Hej!

Sitter här och fösöker fylla i blankett K6 om uppskov med skatt vid försäljning av lägenhet.

Vi har köpt ett hus som var dyrare än lägenheten och försöker nu hitta alla kvitton och annat som gäller lägenheten och förbättringar i den som kanske kan godtas som förbättringar :)

Men slogs av en fundering. För den nya bostaden ska man skriva inköpspris samt lagfart, pantbrev mm. Kan man också räkna in kostnaden för överlåtelsebesiktningen i detta?

Kanske någon som vet? :)

Tack på förhand,
Nina
 
Jag har inte gjort det själv- men man borde kunna göra så.

Det heter väl typ "kostnader för försäljning" ?
Nej vänta nu - du menar inte det man får dra av för försäljningen (mäklararvode, homestyling, säljarbesiktning osv), utan hur du räknar priset för det nya huset !?

Där tror jag att det är priset som står på kontraktet som gäller - dvs kringkostnader som besiktning, lagfart osv osv får INTE räknas med.
Men ring skattmasen och fråga -dom brukar vara bra att ha att göra med...



/K
 
klaskarlsson skrev:
Jag har inte gjort det själv- men man borde kunna göra så.
Det heter väl typ "kostnader för försäljning" ?
Nej vänta nu - du menar inte det man får dra av för försäljningen (mäklararvode, homestyling, säljarbesiktning osv), utan hur du räknar priset för det nya huset !?
Där tror jag att det är priset som står på kontraktet som gäller - dvs kringkostnader som besiktning, lagfart osv osv får INTE räknas med.
Men ring skattmasen och fråga -dom brukar vara bra att ha att göra med...
/K
Ja precis, hur man räknar ut kostnaden för nya huset :) Man får nämligen lägga till kostnad för lagfart/pantbrev på priset enligt beskrivningen till den där K6 blanketten, så då funderade jag på om besikningen också kunde tänaks vara en sådan kostnad man kunde lägga till. Långsökt men många bäckar små *ler*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.