Har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Hösten och kylan kommer allt närmare tyvärr.
Jag har ett nybyggt garage som är på ca43 kvm
Jag hade tänkt hålla en temp. på ca5-10 C.

Min fråga är hur skall jag värma upp garaget.
Räcker ett vanligt element på 2000w ,lv-pump har jag läst har svårt att komma ner i så
låga temp.

Hur mycket cirkulation behövs.

Tack på förhand
 
Redigerat:
2000w räcker nog ganska långt om det står på hela tiden, men det kostar ca 50:-/dygn.

Vad du behöver för cirkulation beror ju på hur du använder garaget. Om du inte tar in fukt eller använder vatten i garaget behöver du inte någon cirkulation alls så länge du håller en hyffsat konstant dygnstemperatur.

Tar du in fukt i garaget i stor omfattning tex genom att köra in blöta/snöiga bilar så kan du behöva rejäl ventilation vilket blir mycket dyrt tillsammans med uppvärming. Då räcker knappast 2000w. Bättre (billigare) i detta fall att använda avfuktare.

Vad menar du med att lv-pumpar inte kommer ner i låga temperaturer? Att termostatet inte går att ställa så lågt? Det beror på vilken lv-pump du väljer, det finns det som går att ställa in på dessa temperaturer.
 
Det förutsätter ju att elementet går på fulla varv hela tiden och det lär det inte göra om det finns en 10-15 cm isolering i väggarna. Har ett 1250 som värmer min verkstad/hobbybod och det klarar att hålla 18 grader utan att gå konstant så så jag ser inga problem med 5-10 grader på ett 2000W element
 
Jag hoppas att jag kunna rensa i garaget så att bilarna kommer in.

Vad jag har sett på nätet så är pumparna för ca 100 kvm och uppåt
samt att de inte kan köras på så låga temperaturer.
 
Panasonic NE9GKE kan köra underhållsvärme 8/10 grader.
Finns nog flera som kan köra underhållsvärme.
 
Problemet är avfrostningen av utedelen om man har för låg innetemp. Pumpen går baklänges korta stunder för att för avisningen. Men det kanske är läst genom eluppvärmning istället. Kolla hur det påverkar verkningsgraden.
Allternativet är att du monterar innedelen väldigt högt upp i garaget. Och gör ev, en liten mellanvägg som sticker ner ifrån taket. Då kan du ha 20 grader där uppe. Medeltempen kan man då hålla på 8 grader och avisningen fungerar ändå.
Har gjort så själv, fungerar bra. Blir bra innemiljö med värmepump. Man kan köra den baklänges ibland för att torka luften. Torr luft är trevligare för uppvärmningskostnaden.

Mats
 
Hej Mats757. Jag har läst säkert hundra kommentarer om uppvärmning i garage men föll för din ide´ ovan med att ha luftvärmepumpen monterad högt upp i taket. Innebär det att man kan använda en billigare pump som inte har underhållsvärme? Blåser du luften neråt i garaget? Vad har du för uppvärmningskostnad med denna lösningen?
Hade bestämt mig för panasonic LVP med underhållsvärme, men läste att fläkten går på max för jämnan.

Tacksam för svar även om tråden är gammal.
Mvh.
/CC
 
chris47 skrev:
Hej Mats757. Jag har läst säkert hundra kommentarer om uppvärmning i garage men föll för din ide´ ovan med att ha luftvärmepumpen monterad högt upp i taket. Innebär det att man kan använda en billigare pump som inte har underhållsvärme? Blåser du luften neråt i garaget? Vad har du för uppvärmningskostnad med denna lösningen?
Hade bestämt mig för panasonic LVP med underhållsvärme, men läste att fläkten går på max för jämnan.

Tacksam för svar även om tråden är gammal.
Mvh.
/CC
Hej,

Jag har en Mitubichi Pump Maxi någonting heter den. Den fungerar väldigt bra. Har 110m2 och 4 meter i takhöjd.
Den sitter ganska högt upp. Jag har så låg temp som bara är möjligt och värmer bara luften högst upp, när jag går dit, tar jag fjärrkontrollen och riktar ner luftstrålen, det blir varm väldigt fort.
Men jag har grundvärme via golvvärme, vedeldning. SÅ jag kan inte säga hur mycket el det går åt. Jag kör inte värmepumpen jämt heller. Beror på hur mycket jag är hemma och eldar också. Jag har funderat på att göra en köldridå mellan innre och yttre delen också, som går ner från taket till ca 2 meter över golv. DÅ spar jag varmluften innan för den. SÅ slipper inte så mycket värme ut när jag öppnar dörrarna.

Mats
 
Uppvärmning av lokaler beror väll oftast på yttre förutsättningar antar jag.
Typ finns fjärrvärme, har huset pannrum med vedeldning ,berg/sjö värmepump m.m.

Instalera elelement Enkelt men dyr(ast) i längden
Elda med fasta/flytande bränslen Troligtvis billigast men kräver merjobb på din dyrbara fritid
Luftvärmepump Ganska enkel instalation ,livslängd på anläggningen 10-15 år kanske och sköter sig nästan själv
 
Eftersom denna tråd är så lik mina frågor så hoppas jag att det är ok att jag ställer frågorna här. Annars så startar jag en ny tråd, TS får säga ifrån..

Jag har ett garage som är enligt skiss.
Skissen är inte skalenlig och jag är usel på att rita..
Men principen går nog att se.

Mitt mål är att hålla frostfritt i framförallt garagedelen.
En bonus ifall verkstadsdelen även är frostfri, men inte ett krav.
Förrådet har jag inga som helst krav på värme.
Alla innerväggar är isolerade.

Tanken är att när något projekt ska genomföras så ska jag kunna höja temperaturen till ca 15 grader.

Min tanke är då att sätta in en luftvärmepump i garagedelen, samt "ventilationshål" till verkstadsdelen. Eventuellt någon fläkt för att få cirkulation på luften.

Elradiatorer finns redan idag, men jag tror de slukar onödigt mycket energi.
Eventuellt så behåller jag dem till när man vill få upp värmen. Men hade tänkt mig en byggfläkt annars. Alltså snabb värme fastän den kostar...

Garaget är bra isolerat i tak, men väggarna bara drygt 10cm isolering.
All isolering är gullfiber.

Bostadshuset är vattenburen värme. Tror det blir väl mycket arbete att dra kulvert, vattenledningar med mera för att försöka utnyttja det värmesystemet....

Är jag inne på rätt tankebanor?


Hmm, ett långt inlägg blev det... Kanske bättre med en egen tråd?
 
  • garage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V8dc skrev:
Elradiatorer finns redan idag, men jag tror de slukar onödigt mycket energi.
Eventuellt så behåller jag dem till när man vill få upp värmen. Men hade tänkt mig en byggfläkt annars. Alltså snabb värme fastän den kostar...
Försök få tag på en gamal skrotad elmätare. I Hedemora kan man köpa sådan för en hundring. (Efter byte till fjärravläsning blev det många gamla, men bra mätare över.)
Då får du svart på vitt hur mycket ström uppvärmningen drar.

Min farbror har ett lika stort garage som du, kanske lite större också, och lite högre i takhöjd. Han satt in mätare. Efter ett år påstår han att den har dragit 350kWh, Jag är lite skepptisk till siffrorna, skulle snarare tro att det är 3500kWh.
Jag tror att lyse tar så mycket på ett år. 2 kw ggr 2 h i veckan x 50 veckor. 200kWh bara i belysning.
Å andra sidan, det är inte mer än frostfritt heller, Frågan om 150kWh skulle räcka för att värma dom kalla månaderna?

Men som sagt kolla själv så vet du.

Mats
 
Visst går det att mäta.
Känns bara lite osäkert med såpass gamla 3-fas elradiatorer..
Men det kanske är det "bästa"?
 
Jag har räknat lite och kommit fram till att det kanske inte är ngn vits med att köpa värmepump till ett garage.

Om man istället köper en liten byggfläkt på 2kW för 250 kr och kör den på låg effekt så borde man kunna hålla ca 5° med 800w i ett välisolerat garage på 40 kvm. Det blir ca 3000 kr på ett år skulle jag tro om man enbart behöver värma 4 mån (dec-mar).

Värmepumpen kommer kanske klara sig med 1500 kr per år (lite osäker på verkningsgraden). Det tar altså 10 år att tjäna in investeringen som är 15'000 kr (pump + installation). Livslängden är ca 10-15 år så det känns som en tveksam investering både ekonomiskt och miljömässigt.

Om några år kanske det finns effektivare värmepumpar som enbart är byggda att klara 5-10 grader till en lägre investeringskostnad. Håller min argumentation?
/CC
 
OM du bara ska hålla 5-10 grader så blir de nog absolut biligast med en byggfläkt, sätt en timer på den så den går varanan timme bara, hade själv så i garaget i en månad innan jag fick L/V pumpen lagad å de funkade kanon. nov/dec månad 4-5 minusgrader ute på natten ca10-12grader i garaget (73m2).

köp inte en jätte billig (ÖB) byggfläkt dom har oftast väldigt tunna element så livslängden blir oftast kort.
 
någon som har kontakt med mellby garaget??jag har beställt mtrl därifrån.
verkar bra i pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.