Börjar kika på uppvärmning till vårt garage på ca 50 kvm. Vad rekommenderar ni för värmesystem ? Vill hålla ca 5-6 plusgrader under vintern osv, har en stor elport på 5m så det blir ju en del värmeförlust när man skall in och ut med bilen.

Har en kompis som har helt nya oljefyllda radiatorer som man kanske kan köpa för en bra peng.

Vad säger experterna ?
 
Jag har eller håller på att bygga en solfångare. Den är på taket och skall kopplas in. Ger ca 55° den är oisolerat och ledningen in likaså. Dock vet jag inte exakt hur det blir på vintern. Men mina mätningar från i vintras gav bra resultat på ut luften runt 8-12°. Nu var inte vinter så helvetisk. Men gratis värme är bra värme. Även om jag får stötta med lite direkt el.
Sök lite trådar om det, rätt spännande läsning.
 
Spännande helt klart, men då har du nån variant av pump i garaget eller ? Jag hade tänkt nån billig men bra lösning, antingen radiatorer (vatten eller olje) eller luftvärmepump. Jag har inga GV slingor i plattan även om den är isolerad. Solfångare kostar väl en slant per panel kan jag tänka mig. Men visst är det en intressant lösning.
 
Har direkt el idag två radiatorer på 2000w per enhet.
Solfångare är byggd av vanliga skivor tror de heter konstruktions skivor. Lite mörkare och stabilare, sedan vanlig korrigerad plåt och kanalplast. ca 1000:-.
Antingen skall den drivas av termiken i anläggningen eller om det inte fungerar bra så köper jag en chassi fläkt till en pc som jag kopplar in på nåt sätt med timer eller nån skymningsräle

Har funderat på lvp, och då köpa en beg på blocket eller en under 2000:- om jag hittar det i nån fyndlåda nån gång.
 
Redigerat:
storken skrev:
.
Antingen skall den drivas av termiken i anläggningen eller om det inte fungerar bra så köper jag en chassi fläkt till en pc som jag kopplar in på nåt sätt med timer eller nån skymningsräle
.

Hur menar du att termiken skulle cirkulera luften. Varm luft stiger uppåt men det är ju uppe som du producerar värmen och den vill ju inte nedåt.
En PC fläkt kommer heller inte att få fart på luften, den har troligen för lågt tryck, men återkom med vad de praktiska proven ger.

Protte
 
Jag tar in luften i nedre delen av solfångare och släpper upp det i övre delen. Hittills har det känts som det blåste ut luft när jag kände med handen. Eftersom fångarens volym är mycket större än ledningens så skall det inte bli bekymmer. Men plan b är att stötta upp med en data fläkt vill ha lägre flöde och varmare luft in.

Garaget skall inte kännas unken och kall när man går in.
 
storken skrev:
Eftersom fångarens volym är mycket större än ledningens så skall det inte bli bekymmer.
Jag får en känsla av att det inte kommer att fungera så, utan satsa på en temperaturstyrd fläkt i stället. Finns en annan tråd i ämnet som beskriver en hemmabyggd solfångare med fläkt.
 
Yes har lusläst den.
Min strategi är att kompletera vartefter. Målet är inte att garaget blir uppvärmd utan ligga på ca 5-7°
Det är lätt att det drar iväg och sen visar sig inte funkar då sitter jag med prylar jag inte kan återanvända :)
 
Tänkte återuppta denna tråd ..

Vad rekommenderar ni av att sätta in Oljeradiatorer eller skall man köra på luft/luft pump till uppvärmningen i garaget ? tänkt temperatur 5-7 grader.

Mycket tacksam för lite tips/tankar
 
Jag tror inte att det finns luftvärmepumpar som kan hålla en så låg temperatur som 7 grader inomhus. Ofta är 16 grader det lägsta även om det finns sådana som klarar 12 grader. Direktel är billigt i inköp, men dyrt i drift. Det framgår inte var i Sverige garaget ligger, men om det är i södra halvan borde det inte vara ruinerande att hålla den låga temperaturen. Jag är tveksam till om det är billigare att hålla 12 grader med luftvärmepump än att hålla 5 grader med direktel.
 
Avemo skrev:
Jag tror inte att det finns luftvärmepumpar som kan hålla en så låg temperatur som 7 grader inomhus. Ofta är 16 grader det lägsta även om det finns sådana som klarar 12 grader. Direktel är billigt i inköp, men dyrt i drift. Det framgår inte var i Sverige garaget ligger, men om det är i södra halvan borde det inte vara ruinerande att hålla den låga temperaturen. Jag är tveksam till om det är billigare att hålla 12 grader med luftvärmepump än att hålla 5 grader med direktel.
Det gäller Stockholm, och jag såg den här som verkar kunna hålla rätt låg temperatur .

http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-10-nd-
 
Då får jag ta tillbaka vad jag skrev. Den kommer att vara billigare i drift än direktel. Om det sedan räcker för att kompensera för det högre inköpspriset beror på hur väl isolerat garaget är.
 
Det kommer att bli 15cm isolering i väggar och 20cm i tak med golvspån ovanpå. Sen har jag en stor 5m bred elport.

Ja Luft pump ink installation kostar ju en slant kan man ju säga, så det kanske inte är rätt investering ?
 
Isolera lite sämre så betalar sig pumpen fortare ;-)

Har ingen aning, men om pumpen har avfuktningsfunktion kan man ju räkna av nån tusenlapp för det är ganska bra att ha i garaget.
 
Hehe, såklart så kan jag isolera mer än 20cm om det gör stor skillnad, 30cm kanske är betydligt bättre.

kan ju alltid prova med 2st stora oljeradiatorer så får man se lite förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.