Hej,

jag och min fru har köpt en tomt för att bygga hus på. vi funderar dock först på att bygga en gäststuga som vi tänker bo i 2-3 år innan "stora" huset byggs. Stugan kommer att bli på ca 50 kvm med sovloft. En genialisk idé enligt mig att bygga gäststugan för om svärföräldrarna kommer på besök så slipper man dem i huset. ;D

Nu är det så att tomten ligger ute på landet så vi måste borra egen brunn och avlopp och dessa har jag tänkt att huset och gäststugan skall dela på. Några funderingar:
1. Hur skall jag värma upp gäststugan? Vi kommer att bo där 2-3 år och sen kommer den endast att vara i drift lite då och då. Vi vill gärna ha golvvärme då vi tänker lägga klinkers.
2. Kan man använda den borrade brunnen till bergvärme? Till både gäststugan och "stora" huset?

Någon tipsade mig att vi skall ha direktverkande el eftersom vi inte skall bo i gäststugan så länge. Kanske det bästa alternativet?

Mvh Andreas
 
Humm..

Bergvärme i ett nytt hus kommer aldig bli lönsamt inte heller i gäst stugan..

2-3 år... Jag skulle inte satsa på Golvvärme heller.. En Kamin (pellets kanske?) Med El element tror jag nog skulle vara en bra lösning.. Att inte välja golv värme beror på att det är så trögt dina svärföräldrar hinner åka hem innan det är varmt o gott i stugan ;) OM du inte väljer EL-golvvärme men då snurrar nog EL-mätaren likan snabbt som en Orkan..

Jag skulle också överväga Luft/luft-värmepump i stugan då..
 
ett par el-element som backup-värme, en kamin (pellets eller ved) + en Luft-vp. Som Per-Erik skriver glöm bergvärme.
 
Då blir det förmodligen el-element. Skall kolla upp vad en luft/luft-värmepump kostar också.
Tack för tipsen.
 
Jag skulle inte satsa på några påkostade lösningar för 50 kvm, som inte ska användas permanent i framtiden. En mindre vedkamin, inget vattenburet system. Några under dimensionerade el element. Ev varmvatten från 30 l elberedare. Med golvvärme blir du aldrig av med gästerna, med vedkamin blir gästerna "lagom" långvariga. ;D
 
frasse_E skrev:
Jag skulle inte satsa på några påkostade lösningar för 50 kvm, som inte ska användas permanent i framtiden. En mindre vedkamin, inget vattenburet system. Några under dimensionerade el element. Ev varmvatten från 30 l elberedare. Med golvvärme blir du aldrig av med gästerna, med vedkamin blir gästerna "lagom" långvariga. ;D
;D ;D ;D Bra svar, fast 10 liters vvb räcker ju för håken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.