Hej.

Jag är snart på gång att flytta in i mitt första hus. För ett par veckor sedan genomfördes en besiktning av huset och vi fick ett par rekommendationer jag tänkt kolla upp här.
Det är så att huset är tillbyggt -93 (resten av huset är från 1939). I den gamla delen av huset så finns det källare. Under tillbyggnaden så grävdes det ut med full ståhöjd, men inget mer gjordes. Det är fortfarande den gamla grunden + lecablock/ny grund som utgör väggarna i den utgrävda delen. Golvet är vad jag vet oisolerat med singel ovanpå. Det är ett isolerat träbjälklag upp till huset. Det finns idag bara två små fönster in till detta utrymme, det är helt enkelt en krypgrund med ovanligt hög höjd. I utrymmet sitter 4 ventiler (ca 150x150mm) och där finns idag bara en ventil från den gamla källare in i utrymmet (om man inte öppnar fönsterna in då). Besiktningsmannen föreslog att vi skulle täta tre av ventilerna i krypgrunden och sen släppa på varmluft från källaren via minst två ventiler för att undvika kondensproblem. Detta kommer ju att medföra att golvet ovan krypgrunden blir varmare, men kommer det att bli mycket högre energiåtgång?
Vad jag undrar är om detta låter som en bra idé?
Sen undrar jag om det nu är en bra idé, är det vettigt att då sätta in hyfsad isolering i de tre ventilerna man tätar? Typ 100mm cellplast/50mm mineralull/50mm luftspalt/100mm cellplast och tätat allt med fogskum? Eller räcker det med att helt enkelt sätta igen ventilerna med en lucka + fogskum? Det finns idag inga direkta tecken på att det varit några problem med kondens i utrymmet, men det skulle ju vara trevligt med lite varmare golv i vardagsrummet som ligger ovanpå och besiktningsmannen sa att det i 80% av fallen förr eller senare bli problem med kondens i krypgrundar.
Hur skulle det påverka läget om man isolerade utrymmet mot marken?

Shit vad långt det blev.... Men hoppas någon har haft ork att läsa allt och kan komma med någon bra rekommendation.

Tack på förhand

// S-Man
 
Två ventiler släpper nog inte ut så mycket värme.

Men det är två saker du vill uppnå: 1) säkra mot fukt. 2) få varmare golv (= varmare i krypgrunden).

- För #1: skulle jag lägga åtminstone plast på marken, ev kolla så dränering är OK. Och överväga stänga alla ytterventiler och sätta in en avfuktare. Detta garanterar en torr grund, det sista också att det blir en högre temperatur i grunden (#2)

För att få ännu högre temp. i grunden kan du överväga en isolering (http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm)

Kolla in tex http://www.lfs-web.se/ för mer info
 
En decimeter cellplast och lite fogskum räcker säkert som ventiltätning. Finns knappast någon anledning att skapa ett lägre U-värde i ventilerna än vad väggen i övrigt har.

När det gäller effekterna av att öka temperaturen i krypgrunden är det inte säkert att det bara är av godo. Om det finns en fukttransport från mark via grundmur och "golvet", kan uppvärmningen medföra att du får i princip oförändrad RF, och eftersom mögel trivs bättre ju varmare det är skulle det kunna leda till ökad risk för mögel.
Mitt tips är därför att åtminstone täta marken med byggplast, men helst även förhindra att grundmuren kan suga fukt från omgivande mark. Det sistnämnda inte fullt så enkelt eftersom det kanske innebär att du måste gräva ner t.ex. Isodrän alternativt cellplast&platon rund hela grunden. Men du kanske har sådan tur att detta redan finns, vad vet jag.
Vid för högt RF i krypgrunden efter alla andra åtgärder är förstås en avfuktare ett alternativ. Om du då inte väljer en sorbtionsavfuktare som blåser ut all förbrukad energi i det fria, får du på köpet även viss uppvärming av utrymmet eftersom alla energi avfuktaren gör av med då stannar kvar inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.