Hej,

Vi bygger till vårt hus vi har en totalentreprenad där vi kommit överens med byggaren om att "ett uppskattat pris som får differera 15% på uppbyggnadsarbeten samt 25% på mark- och rivningsarbeten enligt ABS18". Detta har tyvärr hittills maxats på mark-delen. När jag läser ABS18 entreprenadkontrakt (vilket vi ej använt, men vårt avtal hänvisar till ABS18) verkar det dock inte vara så enkelt att "allt som markföretaget (underleverantör) fakturerar" till vår byggare får diffa 25% (vilket byggaren hävdar), utan det står såhär:
"Till den del det ungefärliga priset avser markarbeten, rivningsarbeten eller annat som
 kräver undersökningar som entreprenören enligt ABS 18 inte är skyldig att utföra i
 anbudsskedet, ska prisgränsen enligt föregående stycke i stället vara 25 %"

Kikar jag då i ABS18 står det såhär:
"Entreprenören förutsätts före avgivandet av anbud ha skaffat sig den kännedom om arbetsområdet och andra förhållanden av betydelse som kan erhållas genom besök på platsen. Härigenom inskränks inte konsumentens ansvar enligt punkt 2 i dessa bestämmelser.

Entreprenörens undersökningsplikt enligt föregående stycke omfattar inte uppgifter som endast kan erhållas genom demontering, förstörande åtgärder eller markundersökningar."

Nedan lista är det som är med i den ursprungliga offerten. För enkelhetens skull kan vi bortse från överenskomna tilläggsarbeten. Så som jag läser ABS18 är inte i nedan lista 25% bara för att det är ett markföretag som gör dem. Jag har skrivit 25% resp 15%. Håller ni med om detta? Eller tänker jag fel?

Dessa bedömer jag är 25%
Rivning/bortforsling bef. entré ('demontering' krävs för att bedöma detta. kanske är där ledningar etc)
Schakt för tillbyggnad samt uppfart/gångar (90m2) (man vet aldrig vad som dyker upp när man gräver)
Etablering maskiner (kanske behövs nån maskin man ej visste behövdes pga ovan två punkter)
Lägga markrör & PEM slang 15m (man vet aldrig vad som dyker upp när man gräver)
Återfyll mot krypgrund (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
Montering separata dagvatten kassetter för utbyggnad (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
Bortkörning massor tridembil(lass) * 15,00 st (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
Bergkross, fyll, uppackning, transport * 15,00 Ton (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
* = Reglerbara poster, justeras efter uppmätning, eller med transportsedlar/leverantörsprotokoll

Dessa bedömer jag är 15%
Resonemang: eventuella avvikelser är redan debiterade i ovan kategorier. Ja, det kanske var mer jobb att gräva, men när du väl grävt gropen sker t.ex. murningen på samma sätt.
Utläggning av fiberduk samt grusning 0-32 gångar/uppfart (90m2)
Utläggning gårdsgrus gångar/uppfart (90m2)
Montering kantsten granit (kina/turkiet/portugal) 13m
Makadambädd inkl. dränrör.
Sula för leca.
Murning med Leca, krypgrund samt putsning synlig del utvändigt.
Isolering krypgrund isodrän
Omdränering av gavlar enligt isodräns instruktion.
Grovplanering ansl. mot bef tomt vid utbyggnad, uppfart och gångar.
Entrétrappa, murat samt putsad leca, gjutna steg(5st) samt gjutet vilplan.
 
Men har du fått ett ungefärligt pris på alla delmomenten?

Jag kan ha fel, men jag tror inte att man kan dela upp det sådär, såvida du inte har fått pris på vart och ett av delmomenten.
 
H hempularen skrev:
Men har du fått ett ungefärligt pris på alla delmomenten?

Jag kan ha fel, men jag tror inte att man kan dela upp det sådär, såvida du inte har fått pris på vart och ett av delmomenten.
Just gällande arbetet markföretaget ska göra så har jag ett pris per rad på allt ovan.
 
Där vi är nu i projektet så har de bara gjort grund och dränering. Det som är fakturerat motsvarar cirka 50% mer än uppskattningen av dessa två moment. Men byggaren hoppas ju på att kommande mark-moment ska ”späda ut” så vi kommer till 25%.
 
Då är läget knepigt. Du borde nog rådfråga någon, både en jurist och kanske en van projektledare.
Som amatör gör jag nog samma formella tolkning som du. Men även om det visar sig att du har formellt rätt så är jag osäker på om det är en rimlig tolkning. Bryter man projektet till atomer, så kommer vissa moment att gå väldigt bra, kanske 10% av uppskattat pris, andra ligger skapligt rätt, och så oväntade motgångar som kanske tar 5ggr längre tid än uppskattat. Slår man samman allt så är en marginal på 15 eller 25% rimlig. Men på ett enskilt moment tycker jag det är tveksamt.
 
Tack för svar!

En fråga på samma tema. Är det rimligt att ÄTA-arbeten bakas in i samma stora pott som det övriga?

Ett exempel:
- Offertsumma 100k
- ÄTA: 20k

Vilket av nedan gäller?
- Uppskattat pris på mark kan diffa med 25% för offerten (100k) och 25% på ÄTA (20k)
eller
- Uppskattat pris på mark kan diffa med 25% på totalen, dvs offert+äta (120k)
 
Vet ej
 
Äta = ändring/tillkommande arbeten. Dvs 20k i äta arbeten ligger innom 25%. Men jag hade nog ändå velat ha till mig innan man påbörjar så stora äta arbeten..
 
Nej, så är det inte. 25% avser marginal i offerten i båda riktningar. ÄTA är något som inte ingick initialt.
Har du fått offert på 100kr med 25% oförutsett och äta på 25kr så är det helt enligt avtal att skicka nota på 150kr
 
Äta står inte för Ändring/ tillkommande arbete

Äta står för, ändring, tillägg och avgående, då större markentreprenader jobbar ofta efter en mängdförteckning.

Precis som Fjojmehmet skriver så får man räkna offert priset och äta separat
Äta tillkommer bara om du som beställare ändrar något/ beställer extra med mera som inte ingick i grund offerten
Tex, bredare väg, större uppfart, större gräsmatta osv
 
alexander___ david__ skrev:
Hej,

Vi bygger till vårt hus vi har en totalentreprenad där vi kommit överens med byggaren om att "ett uppskattat pris som får differera 15% på uppbyggnadsarbeten samt 25% på mark- och rivningsarbeten enligt ABS18". Detta har tyvärr hittills maxats på mark-delen. När jag läser ABS18 entreprenadkontrakt (vilket vi ej använt, men vårt avtal hänvisar till ABS18) verkar det dock inte vara så enkelt att "allt som markföretaget (underleverantör) fakturerar" till vår byggare får diffa 25% (vilket byggaren hävdar), utan det står såhär:
"Till den del det ungefärliga priset avser markarbeten, rivningsarbeten eller annat som
 kräver undersökningar som entreprenören enligt ABS 18 inte är skyldig att utföra i
 anbudsskedet, ska prisgränsen enligt föregående stycke i stället vara 25 %"

Kikar jag då i ABS18 står det såhär:
"Entreprenören förutsätts före avgivandet av anbud ha skaffat sig den kännedom om arbetsområdet och andra förhållanden av betydelse som kan erhållas genom besök på platsen. Härigenom inskränks inte konsumentens ansvar enligt punkt 2 i dessa bestämmelser.

Entreprenörens undersökningsplikt enligt föregående stycke omfattar inte uppgifter som endast kan erhållas genom demontering, förstörande åtgärder eller markundersökningar."

Nedan lista är det som är med i den ursprungliga offerten. För enkelhetens skull kan vi bortse från överenskomna tilläggsarbeten. Så som jag läser ABS18 är inte i nedan lista 25% bara för att det är ett markföretag som gör dem. Jag har skrivit 25% resp 15%. Håller ni med om detta? Eller tänker jag fel?

Dessa bedömer jag är 25%
Rivning/bortforsling bef. entré ('demontering' krävs för att bedöma detta. kanske är där ledningar etc)
Schakt för tillbyggnad samt uppfart/gångar (90m2) (man vet aldrig vad som dyker upp när man gräver)
Etablering maskiner (kanske behövs nån maskin man ej visste behövdes pga ovan två punkter)
Lägga markrör & PEM slang 15m (man vet aldrig vad som dyker upp när man gräver)
Återfyll mot krypgrund (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
Montering separata dagvatten kassetter för utbyggnad (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
Bortkörning massor tridembil(lass) * 15,00 st (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
Bergkross, fyll, uppackning, transport * 15,00 Ton (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)
* = Reglerbara poster, justeras efter uppmätning, eller med transportsedlar/leverantörsprotokoll

Dessa bedömer jag är 15%
Resonemang: eventuella avvikelser är redan debiterade i ovan kategorier. Ja, det kanske var mer jobb att gräva, men när du väl grävt gropen sker t.ex. murningen på samma sätt.
Utläggning av fiberduk samt grusning 0-32 gångar/uppfart (90m2)
Utläggning gårdsgrus gångar/uppfart (90m2)
Montering kantsten granit (kina/turkiet/portugal) 13m
Makadambädd inkl. dränrör.
Sula för leca.
Murning med Leca, krypgrund samt putsning synlig del utvändigt.
Isolering krypgrund isodrän
Omdränering av gavlar enligt isodräns instruktion.
Grovplanering ansl. mot bef tomt vid utbyggnad, uppfart och gångar.
Entrétrappa, murat samt putsad leca, gjutna steg(5st) samt gjutet vilplan.
Som jag lärt mig så måste alla villkor så m ABS vara med offerten om byggaren ska kunna hävda att du förstått villkoren. Iaf värt att kolla
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
”Bortkörning massor tridembil(lass) * 15,00 st (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)”

mycket jord å grus som körs bort.
Stor tillbyggnad?
140m3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.