Hej!

Vi ska bygga en carport med förråd och hobbyrum. Förrådet blir ca 15 kvm stort, hobbyrummet ca 12 kvm. I förrådet vill jag ha 5-10 grader varmt. Hobbyrummet ska bara vara varmt när jag är där ock jobbar (ett par gånger i veckan). Min fråga är: hur ska man värma dessa ytor?

Frånluftsvärmepumpen räcker inte riktigt till att väma garagedelen också. På IVT föreslog de att vi skulle sätta en luftvärmepump på huset och dra kulvert över till garaget, dra ned värmen på frånluftsvärmepumpen och värma huset med luftvärmepumpen. Dyr investeringskostnad dock.

Jag flackar fram ock tillbaka mellan luftvärmepump på garaget, direktel, en air-star - är det någon som testat en sådan? - och lite olika alternativ. Kan man kanske vinna på att isolera som ett psyko. Vi planerar just nu att bygga väggar innehållande 145 + 45 isolering; men vi kan nog bygga tjockare om det finns någon vinst med detta.

Hoppas någon har en bra idé...

MVH

Ludvig Haraldsson, Umeå
 
galento
Hej,vi har ett utrymme liknande ditt som vi värmer med ett 230V konvektor element med frånkopplingsbar fläkt.
Mkt enkel lösning,på sommaren ställer vi bara undan elementet och det fungerar kanonbra.Ställer vi in nåt som är fuktigt kan vi sätta på elementfläkten så torkar det fort.:)
 
Grannen köpte en billig "gör-det-själv-monterings-luftluftvärmepump" för några tusenlappar till sitt garage.
 
Hej!

Tackar för två intressanta svar. Luftvärmepumpen, du har ingen aning om var din granne köpte den?
Konvektor elementet, blir det inte lite höga elkostnader? Vill hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt, naturligtvis.

MVH

Ludvig
 
Han köpte den på NOLIA-mässan tror märket var Atlas. (Samma som säljs på Rusta).
 
I södra delen av landet hade svaret tveklöst varit en luft/luft VP till garaget, men i Umeå blir det ju lite jobbigare.
Jag hade inte köpt det absoult billigaste, utan letat efter något som har bra COP även vid låga yttertemperaturer.

Hade dessutom satt in ett elelement med termostat, kostar ett par hundralappar men är billigt som reservfrostvakt om pumpen skulle gå sönder.
 
Tänk också på att det inte är säkert att luftvärmepumpen klarar att hålla låg grundtemperatur. De flesta behöver minst 15gr för att avfrostningen skall fungera.

/Ingenjören
 
Har en enkel on/off pump i min hobbyverkstad ca 80 km dåligt isolerad kör den på mintemp (17 grader) vilket ger ca 15 grader
mitt i verkstaden, funkar kanon drar ca 800-900W när den värmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.