Hej.
Jag håller på att bygga ett garage på 100 m² som på ovanvåningen kommer ha en lägenhet på ca 80 m².
Garage delen under har golvvärme och kommer köras till ca 15-18 grader året om.
Jag har dålig koll på dom alla olika systemen men dom jag har hittat är rekommenderade för 100+m² och är i 40 000kr klassen.

Har nån ett förslag på vad som skulle passa, jag är inte intresserad av direktverkande el.
 
Vattenelement/golvvärme för samma värmesystem som nere? Har du 18 nere lär det inte behövas jättemycket värme uppe
 
Golvvärmen i garaget kommer tas ifrån jordvärmepumpen som jag har i huset bredvid, utan det är bara stöd värme jag är ute efter, i lägenheten.
 
Då är väl en luft-luft värmepump det enklaste valet?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Vattenelement/golvvärme för samma värmesystem som nere? Har du 18 nere lär det inte behövas jättemycket värme uppe
Precis min uppfattning också. Bygg med glespanel istället för golvspån på övervåningen och lägg golvvärmeplåtarna mellan glespanelen så slipper du dyra golvvärmespånskivor. Har du 18 på nedervåningen så behövs det inte mycket extra effekt för att få 21 grader på övervåningen. Se till att ha termostatstyrning så kan du ha olika temp på våningsplanen.

Jag skulle tippa på en materialkostnad i storleksordningen 10000 kr för detta.
 
Ja en bra luftvärmepump specad för låga utetemperaturer eftersom det gäller Västerbotten. Finns numera specade för -30 C eller t.o.m. -35 C. Komplettera med några el-radiatorer i lägenheten där luftvärmepumpen inte kommer åt att värma som t.ex. badrum, sovrum etc. Även i rummet där luftvärmepumpen sitter behövs minst en el-radiator som komplement när det blir väldigt kallt ute och luftvärmepumpen tappar en stor del av effekten.
 
Vattenburen golvvärme på ovanvåningen kan bli lite för mycket för min nuvarande anläggning, samt att då kommer jag få problem med att klara av brand klassificeringen på mellanbjälklagret EI60.:|
Jag hade hoppats på en frånluft värmepump som kör ut varmt vatten till elementen under fönsterna.
 
En extra värmepump är ju en jättedålig lösning. Kostar en massa pengar i inköp och måste underhållas också. Det som händer om du "överbelastar" din nuvarande värmepump är att du får dra igång elpatronen lite oftare. Du kan aldrig räkna hem en luftvärmepump eller annan värmepump för det här.

EI60 fixar du väl genom att sätta isolering och gips innertaket i garaget? Jag kan inte se hur golvvärmen skulle påverka det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.