Vi håller på med vårt duschrum i källare som är 2,2 x 2 m. Vi har lagt komfortvärme (el) på golvet ca 100 W/m2, väggen är isolerad med 10 cm isodrän. Vi kommer dessutom ha elektrisk handdukstork.
Funderar på om vi behöver komplettera med ett el-element?
Innan satt det ett 300 W el-element i rummet.

Tar gärna lite input, bor i Göteborg.
 
Det räcker garanterat med gv och tork.
 
tack, vi funderade också i termer om att man kanske blir ruinerad av golvvärmen på vintern. Kanske man kan ha kvar kabeln i väggen så kan man borra fram den om man känner att det blir så.
 
Lane skrev:
tack, vi funderade också i termer om att man kanske blir ruinerad av golvvärmen på vintern. Kanske man kan ha kvar kabeln i väggen så kan man borra fram den om man känner att det blir så.
Det tror jag är smart.
 
Lane skrev:
Vi håller på med vårt duschrum i källare som är 2,2 x 2 m. Vi har lagt komfortvärme (el) på golvet ca 100 W/m2, väggen är isolerad med 10 cm isodrän. Vi kommer dessutom ha elektrisk handdukstork.
Funderar på om vi behöver komplettera med ett el-element?
Innan satt det ett 300 W el-element i rummet.

Tar gärna lite input, bor i Göteborg.
Jag bor i Luleå och vi har ingen uppvärmning alls i vårt 4-5m2 duschrum i källaren. Rummen på sidorna av duschrummet har var sin liten vattenradiator. Vi har alltid dörren öppen för att få in värme.

Det är lite svalt att börja duscha när det är -30 ute men inte så farligt.. Den dagen vi renoverar kommer vi dock lägga in golvvärme..

I bilen kör jag 900w kupévärmare. Funkar bra trots att den är dåligt isolerad..

Nu har du nått att relatera till :)

Jag gissar att 440w räcker i Göteborg.
 
Golvvärmen räcker absolut till att hålla värmen. Det som gör golvvärmen dyrare än element är det faktum att golvet är varmt så att mer värme läcker ut i marken. Du blir knappast ruinerad av 4,4 m² golvvärme.

En förutsättning för att det skall bli billigare med ett element är att golvet är kallt. Det går att hålla värmen med ett element och sedan slå på golvvärmen manuellt eller med timer ett par timmar innan man skall använda duschen. Då kan du spara några kronor och ändå ha varmt golv. Ser man det bara ekonomiskt så tvivlar jag på att du inom rimlig tid kommer att ha sparat in kostnaden för elementet. Ännu mindre för timern.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tack alla för svar.
Ska fundera igenom det ett varv till. Ang ekonomin så är jag sån att jag gärna tar en högre investeringskostnad nu än en långsiktigt hög kostnad då man aldrig vet hur framtiden ser ut med föräldraledighet, sjukskrivning, arbetslöshet och sånt. Vi kommer också lägga värme i tvättstuga och korridor med så det blir rätt många kvadratmeter totalt hela källaren är ca 66 m2 utan förråd kanske 55 m2.
 
Om det rör sig om 55 m² och ekonomin är intressant är det enkelt. Lägg ingen golvvärme. Det är billigare både i investering och drift med element. I duschen är det skönt med golvvärme, men vad gör det för nytta i en tvättstuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.