppvärmt med LLVP , 1472 kwh

Så ngn stans mellan 1/2 - 1/3 besparing med LLVP :)
en 1/3 besparing är att det minskar med 1/3 dvs från 1000 till 666 (för att ta ett kul exempel)
men du menar att besparingen är mellan 50 och 67% -ish ?
dvs från 1000 ned till 500 eller ännulägre 333 (för att fortsätta med samma siffror.
då blir besparingen 2/3

Besparingen du har mellan byggfläkt och LLVP i ditt garage är ju 2053kWh dvs 58%
 
Jag har följande

friggebod på 10kvm. Den drog 107kwh i feb 2023. Tempen på elementet va inställt på 8-10 grader.
120+45mm isolering i vägg 145mm i taket

Garage 70kvm med tillhörande övervåning
60kvm totalt 130kvm drog 388kwh i feb 2023. Tempen på värmepumpen va inställd på 11 grader och ibland drog jag upp den till 18 vid behov

145mm+45mm I vägg och 195-500mm I taket

Luftvärmepump Gree Amber 35
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.