Hej

Jag och sambon är inte överens om hur vi skall värma vår snart inredda vind.

På undervåning har vi luftburen värme med återvinning.
Mitt förslag är att lägga golvvärme på övervåningen och sedan suga ut luft ifrån den nya toaletten och en klädkammare på övervåningen, inluft får bli med ventiler vid fönstren.
Sambons förslag är att sätta en värmepump på övervåningen och sedan suga ut luften som i mitt förslag.

Hur fungerar en värmepump om det finns dörrar ivägen?
 
Luften måste ju cirkulera för värmen ska sprida sig, även om det ofta sprider sig bättre än man tror, dock inte genom stängda dörrar. Hur stor är ytan? Välisolerat? Kolla värmebehovet, kanske räcker med några elelement på några hundra watt och värmen från bottenvåningen. 8)
 
Det är 120kvm nere och ca 75kvm uppe, välisolerat.

En fråga är ju hur mkt som kommer att stiga upp till övervåningenifrån undervåningen.
 
Sonander skrev:
Det är 120kvm nere och ca 75kvm uppe, välisolerat.

En fråga är ju hur mkt som kommer att stiga upp till övervåningenifrån undervåningen.
Jag bor i ett mycket mindre hus, men principen med en mindre övervåning på en större undervåning är densamma (totalt 100 kvadrat, jag gissar att jag har kanske 30 kvadrat på övervåningen). Övervåningen är delad på två ungefär lika stora rum, det ena har jag som sovrum och det andra som "dator/kontor-rum". Eftersom jag stänger sovrumdörren när jag sover har jag lite värme på där, men i det andra rummet så räcker det bra med värmen som kommer från bottenvåningen via trappen, och det tillskott det blir av två datorer gåendes dygnet runt och två skärmar medan jag sitter där, åtminstone så länge det är bara några minusgrader ute.

Då snålar jag dessutom så jag bara har ca 18 grader på bottenvåningen men ändå håller det över 20 grader på övervåningen i rummet utan värme påslagen. Här om dagen drog jag igång ytterligare en äldre energislukande dator med stor skärm till, då blev det olidligt varmt, kring 24 grader :)
 
Eftersom du har en balanserad ventilation med återvinnning sedan tidigare så skall du ansulta både från och tilluft till denna anläggning.

Gör absolut inte några väggventiler när du har balanserad ventilation.
 
Det jag skulle vilja slippa är att dra upp ett nytt rörpaket på den nya vinden för att kunna koppla ihop det med det gamla systemet. Helst skulle jag vilja se det som 2 separat zoner över- och undervåning. Hur mycket "läcker" det i trappa?
 
Det är absolut det du måste göra om du skall ha balanserad ventilation i fortsättningen. Du gör en kraftig nedgradering om du inte drar upp från/tilluft till ovanvången.
I och med att du skall ha toalett på ov måste du ha frånluft och då är det ofrånkomligt. Det är lika naturligt som att dra el/vatten/avlopp dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.