Hej

Jag tänkte bygga en friggebod som skall värmas med direktel och ha element med total effekt 2000 W. Alla väggar, tak och golv isoleras med mineralull, cirka 40-60 mm. Lämpliga innerväggar och tak är gips skiva eller spånskiva och golvet belägges med trä, men får ungefär samma k-värde som väggar och tak. Stugan skall vara försedd med lämpligt fönster (vanligt tvåglasfönster) eller någonting bättre. Dörren antas ha samma k-värde som fönstret.

Jag undrar vad kostnaden blir för att hålla stugan uppvärmd under en vecka under vintern om innertemp. skall vara +20 grader. Yttertemp. antas vara -10grader. Kommer alltså värmas med direktel.

Tacksam för svar.
 
Hoppas du menar 40-60 cm?
Annars lär det bli dyrt.
 
1 vecka om året blir ju inga pengar.

Å vem isolerar en friggebod med 40 CM?

Vi har 90mm i väggarna å 135 typ i taket å de funkar bra. Men elementen får jobba när det är kallt.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Om du har ca 15cm i väggar och 20 itak så,bör du räkna med ca 80watt/m2 om huset är välbyggt

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
med max förbrukning så 9 dagar (tog en vecka plus extra helg) X24 timmar dvs 216 timmar.
216X2 är 432 KW/h. med ca 1.50 per Kw/h så får du en maxkostnad på lite drygt 600 :-

Nu tror jag att du kommer att hamna lägre än så då den isolering du har kommer att hjälpa plus att människor avger 100-200W/h
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.