Vi skall bygga ett fritidshus i Skåne (västkusten) och jag undrar vad vi skall välja för uppvärming. Huset blir på 75-80 m2 med mycket fönster mot havet. 3 sovrum, toalett o dusch. Resten är en storstuga med kök öppet upp i nock. En braskamin kommer att finnas i storstugan. Platta på mark. Huset kommer att vara året-runt-isolerat. Vad är lämpligt; golvvärme, radiatorer, vattenburet, luft/vatten, frånluftsvärme etc. Vi är helt nollställda!!
Vad föreslår ni som har byggt nytt eller redan har befintligt fritidshus eller ni som har kunskap i ämnet?
Tack på förhand Nils :-?
 
Hmm.. normalt brukar jag rekommendera direktverkande el i fritidshus, pga den låga investeringskostnaden.. Men här är det lite annorlunda eftersom det är ett nybygge med lite annorlunda förutsättningar.
I ett nybygge vill man ha mekanisk ventilation.. Detta kan man lösa med en frånluftsvärmepump. En frånluftsvärmepump ger värme, varmvatten och ventilation ur samma apparat, den tar dessutom tillvara på värmen i frånluften och kan på så sätt sänka uppvärmningskostnaderna.

Skall ni satsa på en frånluftsvärmepump så tycker jag definitivt att ni skall köpa en Comfortzone CE50, www.comfortzone.se , denna är mycket bättre än alla andra.. ;)

Sedan är det ju frågan om ni någonsin kommer att tjäna in den investeringen som är ganska mycket större än direktverkande el.
Direktverkande el har som sagt låg investeringskostnad. Denna kan kompletteras med en luft/luft-värmepump. Denna är billig och fungerar även som luftkonditionering på sommaren! Välkommet de dagar som vi har +30[sup]o[/sup]C i skuggan här..

Det är svårt att ge ett bra svar utan att veta
  • Vad är beräknad elförbrukning för huset?
  • Hur skall ni använda huset? Bara som sommarstuga? Eller även på vintern?
  • Hur är era varmvattenvanor? Hur många är ni i familjen? Hur mycket duschas det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.