Har tidigare kikat lite på stomrest prefab.

Räknat på vad mitt garage i lösvirke ska kosta och börjar nu bli lite nyfiken på vad ett lösvirkeshus skulle landa på.

Vad har ni för uppskattningar på antal snickartimmar på ett hus som detta?
160kvm. Ryggåstak i mitten.

Ca 17m x 8.5 + 2.6 i utstickande del.

1p_sparren_fasad.jpg

1p_sparren_plan.jpg


Gärna om vi kan dela upp momenten och uppskatta så gott det går.

Om vi börjar från färdig platta till stomrest med dörrar, fönster, tätt tak med pannor.
xxx timmar ????

Sen nästa moment med allt invändigt
xxx timmar ????

Jag kommer göra en hel del själv med vill ha en bra uppskattning på vad det skulle bli i timmar om jag lejer bort allt jobb så kan jag själv räkna av från det.
 
Ring olika byggföretag och fråga om en offert. Då kan du se var timmarna landar på.
Att uppskatta ett sånt stort jobb kan bli svårt då företagen kan ha datorprogram att räkna med.
Genom att fråga här hur många timmar kan även ge många olika svar allt beroende på hur stor erfarenhet man har, hur mycket tid som går till spillo då man måste tänka innan man gör.
Hoppas att du finner något vettigt svar.
Mvh
Stefan
 
Det finns en tumregel att ta till när du inte har några andra ingångsvärden, och det är 10 snickartimmar per kvadratmeter.
 
andersmc skrev:
Det finns en tumregel att ta till när du inte har några andra ingångsvärden, och det är 10 snickartimmar per kvadratmeter.
Och det är för 1 person? Eller hur många pers räknar man på då man anger bygg tid?
 
10 snickartimmar = 10 timmar för 1 snickare eller 1 timme var för 10 snickare!
 
Gallimatias skrev:
10 snickartimmar = 10 timmar för 1 snickare eller 1 timme var för 10 snickare!
Ja.
 
10 tim per kvadrat = 1600tim för ett hus i denna storlek
1600 x låt säga 450kr/tim = ca 700.00kr
40 veckor eller 10månaders jobb för en snickare.

Låter väldigt mycket.
 
Suhagg - ber om ursäkt om du tycker jag kapar din tråd.

Har tittat lite på Fiskarhedenvillan Sparven. Är ett mindre 1-planshus på 93kvm.
Har fått följande uppskattning hur många timmar som går åt vid de olika åtaganden som FHV erbjuder.
Dessa timmar är bara uppgifter som jag fått genom snabb mail kontakt och inget som är skrivet i sten. De kan säkert diffa både + och - beroende på vart i landet du bygger och vilken firma som anlitas.

Å1: 180 tim
Å2: 270 tim
Å3: 130 tim
Å4 (Inkl golvläggning) 160 tim

Om dessa tider är beräknade för 1 person. Vad blir ca tiden om man använder sig av folket nedan?
2st yrkes snickare
2st hobby snickare
 
Redigerat:
Mikael_L
Suhagg skrev:
10 tim per kvadrat = 1600tim för ett hus i denna storlek
1600 x låt säga 450kr/tim = ca 700.00kr
40 veckor eller 10månaders jobb för en snickare.

Låter väldigt mycket.
Tycker inte jag.
Ett hus mitt emot vårt uppfördes på ca ett halvår.
För det mesta med två verksamma snickare arbetandes, ibland var dom tre, och någon gång var det bara en.
Och förutom dessa snickare sprang det lite vvs-are, målare och elektriker där ibland.
Tvåplan och jag gissar på 80-100 kvm/våning.
 
Andreas527 skrev:
Suhagg - ber om ursäkt om du tycker jag kapar din tråd.

Har tittat lite på Fiskarhedenvillan Sparven. Är ett mindre 1-planshus på 93kvm.
Har fått följande uppskattning hur många timmar som går åt vid de olika åtaganden som FHV erbjuder.
Dessa timmar är bara uppgifter som jag fått genom snabb mail kontakt och inget som är skrivet i sten. De kan säkert diffa både + och - beroende på vart i landet du bygger och vilken firma som anlitas.

Å1: 180 tim
Å2: 270 tim
Å3: 130 tim
Å4 (Inkl golvläggning) 160 tim

Om dessa tider är beräknade för 1 person. Vad blir ca tiden om man använder sig av folket nedan?
2st yrkes snickare
2st hobby snickare
Ingen kapning detta har jag också nytta av. Lite nyfiken på uppskattningar så jag kan få ett hum om vad det handlar om.
 
1600 timmar låter rimligt, en fd granne köpte 1000 timmar när dom byggde sitt lösvirkeshus, ca180m2 1 1/2 plan med mansard tak, inkl två tak kupor med ryggåstak.
Resultatet blev färdigt utvändigt, isolerat och glesat i tak.

Finns det uppskattningar ang alla yrkesgrypper tex el,vvs målning och tex markjobb med infart och gräsmatta också?
 
Tack. Då ska jag ha dessa 10 timmar i åtanke när jag räknar.
Verkar inte helt galet med andra ord.
 
Lyfter tråden lite. När ni pratar om 10 tim kvm räknar ni med ett lösvirke byggsats eller lösvirke från brädgården? Och om man räknar med 10 Tim per kvm så bör det vara NF sen? Hur är det med platta även det tilltänkt i dom timmarna?
 
Mikael_L
10 tim/kvm är en såpass grov tumregel att det inte är meningsfullt att försöka definiera om det gäller för rent lösvirke eller en byggsats.
Timmarna påverkas mer av hur komplext hus man bygger.

10tim/kvm avser nog snickartimmar, dvs ej, grund, el, vvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.