Hej alla kunniga!

Har ett åretrunt fritidshus som nu är vinterisolerat och klart.
Vi kommer att ha en riktigt effektiv vedkamin som huvud värme källa.
Nu uppstod diskussionen gällande värmeluftpump.
Är det ett bra alternativ till vanliga element?

Vi kommer nog att ha en grundvärme på på vintern. Har fått ett ca pris på 16.000 kr
inkl installation på en värmeluft pump.
Har förstått att en värmeluftpump har fördelen att den är mer direkt verkande samt ventilerar bra.

Någon som har en åsikt om detta? Smart lösning?
 
Om du köper en L/L värmepump, satsa på en med underhållsvärme och som fungerar så långt nere i temp som möjligt.

Den här fungerar ner till - 30 grader!

http://www.polarpumpen.se/?artnr=Toshiba+PAVP+10

och kan hålla underhållsvärmen på +5 grader.

Själv har jag bl.annat en "modern" panasonic skit som stänger sig själv vid -15C. Och ger nästan inget vid minus temperaturer.

Snåla inte.
 
År det verkligen någon ide att använda en luftvärmepump för underhållsvärme i stugan. Drar inte underhållsvärmen minst lika mycket el som ett vanligt element.

I luftvärmepumpen antar jag att man måste ha ett elelement för avfrostning och dessutom måste man ju driva fläkten som går mest hela tiden.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som har tagit reda på hur mycket el som underhållsvärmen kräver om man jämför luftvärmepumpen med vanliga elelement.

För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år (ca 2000 kr/år om man räknar elförbrukning, elöverföring och alla skatter).
 
spontant håller jag med ajn, är inte luftvärme mer till för hus som används dagligen och med detta spar man el och värme. I ett fritidshus som sporadiskt används under vintertid känns detta långt borta och under sommaren behövs dessa mindre..
 
ajn skrev:
År det verkligen någon ide att använda en luftvärmepump för underhållsvärme i stugan. Drar inte underhållsvärmen minst lika mycket el som ett vanligt element.

I luftvärmepumpen antar jag att man måste ha ett elelement för avfrostning och dessutom måste man ju driva fläkten som går mest hela tiden.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som har tagit reda på hur mycket el som underhållsvärmen kräver om man jämför luftvärmepumpen med vanliga elelement.

För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år (ca 2000 kr/år om man räknar elförbrukning, elöverföring och alla skatter).
Men då har du element för underhållsvärme? Solarventi klarar ju inte att hålla det vintertid (har en själv på fritidshuset).
 
AndersS skrev:
Men då har du element för underhållsvärme? Solarventi klarar ju inte att hålla det vintertid (har en själv på fritidshuset).
Ja, man måste ha elelement och dem sätter jag på 9 grader. Solarventi fungerar endast när solen skiner och under november, december, januari och februari är det för kallt och solen för svag för att solpanelen ska ge något överhuvudtaget.

Så under de månader som man behöver mest energi till underhållsvärme får man inget tillskott från solpanelen.

Men redan under slutet av mars och fram till mitten av oktober gör solarventien nytta och eftersom det är frågan om underhållsvärme så minskar kostnaderna så fort panelen ger ett tillskott som gör att temperaturen överstiger 9 grader och för oss ger det den besparing på ca 1000 kwh. (Vi har vår stuga i Hälsingland)

En svaghet som finns på solarventien är att om det är kallt ute så drar det in rätt mycket kallluft genom röret som går från panelen in i stugan. Det har jag löst genom att montera en termostatstyrd ventil som stänger sig automatiskt när det blir för kallt och öppnar sig när panelen blåser in tillräckligt varm luft.

Men finns det ingen som har erfarenhet av luftvärmepump i sommarstugan. Hur mycket har ni sparat på att använda den för generera underhållsvärme?
 
Redigerat:
Lite nyfiken på vilken termostat du använt och hur du kopplat det hela.
 
Modell: MYSON V 125 T

http://www.myson.se/vent/01_vent.htm


Men finns det ingen som har erfarenhet av luftvärmepump i sommarstugan. Hur mycket har ni sparat på att använda den för generera underhållsvärme?
 
Tjena.

Har en Fujitsu ASYA 9 LG Arctic som har snurrat hela vintern på underhållsvärme 10 grader.
Faktisk förbrukning med värmepumpen för perioden 2010-01-01 till 2010-03-31 var 748 kWh.

Stugan byggd 1946, spån i tak och väggar, alltså ingen extra isolering,

29m2 uppvärmd yta + djävligt kall vinter i sthlmsområdet.

Har jag sparat något med pumpen? Det får andra räkna på, det har iallafall fungerat bra för mig ;)

Hälsningar
//Konrad K
 
Redigerat:
Tack för svaret. Det låter som att du gör av med väldigt lite energi.

Vet du hur många kwh det gick åt innan du installerade pumpen?

Har du varit i stugan under denna tidsperiod under några helgerna och liknande?
 
Redigerat:
Har haft stugan kallställd under tidigare år så har ingen aning vad bara direkverkande element skulle ha förbrukat.

Har under 2010 varit ute i stugan 2 dagar och jobbat lite, då har jag natuligtvis passat på och eldat i köksspisen och stora spisen. Mest för att det är kul men också för att få lite behagligare klimat och kunna värma gorbys när man jobbar...
 
OK då vet jag att stugan var kallställd tidigare, Du gör av med lite energi i alla fall.
 
ajn skrev:
Ja, man måste ha elelement och dem sätter jag på 9 grader. Solarventi fungerar endast när solen skiner och under november, december, januari och februari är det för kallt och solen för svag för att solpanelen ska ge något överhuvudtaget.

Så under de månader som man behöver mest energi till underhållsvärme får man inget tillskott från solpanelen.
Jag har tittat på solarventi för vår stuga som ligger på västkusten, vi har princip sol hela dagen på taket, hur är din solarventi placerad ?

Vi kör idag med element på 8-10 grader när vi inte är där, dock så är vi där ofta (helger etc) då vi bara bor 2 timmar bort.

Vi har beräknad förbrukning på ca 10000 kWh/år så fundering på värmepump har varit där men vet inte riktigt om det betalar sig.

En braskamin är planerad att installeras.
 
L/L VP med automatiskt återstart kan vara ok.
 
Jef skrev:
Jag har tittat på solarventi för vår stuga som ligger på västkusten, vi har princip sol hela dagen på taket, hur är din solarventi placerad ?

Vi kör idag med element på 8-10 grader när vi inte är där, dock så är vi där ofta (helger etc) då vi bara bor 2 timmar bort.

Vi har beräknad förbrukning på ca 10000 kWh/år så fundering på värmepump har varit där men vet inte riktigt om det betalar sig.

En braskamin är planerad att installeras.
Våra panel är placerad på väggen i sydvästlig riktning och skyms på morgonen av några barrträd, men någonstans mellan 10 - 11 lyser solen på panelen (beroende på hur högt upp på himlen som den befinner sig).

SV14 har som max effekt endast 1kw. Med tanke på din elförbrukning och att du ofta är i stuga på helgerna skulle jag tippa på att du tjänar mer på att installera en värmepump (med underhållsvärme).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.