Hej,
Kan någon hjälpa mig att förstå hur det funkar med uppskov av reavinstskatten i vårt lite speciella fall?
I augusti 2012 sålde vi vårt hus med ca 200 000 i vinst. I januari 2013 skrev vi kontrakt på en ny bostadsrätt som kostar lite drygt 2 milj och givetvis vill vi göra uppskov med reavinstskatten.
Byggnation av lägenheterna startar våren 2013 och planerad inflyttning är hösten 2014.

Det verkar finnas lite olika alternativ men som jag har förstått vårt fall så ska vi ha köpt en ny bostad men inte bosatt oss där senast 2 maj 2013 (kravet uppfyllt) och ha bosatt oss där senast 2 maj 2014 (kravet inte uppfyllt).
Vi verkar alltså inte få göra uppskov eftersom det går för lång tid mellan köp och inflyttning...
Det var också vad de sa på skattemyndigheten bär vi ringde dit men jag tycker att det låter helt konstigt.

Finns det verkligen ingen möjlighet att ex vis göra uppskov på uppskovet? Vi har ju bevisligen köpt en lägenhet, det kan vi ju visa med kontrakt och summor mm.
Vi bli ju väldigt missgynnade bara för att skattemyndighetens tidsram är snävare än själva byggtiden...
22% skattesats ger oss ca 50 000 i skatt bara för att vi flyttar in i sept/okt istället för i maj som skattemyndigheten "vill" man ska göra.
:mad:

Alla tips och synpunkter tas tacksamt emot.
 
  • Gilla
Ulf_RTCW
  • Laddar…
Varför skulle just DU få något undantag för en regel som har varit känd hela tiden?
Någon gång ska det ju betalas så varför inte nu när ni har pengarna i handen, ni slipper ju även "räntan" för uppskovet.
 
Regler är regler, det är bara att bita i det sura äpplet och slanta in pengarna!
44000kr kan man ju ha roligare för, men tänk på att ni gör 156000 i VINST!
Kom ihåg: Det är sexigt att betala skatt :D
 
Besides, enligt bår mäklare måste vinstskatten vara över nåt belopp, tror det var 50K per person vilket ni ju inte kommer upp i. Inte vi heller tyvärr...
 
Det är vinsten som måste vara över 50000kr
 
Nimajneb skrev:
Varför skulle just DU få något undantag för en regel som har varit känd hela tiden?
Någon gång ska det ju betalas så varför inte nu när ni har pengarna i handen, ni slipper ju även "räntan" för uppskovet.
För att citera SKV 379
http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/379.4.39f16f103821c58f680007697.html

"Inga dispensmöjligheter
Skatteverket har inga möjligheter att ge dispens från
de krav som redovisas här. Om kraven inte uppfylls,
kan du alltså inte göra avdrag för uppskovsbelopp
från vinsten."
 
Jovisst , regler är regler som du säger och nog betalar jag den skatt jag ska göra.
Men sexigt...? nä... :)

En bostad är en stor investering och det finns alltid en risk att man av någon anledning måste göra sig av med den. I vårt fall skulle det ex vis kunna innebära att vi skulle vara tvugna att sälja med förlust. Om jag har förstått det hela rätt så om vi hade fått uppskov och "några år senare" sålt vår nya bostad för 200 000 mindre än vi köpte den för så hade det kvittats mot vinsten vi gjorde vid husförsäljningen.
Jag är inte helt säker på att jag har förstått det rätt men skit i vilket, det ser ut som om vi måste betala skatten ändå... Och det är inte helt kass att ha det ur världen heller...
 
Tack för svaret, jag har redan kikat här men nu läst ännu lite mer.
Det var främst inte dispens jag var ute efter, utan mer om det var något jag hade missat, förstått fel eller, hemska tanke ;), inte förstått alls.
 
Foxpaint skrev:
det ser ut som om vi måste betala skatten ändå... Och det är inte helt kass att ha det ur världen heller...
Det mest troliga är ju att skatten trots allt ska betalas någon gång och med räntan man nu betalar på uppskovet så gör det ju ingen enorm skillnad om skatten betalas nu eller senare.

Den stora fallgropen i det här ämnet är i stället enligt min mening att skattensatsen mycket väl kan ändras både uppåt och neråt utan vidare förvarning, så de 22% som skulle betalas på 400.000 kr plötsligt är 20% eller 25%.
 
Hemmakatten
Från början var anledningen till uppskjuten reavinstbeskattning att få en större rörlighet på bostadsmarknaden. Den relativt korta tid man har på sig mellan försäljning och inflytt i nytt boende kommer att slå hårt mot alla bostadsbyggare. Jag tänker på den nya PBL som inte godkänner inflyttning innan man fått ett slutbesked.

Vill man maximera tiden ska man sälja i januari eftersom "dead line" för inflyttning är 2 maj år 3. Säljer man i januari eller december år 1, har man hela kalenderåret 2 och fram till 2 maj år 3 på sig att flytta in.
 
Frågan är väl om det kan finnas någon möjlighet att faktiskt flytta in inom rätt tid.

Om vi spånar lite så kanske det räcker att du flyttar in i en lägenhet inom samma bostadsrättsförening, det kanske finns någon som är färdig i en tidigare etapp, som du kan hyra i andra hand? För när du köper en bostadsrätt så köper du en andel i föreningen som ger dig rätt till bostad i föreningen. Dvs. det kanske räcker att du bosätter dig inom föreningens fastighet. Om detta nu är praktiskt möjligt.

Jag har ingen aning om det håller skatterättsligt, men det skulle kunna vara ett halmstrå att undersöka.
 
hempularen skrev:
Frågan är väl om det kan finnas någon möjlighet att faktiskt flytta in inom rätt tid.

Om vi spånar lite så kanske det räcker att du flyttar in i en lägenhet inom samma bostadsrättsförening, det kanske finns någon som är färdig i en tidigare etapp, som du kan hyra i andra hand? För när du köper en bostadsrätt så köper du en andel i föreningen som ger dig rätt till bostad i föreningen. Dvs. det kanske räcker att du bosätter dig inom föreningens fastighet. Om detta nu är praktiskt möjligt.

Jag har ingen aning om det håller skatterättsligt, men det skulle kunna vara ett halmstrå att undersöka.

Bra tanke men den håller inte i vårt fall eftersom det är en helt nybildad förening där alla lägenheterna färdigställs ungefär samtidigt (hösten 2014) och därmed ungefär samma inflyttningsdatum.
Så tyvärr finns det ingen möjlighet att flytta in inom "rätt" tid...
 
Hemmakatten skrev:
Från början var anledningen till uppskjuten reavinstbeskattning att få en större rörlighet på bostadsmarknaden. Den relativt korta tid man har på sig mellan försäljning och inflytt i nytt boende kommer att slå hårt mot alla bostadsbyggare. Jag tänker på den nya PBL som inte godkänner inflyttning innan man fått ett slutbesked.

Vill man maximera tiden ska man sälja i januari eftersom "dead line" för inflyttning är 2 maj år 3. Säljer man i januari eller december år 1, har man hela kalenderåret 2 och fram till 2 maj år 3 på sig att flytta in.
Huvudet på spiken!
Det blir ju orättvist eftersom inte alla har lika lång tid på sig och missgynnar de som flyttar till nybyggt boende. Inte ofta man hinner med att bestämma sig, sälja, köpa och flytta på den relativt korta tiden.
Men å andra sidan så är ju bostadsmarknaden i Sverige inte speciellt rättvis ur många perspektiv, fastighetsskattens utformning, uthyrning i andra hand, mm, mm.

Men iofs så är ju inte livet heller rättvist :) så det kanske jämnar ut sig i slutet...
 
Jag kan passa på att fråga en annan sak när vi ändå pratar uppskov.

2010 sålde vi en bostadsrätt med vinst och gjorde uppskov av skatten till ny lägenhet. Den lägenheten såldes i sin tur 2012. Detta uppskov ska nu tas upp i deklarationen och skattas. Det jag undrar är när man betalar pengarna? Görs det nu i samband med deklarationen eller tas det upp nu och betalas in först nästa år?
 
När du deklarerar i år återför du vinsten och skattar för den i år (om du nu inte ska föra vinsten vidare in i nästa hem.) Du skulle egentligen gjort en fyllnadsinbetalning i februari för att slippa räntan på restskatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.