Hej,
Vi har en dagvattenledning som liger på angränsande fastighet, ca 35 meter, parallellt med vår uppfart. Den nya fastighetsägaren (byggbolag) håller på att bebygga fastigheten och vill inte bevilja ett servitut. Det finns inga papper på något gammalt servitut (det borde rimligtvis finnas ett men vi har inget papper på det).
Det jag undrar är ungefär mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att gräva bort ca 1 meter x 35 meter och dra om dagvattenledningen och återställa uppfarten igen (asfalt)? Dagvattenledningen borde vara ansluten till kommunens dagvattenledning i andra ändan. Jag har ingen aning om ens ungefär vad det skulle kosta.
Tack,
M

• Gilla
Franskasophie
  • Laddar…
Vad är det för mark, hur djupt går ledningen och finns det plats för massorna vid sidan om uppfarten?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T topmount skrev:
Vad är det för mark, hur djupt går ledningen och finns det plats för massorna vid sidan om uppfarten?
Uppfarten har asfalt och nåt bärlager, sen jord, ca 1-1,5 m djupt, ja det borde finnas plats för massorna bredvid nånstans.

tommib
Går det att få ett officialservitut? Med tanke på att ledningen ät befintlig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Måste den gamla ledningen bort?
Kanske kan man proppa och gräva ner en ny dagvattenledning på er sida för att på så sätt slippa gräva upp deras uppfart.
De slipper risker för sättningar m.m. och det blir billigare för er...

M Mikae_l skrev:
ja det borde finnas plats för massorna bredvid nånstans.
Det låter som det kan vara lite småtrångt? Men för att ha något att gå på så räkna runt 1200-1500 kr timmen för grävmaskin med förare och 5-600 kr timmen för medhjälparen. Etableringskostnad på 5-10 tkr.

Räkna med runt 2 dagar plus minst 1500 kr/kvm för asfalten och troligen etableingskostnader det är ett litet jobb).

Antar vi en uppfart på 6 meter, grus, slang mm så skulle jag gissa på nånstans runt 80 tkr förutsatt att det finns plats för schaktmassorna, att det inte är berg eller andra hinder (ledningar) (det blir mer än man tror)

• Gilla
Mikae_l
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Går det att få ett officialservitut? Med tanke på att ledningen ät befintlig.
Antagligen inte men vi får kolla med Lantmäteriet.

P-plats P-plats skrev:
Måste den gamla ledningen bort?
Kanske kan man proppa och gräva ner en ny dagvattenledning på er sida för att på så sätt slippa gräva upp deras uppfart.
De slipper risker för sättningar m.m. och det blir billigare för er...
De har ingen uppfart i nuläget, det är ett bygge ( markarbeten) så de kommer nog vilja ta bort den gamla (?)

M Mikae_l skrev:
De har ingen uppfart i nuläget, det är ett bygge ( markarbeten) så de kommer nog vilja ta bort den gamla (?)
Ok, var lite oklart om uppfarten var på er eller grannens sida men då förstår jag.

• Gilla
Mikae_l
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Ok, var lite oklart om uppfarten var på er eller grannens sida men då förstår jag.
Det är alltså vi som har en 30 m asfalterad uppfart och ledningen går parallellt men en meter in på deras sida.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.