Hej!
Vi är nyblivna villaägare till ett fint hus byggt 1936 med tillhörande fristående garage på ca 50kvm. Jag kommer dela av garaget och bygga hembio är planen. Själva rummet är designat och klart men jag vet inte hur jag ska göra med uppvärmningen. Rummet kommer inte vara så stort (ca 20kvm) med en takhöjd på 2,15m. Har fått viss konsultation från en person som jobbar med värmepumpar men tycker det är lite väl ambitiöst att sätta in en värmepump för ca 30tkr för detta ändamål.
Garaget är tilläggsisolerat med vind och enligt tidigare ägare så blir det sällan kallare än 7-8 grader där på vintern. I somras så upplevde jag garaget som väldigt svalt. Oklart om betongplattan är isolerad eller inte och jag har inte lyckats få reda på det.

Säg att man vill ha en grundvärme på runt 14 grader där på vintern och sen dra upp värmen till 18 grader när man kollar på film (ca 1-2ggr/vecka). Borde man inte klara sig med olje/elelement? Och sedan någon mekanisk till/frånluftsventilation.

Är som sagt helt novis inom detta område och tar gärna tips.
 
Sätt in en LLVP för mellan 9000 -15000 kr, det kostar inga 30 kkr att få in en LLVP och den värme ganska snabbt ett så litet rum. Dom nya nu kan ha en mintemp på ca 10 C som underhåll.
 
J jonaserik skrev:
Sätt in en LLVP för mellan 9000 -15000 kr, det kostar inga 30 kkr att få in en LLVP och den värme ganska snabbt ett så litet rum. Dom nya nu kan ha en mintemp på ca 10 C som underhåll.
Tack för tips! Du menar alltså en luft/luftvärmepump med utomhus aggregat? Den bör väl installeras av en behörig tekniker? Kan du ge mig något bra tips på modell?

Hittade denna men den kanske är helt värdelös för temperaturer under 0 grader?

https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/miniventilation/vl-50s2-e#product-details
 
Om det är ett lite äldre garage från 1900-talet är sannolikheten överväldigande stor att betongplattan är oisolerad. Då går det åt mycket energi vid uppvärmning till runt 20 grader och det blir ganska dålig komfort med kallt golv. Bäst att bygga upp ett isolerat golv med ventilation under som leder ut fukten från plattan. Att normalt hålla bara ca 10 grader med el-radiatorer drar ganska lite energi och med en extra värmefläkt kan man höja temperaturen till 18-20 grader.
 
J Josth skrev:
Om det är ett lite äldre garage från 1900-talet är sannolikheten överväldigande stor att betongplattan är oisolerad. Då går det åt mycket energi vid uppvärmning till runt 20 grader och det blir ganska dålig komfort med kallt golv. Bäst att bygga upp ett isolerat golv med ventilation under som leder ut fukten från plattan. Att normalt hålla bara ca 10 grader med el-radiatorer drar ganska lite energi och med en extra värmefläkt kan man höja temperaturen till 18-20 grader.
En hantverkare rekommenderade mig att lägga platonmatta på betonggolvet och sedan vanlig matta (ca 20mm lugg). Räcker det eller hur menar du med ventilerat golv?
 
Ja precis platonmatta underst kan man ha. Finns olika fläktsystem som suger ut luften vid golvlisten, t.ex. Nivell-golv. Men bara en matta på platon utan isolering mellan låter kallt. Tänker mig man kunde ha XPS-isolering 5 cm eller liknande.
 
J Josth skrev:
Ja precis platonmatta underst kan man ha. Finns olika fläktsystem som suger ut luften vid golvlisten, t.ex. Nivell-golv. Men bara en matta på platon utan isolering mellan låter kallt. Tänker mig man kunde ha XPS-isolering 5 cm eller liknande.
Jag vill helst inte bygga för mycket på höjden så Nivell-golv funkar nog tyvärr inte. Men skulle platon-XPS-20mm matta fungera? Eller behöver man ha något fastare underlag mellan XPS och mattan?
 
En bra fråga. Kanske det skulle fungera med masonite på XPS som skyddar mot stolsben och liknande.
 
  • Gilla
iqraul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.