Letar tomt och erbjuds snart möjligheten att välja en kommunal sådan. Jag vill dock vara lite förberedd innan jag väljer tomt och få en uppfattning och vilken omfattning av markarbeten som kan bli aktuella.

Den aktuella tomten är relativt jämn (högsta höjdskillnaden =2 m). Tomten sluttar lätt "bakåt" från gatan. Inga berg verkar bli en försvårande faktor enligt de geotekniska undersökningarna. Marken är torr men relativt stenig med något enstaka block större än 1 kubikmeter, dessutom en hel del stubbar kvar sedan avverkningen som gjorts. Vi planerar att bygga med platta på mark, byggyta ca 120 kvm.

Utifrån ovanstående faktorer undrar jag om detta är en tomt som jag kan anta kräver små eller stora markarbeten. Kostnad i form av en siffra är naturligtvis svårt att producera men en grov uppskattning vore fint.
 
Beror på vad du vill göra. Ska du hyvla till hela tomten blir ju kostnaden större. Ska du bara ta bort stubbarna och gräva till plattan skulle jag tippa på 10-15 timmar för en erfaren grävare. Hos oss tar dom 500 kr timme.
 
huggan skrev:
Beror på vad du vill göra. Ska du hyvla till hela tomten blir ju kostnaden större. Ska du bara ta bort stubbarna och gräva till plattan skulle jag tippa på 10-15 timmar för en erfaren grävare. Hos oss tar dom 500 kr timme.
Bra poäng :)

I första läget ser jag att det handlar om att ta bort stubbar och gräva för plattan. Skulle nog dessutom passa på att gräva för ytor där det ska läggas plattor, t ex garageuppfarten och planerad uteplats. Övrigt iordningställande av tomt/trädgård får nog vänta tills huset står klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.