Hej,

Jag har fått pris på material för ett 8kvm stort badrum till 21.000 SEK. Jag tyckte det låter för billigt. :)

Det material som skall ingå är reglar för uppregling, nya rör i golv och nytt avlopp pga flytt av WC, nya rör dragningar till hadfat. El golvvärme, allt material enligt bkr byggnation dvs armeringsnät, primer till spånskiva, spånskivan (ny), golvbrunn, spacket, våtrumsskivor, gips till taket, OSB bakom skivor, tätskikt (duktyp pga övervåning i trähus). Alla manchetter i metall (inget plast)......

Låter inte 21.000 lite billigt?

Vad kostar ett duktätskikt ca?
 
21.000:- låter väldigt billigt.
Duken kan i och för sig variera väldigt per m2 beroende på fabrikat. En riktigt billig duk kan du få för ca 120:-/m2, Casco för 245:-/m2, men det finns dyrare dukar också.

Jag utgår ifrån att det är alla väggar samt golv vi pratar om? Kan det bil ca 40m2 totalt? Med Casco landar vi då på 9.800:- för bara duken.
 
Bra pris, men inte orealistiskt lågt. Vad menar du med maschetter i metall?
 
Jag menar de man ser som sitter på kaklet vid tex rörgenomföringar. De snygga, I metall skruvas fast men vi har haft hantverkare som satt plastmanchetter vita mindre löst - ser för taskigt ut. Kan lägga ut bild ikväll.
Vet ej om det är förenligt med branchregler att inte använda metall.
 
Byggis1976 skrev:
Väggbricka kanske de theter
Ja, väggbrickor är något annat, de ska naturligtvis vara i metall. (Har aldrig sett sådana i plast.)
Manchetter, du nämde tidigare, är däremot alltid av tunnt plastliknande material och tillhör själva tätskiktet.
 
Va bra, jag skall kalla de tför väggbricka!

Vi har tidigare fått betala extra för dess i metall och dessutom fick vi betala extra för att de skulle ta bort flexrör och sätt riktigt metallrör.

En annan fråga som nån som läster denna tråden kanske kan svara på: Vi har ju haft en del firmor och en av dem borrde hål i väggskivorna för rör genomföringar och det känndes som att det blev stabilt o bra. Det andra företaget (som också var sämre generellt) sågade stora hål (på kanske 10x10cm) runt rör genomföringen så det i princip inte fanns något att fästa in rören i, förutom att de satt fast rören i regern bakom. Tätskiktet, och manchetten, blev i detta fall som en "löst hängande" duk vid rörgenomföringen. Det känndes inte bra, är det ok enligt BKR? Enligt dem fanns inget krav på "borrat hål" så vi släåppte det......Är det för petigt?
 
Redigerat:
Ska försöka reda ut det hela. Jag antar att du har pex? Dessa skall fästas i speciella brickor som man först skruvat fast i reglarna. Se bilden som är tagen hos oss hur det då ser ut.

Därefter sågas det hål i skivorna som passas in över de uskjutande rören. Hålen som motören gör kan vara av lite olika storlek. Man brukar sedan fylla hålet med en massa och därefter trä over manschetten. Det är alltså inte skivan som skall hålla rören på plats utan brickan bakom.

Därefter kaklas det och det blir ett nytt hål kring rören. (Nu kan det kännas som om rören sitter lösa eftesom de har en liten rörelsemån mot kaklet)
Kakelhålet fylls igen med massa (silikon) och sist trär man över väggbrickan som skruvas i väggen och klämmer fast rören så att det blir stabilt.

Om jag glömt något kan andra kanske fylla på. :)
 
  • Mobil 089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, så sitter de fast. Men utsågningen var betydligt större än själva metallbrickan. Eller snarare brickan som användes hade två hål o var rel liten....hålen var ca en dm för stort runt brickan.

http://eshop.dahl.se/wcsstore/ExtendedSitesCatalogAssetStore/images/catalog/item/th_1/th_1870993.gif

Tänk dig denna med rör och så ett stoooort hål i skivorna, betydligt sörre än brickan.....tätskiktet o manchetten har alltså inget stöd mot väggen. duktätskikt alltså, utan duken sitter bara uppspänd.....
 
Vad kallas primer man sätter på golvspånet? Enbart primer?
 
byggis: du skulle ha spacklat i hålen runt rören
tror det står í branschreglerna att det får vara max 2mm glipa runt genomföringar, är det större ska det spacklas eller fyllas med latex
sidan 12 mitten står det
 
Redigerat:
Instämmer med nino men förstår inte varför man inte bara gör hålen så stora som de behöver vara...

Hur svårt kan det vara liksom... Hhmm...
 
Byggis1976 skrev:
Det andra företaget (som också var sämre generellt) sågade stora hål (på kanske 10x10cm) runt rör genomföringen så det i princip inte fanns något att fästa in rören i, förutom att de satt fast rören i regern bakom. Tätskiktet, och manchetten, blev i detta fall som en "löst hängande" duk vid rörgenomföringen. Det känndes inte bra, är det ok enligt BKR? Enligt dem fanns inget krav på "borrat hål" så vi släåppte det......Är det för petigt?
Nu när du förklarat förstår jag mer av det här. Det är inte ok att göra så stora hål att du sedan inte har någonting att fästa väggbrickan i, eller så att du inte får ett mothåll så att du kan fylla igen hålen med massa innan du sätter manchetter och tätskikt, de får inte hänga som segel.

Du får helt enkelt klaga på byggarna och hänvisa till branchreglerna.
 
Paul: dåliga på att mäta? :)
 
Slarv och tidspress tror jag. Nåja det var ett sidospår. Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.