Jag läser på lite om uppskov av skatt vinst vid försäljning av bostad, och jag tyckte det hela var ganska tydligt, tills jag letade runt lite på nätet och hittade en massa olika artiklar om ämnet. Ett flertal artiklar, varav en på dn.se, nämner att schablonskatten man ska betala när man har uppskov motsvarar en ränta på 3.25%, eller ca 5000 kr per år om vinsten var 1M. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur dom kommit fram till den siffran. Jag har även sett denna siffra (3.25%) nämnas i diverse äldre trådar här i forumet, utan någon förklaring.

Såhär har jag förstått det som att man ska räkna:

Schablonintäkt: 1.67% av uppskovsbeloppet
Skatten på schablonintäkt: 30% av schablonintäkten = 30% av 1.67% av uppskovsbeloppet = ca 0.5% av uppskovsbeloppet

Exempel:
Vinst: 1M kr
Skatt: 1M kr * 0.22 = 220.000 kr

Vid uppskov, per år:
Schablonintäkt: 220.000 kr * 0.0167 = 3674 kr
Skatten på schablonintäkt: 3674 kr * 0.3 = ca 1100 kr

Hur går man från detta till en ränta på 3.25%, eller ca 5000 kr? Hur har dom räknat? Vad har jag missat?

/Jimi
 
B
Schablonintäkten beräknas på uppskovsbeloppet, inte på den beräknade skatten.

1 000 000 * 1,67 % = 16 700
16 700 * 30 % = 5 010
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Så uppskovsbeloppet är hela vinsten, inte vinstskatten? Detta är enligt mig det viktigaste att förstå som presumptiv användare av uppskov för första gången. Och skatteverket lyckas på något obegripligt sätt inte förklara vad uppskov faktiskt är (alla deras formuleringar förutsätter att begreppet som sådant redan är definierat, eller självförklarande). Alla deras exempel utgår ifrån ett färdigberäknat uppskovsbelopp, men det hade varit betydligt tydligare om deras exempel utgick ifrån vinsten. Dvs deras exempel borde börja med "Du säljer en bostad, och gör X kr i vinst."

Faktum är att jag försökte få en mäklare att förklara det hela för mig, och som hon beskrev det så lät det som att uppskovsbeloppet blir samma som vinstskatten, om man väljer att utnyttja uppskovet fullt ut.
 
B
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Blazermannen skrev:
Ja, uppskovsbeloppet är den uppskjutna vinsten, men det behöver inte vara hela vinsten. Man kan frivilligt begära uppskov på bara en del av vinsten, och är affären gjord före 20 juni 2016 finns ett uppskovstak på 1 450 000.

[länk]

Bra att du bekräftar detta. Var först osäker på om det var jag eller "alla andra" som fått det hela om bakfoten. Nu är jag rätt säker på att det var jag. :)

Men intressant att du länkar till skatteverkets hemsida. Vad tänkte du att jag skulle se där? För jag kanske är blind, men jag kan inte se någonstans på skatteverkets hemsida (inkl deras videos) där de förklarar vad uppskov de fakto är, rent skattetekniskt. Dvs självklart behöver de inte förklara ordet "uppskov" generellt, utan det är ju självklart en uppskjutning av skatten. Men de förklarar inte konkret hur man ska räkna. Mer specifikt så förklarar de aldrig begreppet "uppskovsbelopp". Och i brist på denna förklaring så använde jag resonemanget "eftersom det är skatten på vinsten som skjuts upp när man får uppskov, så måste upp 'uppskovsbeloppet' då bli samma som vinstskatten". :)
 
Trycker man på meny och sen försäljning av privatbostad och sen uppskov hamnar man på första sidan för uppskov som Blazermannen länkade till.
Där står "Du får inte uppskov med att betala själva skatten på vinsten, utan skjuter fram beskattningen av hela eller delar av vinsten. Den vinst du skjuter upp beskattningen av är ditt uppskovsbelopp"

Det är väl en föklaring som tydligör att du INTE skjuter på skatten utan på beskattningen av vinstbeloppet. Och att det är vinsten=uppskovsbelopp :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Nillea skrev:
Trycker man på meny och sen försäljning av privatbostad och sen uppskov hamnar man på första sidan för uppskov som Blazermannen länkade till.
Där står "Du får inte uppskov med att betala själva skatten på vinsten, utan skjuter fram beskattningen av hela eller delar av vinsten. Den vinst du skjuter upp beskattningen av är ditt uppskovsbelopp"

Det är väl en föklaring som tydligör att du INTE skjuter på skatten utan på beskattningen av vinstbeloppet. Och att det är vinsten=uppskovsbelopp :)

Ser man på. Där mitt i stycket står det faktiskt precis det du säger. Jag hade missat den meningen, märkligt... :)
Men jag menar fortfarande att det inte framgår tillräckligt tydligt. Istället för att introducera och förklara detta nya och väldigt viktiga begrepp "uppskovsbelopp" som en del i en brödtext borde dom ha en rubrik "Uppskovsbelopp" eller motsvarande, som fokusera på just detta. Om dom vill vara pedagogiska och tydliga. Men nu är det ju skatteverket vi talar om.

Men oavsett så erkänner jag mig motbevisad, då de faktiskt har med en förklaring av begreppet, om ändå smått undangömd. Tack för att du pekade ut detta för mig, Nillea! (y)
 
Ja de borde ha en A till Ö ordlista :)
Men du vet byråkratiska texter blir lätt långa för att allt ska bli rätt och uppfylla juridisks krav

Om det är en bostadsrätt du sålt ska jag introducera ytterligare ett ord:Kapitaltillskott. Förhoppningsvis har du fått en kontrolluppgift från föreningens ekonomiska förvaltare. Där ska det framgå hur stort Kapitaltillskott du gjort til föreningen och tycker du" att men jag har inte betalat in extra pengar" så är det även din del av amorteringar föreningen har gjort på sina lån.
Ex: ditt andelstal är 2.5%
Föreningen har under tiden du bott där amorterat 500 00
Du har då bidragit med 0.025*500 000 = 12500kr i Kapitaltillskott som du får räkna av.

Om du sålt hus var hela den här utläggningen i onödan ;)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Haha! Lustigt, för jag sitter faktiskt precis och kollar upp just kapitaltillskott! Dagens sanning! :)

Dock har jag inte sålt min bostadsrätt än. Vilket krånglar till det lite, då jag vill veta så mycket som möjligt av dessa saker innan jag säljer, då det påverkar hur mycket jag kan köpa ny lägenhet för. Jag har försökt få ett hum av det från att läsa lite gamla årsredovisningar, men vet inte riktigt var jag ska kolla. Kanske får jag slänga iväg ett mail till styrelsen och hoppas att dom har koll. Men om det är för komplicerat för mig att räkna ut själv så kanske det är för mycket arbete för dom att räkna ut bara för att jag mailar och frågar. Dom vill nog bara göra detta arbete en enda gång, när en försäljning är avklarad. Det jag ber dom göra är i princip dubbelarbete utan ersättning.

Men om det bara handlar om i runda svängar ett par tiotusenlappar i avdrag så påverkar det den totala beräkningen så pass lite (några promille jämfört med nya lägenhetsaffären) att det nog inte är värt besväret att försöka beräkna det avdraget nu. Det betyder inte att jag inte kommer säkerställa att jag får rätt avdrag på vinstskatten, men det påverkar inte min budget för köpet av nya lägenheten. Det är först om det närmar sig några 100.000 kr i avdrag som det kan ge någon konkret effekt :)
 
Redigerat:
Du vet väl eller lätt kan ta reda på ditt andelstal, då du ändå behöver det till försäljningen.
Kolla sedan i varje årsredovisning hur mycket lånen har förändrats och räkna sen ihop dessa amorteringar och gångra med andelstalet.
Har föreningen tex sålt en hyresrätt och amorterat med dessa pengar kan det ju bli en hel del.
 
Jag har bara tillgång till 4 st av de senaste 10 årsredovisningarna i dagsläget. Kan visserligen leta upp övriga, men jag tror inte totalsumman påverkar tillräckligt mycket för att det är värt det att räkna på det nu. Vi har ingen hyresrätt i vår förening, och har inte haft det heller. Har svårt att se att amorteringarna i förhållande till min andel skulle vara så pass stora att jag skulle kunna göra flera hundra tusen i avdrag på vinsten. Om du inte menar att det är hyffsat vanligt med den typen av summor i avdrag pga kapitaltillskott för en bostadsrätt ägd i ca 10 år, i en förening utan försäljning av hyresrätt eller motsvarande (vind t.ex)?
 
Är nog inte jättevanligt, många föreningar verkar se det som onödigt att försöka hålla samma amorteringstakt som avskrivningarna
Så strunta i det nu och ta det som en postiv överraskning i efterhand om det var en stor summa :D
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.