Hej ny på detta forum.

Har köpt ett sommarställe som vi kommer att använda vår, sommar, och höst.
Vintertid kommer det att stå tomt.

Det sitter en nibe city panna från -98 i huset med vattenelement.
Den har en oljebrännare också.

Min fundering är, går det att koppla en ackumulatortank till den, kan man på så sätt få ner värmekostnaden.

Mitt tankesätt är, Att om man har mer varmvatten så går väl inte pannan lika mycket, än att bara ha den som är i pannan.
Sedan om det är billigare el på nätterna så värmer man upp ack tanken.

Ett annat alternativ är att använda oljepannan att värma vattnet men hur mycket olja använder en brännare per dygn.
Har aldrig använt sådan
[h=1][/h]
 
Nibe city, är det en elpanna? Jag har svårt att tro att du skulle tjäna några pengar på att koppla en elpanna till en acktank. Satsa på ett avtal med fast elpris istället.

Hade du använt huset vintertid också hade det kanske varit en bra idé att konvertera oljebrännaren till pellets.

Har ni höga kostnader för varmhållning av huset på vintern så är det nog enklast att köpa en luftvärmepump.
 
Funderar lite på en luftvärmepump.
En lite fundering angående utomhusdelen.
Vi har ju en källare, kan man inte placera utomhus delen där så står den varmt året runt så får man ju ut bra effekt.
Det är ju bara om vintern vi kommer att använda den, eller finns det något jag förbi ser.
 
Värmepumpen är ju som ett kylskåp men omvänt...du tar energi/värme från en sida/rum och flyttar till en annan sida/rum genom att tillsätta energi till en kompressor. Du kommer att få kallt i källaren och varmt i våningen ovan. Det innebär att du då får isolera ner mot källaren för att inte få förluster genom bjälklaget ner till källaren. Om du lyckas med att isolera så att inga förluster (teoretiskt) sker mellan planen kommer källaren att till slut bli lika kall som det är utomhus eftersom den värme du hoppas på skulle ge ett positivt tillskott naturligtvis kommer uppifrån. Om man skulle kunna ha sin utedel inomhus i det hus man värmer upp så har man ju uppfunnit en evighetsmaskin eller man har åtminstone till slut inte fått ut mer värmeenergi än den energimängd man tillsätter i kompressorn.

Så det är inget bra förslag att ens försöka ha utedelen i källaren.:)

Men den kommer att fungera utmärkt om du sätter den utomhus.:)
 
Det var det jag förmodade, Vilket märke kan man rekomendera och vilken storlek.
Huset är 1.5 plan + källare. 120m2
Funderar på att hålla mellan 8-15 grader i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.