Vad kan det kosta att gräva från kommunens förbindelsepunkt vid min tomtgräns, dvs för indrag i huset av kommunalt VA. Det är ca 5 meter för att komma fram under huset. Då ska det inkludera typ koppling till förbindelsepunkten rör för avlopp (spillvayyen,), backventil, rör o spolbrunn. Sand o grus. LTA enheten fås av kommunen. Mellan tummen o pekfingret, friskrivning från "hinder", o sprängning, handlar om östra Haninge. Någon?
 
Claes Sörmland
Gräva på mjukmark (typ gräsmatta) utan kablar och elände går mycket snabbt och är billigt.

Att gräva och återställa hårdgjord mark är dyrt och tar tid. Ledningar i marken höjer kostnaden. Gräva med maskin under hus går liksom inte utan det är handarbete eller sug som gäller. Mycket dyrt.

Var ska denna LTA-enhet ligga, vid huset eller vid tomtgränsen? Är det kommunala avloppet LTA vid anslutningspunkten eller behöver du LTA en kortare sträcka på din fastighet? Hur lösa el för LTA-pump? Kräver elektriker = tiotusen kronor till eller mer.

Beroende på dessa frågors svar så varierar priset enormt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gräva på mjukmark (typ gräsmatta) utan kablar och elände går mycket snabbt och är billigt.

Att gräva och återställa hårdgjord mark är dyrt och tar tid. Ledningar i marken höjer kostnaden. Gräva med maskin under hus går liksom inte utan det är handarbete eller sug som gäller. Mycket dyrt.

Var ska denna LTA-enhet ligga, vid huset eller vid tomtgränsen? Är det kommunala avloppet LTA vid anslutningspunkten eller behöver du LTA en kortare sträcka på din fastighet? Hur lösa el för LTA-pump? Kräver elektriker = tiotusen kronor till eller mer.

Beroende på dessa frågors svar så varierar priset enormt.
På ursprungliga bygg ritning hus var det sten o grus. Det finns inte berg i dagen de 4 metrarna. Men risk finns att det är berg, grannar har sprängt. Hur kan man få reda på det?
Ledningar i mark ska jag dubbelkolla.

Huset står på betongpelare. Det finns sommarvatten indraget till kök, tvättställ o dusch, dock har jag eltoa. LTA fås av kommunen o troligen grävs den ner lite närmare tomtgränsen än huset ( spolbrunn ska ju till också). Kortare sträcka kanske för LTAenhet? 10 000 kr elektriker, vad är det han ska göra? Vad kan det variera emellan dvs priset,,, måste finnas ett spann,??
Vad kostar själva grävningen per meter eller timkostnad måste väl finnas ett ungefärligt pris?
 
  • Gilla
Jävligtlat
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elwe1 skrev:
10 000 kr elektriker, vad är det han ska göra? Vad kan det variera emellan dvs priset,,, måste finnas ett spann,??
LTA-enheten har ju en pump, antingen enfas eller trefas, tänker jag. Jag antar att det är du som ska bidra med elen till pumpen. I så fall ska ju ledning dras hela vägen från säkringsskåpet (eller möjligen mätarskåpet på fasaden) och förläggas i marken i skyddsrör och sen ska pumpen anslutas. Kanske ska en ny jordfelsbrytare och säkring installeras? Det här låter som en halv dag med elektriker, det brukar bli kring 10 000 kr när sådana är involverade en halv dag på småjobb.

E elwe1 skrev:
Vad kostar själva grävningen per meter eller timkostnad måste väl finnas ett ungefärligt pris?
Jag förstår fortfarande inte exakt vad som ska grävas i den fysiska världen men den billigaste mångsysslaren som gör markarbeten kanske 5 000-10 000 kr för en halv dags arbete med framkörning. Det är både vad jag och min granne har betalat olika enmansentreprenörer för dylikt jobb. Sen har du markfirmorna i Stockholm som ligger på helt andra priser...

Sen ska ju någon koppla och lägga rör också. Inte svårt men tar sin tid.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
LTA-enheten har ju en pump, antingen enfas eller trefas, tänker jag. Jag antar att det är du som ska bidra med elen till pumpen. I så fall ska ju ledning dras hela vägen från säkringsskåpet (eller möjligen mätarskåpet på fasaden) och förläggas i marken i skyddsrör och sen ska pumpen anslutas. Kanske ska en ny jordfelsbrytare och säkring installeras? Det här låter som en halv dag med elektriker, det brukar bli kring 10 000 kr när sådana är involverade en halv dag på småjobb.


Jag förstår fortfarande inte exakt vad som ska grävas i den fysiska världen men den billigaste mångsysslaren som gör markarbeten kanske 5 000-10 000 kr för en halv dags arbete med framkörning. Det är både vad jag och min granne har betalat olika enmansentreprenörer för dylikt jobb. Sen har du markfirmorna i Stockholm som ligger på helt andra priser...

Sen ska ju någon koppla och lägga rör också. Inte svårt men tar sin tid.
Ska grävas för vattenledning, avloppsledning LTA 1,20 m. Avstånd mellan kommunens förbindelsepunkten o huset är max 5 meter där rören ska in under huset. Om inga hinder hinner man gräva detta på 1 dag? Hur mycket dyrare är det i Stockholm?
 
E elwe1 skrev:
Ska grävas för vattenledning, avloppsledning LTA 1,20 m. Avstånd mellan kommunens förbindelsepunkten o huset är max 5 meter där rören ska in under huset. Om inga hinder hinner man gräva detta på 1 dag? Hur mycket dyrare är det i Stockholm?
Tack, förstår mer nu,, ska ta in fler offerter,,
 
Claes Sörmland
E elwe1 skrev:
Ska grävas för vattenledning, avloppsledning LTA 1,20 m. Avstånd mellan kommunens förbindelsepunkten o huset är max 5 meter där rören ska in under huset. Om inga hinder hinner man gräva detta på 1 dag? Hur mycket dyrare är det i Stockholm?
5 m grav på 1,2 m och en grop för LTA-pumpgropen är uppgrävt på en timme om det inte blir något strul, t ex stora stenblock, ledningar, berg o s v.

I ordning ska sen göras (om jag förstå arbetet rätt):

1. Ansluta tappvatten-PEM till kommunens anslutningspunkt i form av en ventil i gatan och till ditt hus vattenmätarplats.

2. Om du inte har en vattenmätarplats ska en sådan ställas i ordning.

3. LTA-enheten ska ned i gropen och skyddsfyllas (finmakadam gissar jag).

4. Tryckledningen från LTA-pumpen ska anslutas till kommunens anslutningspunkt för avloppet.

5. Schaktet ska nu skyddsfyllas med t ex finmakadam och packas.

6. 110 mm avloppet från huset till LTA-brunnen kan nu läggas i fall strax ovanför och vid sidan av tappvatten-PEM. Överväg starkt att installera en spolbrunn på ledningen.

7. Mer skyddsfyllning kring avloppsledningen med packning kring sidorna om röret.

8. Återfyllning till del med befintliga massor och nedläggning av ett gult markrör för elen (elektriker godkänner dragningen).

9. De sista massorna går i schaktet.

10. Elektriker kopplar in pumpen och fixar i centralen.

(11. Kommunen kommer och installerar vattenmätaren på vattenmätarplatsen.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
5 m grav på 1,2 m och en grop för LTA-pumpgropen är uppgrävt på en timme om det inte blir något strul, t ex stora stenblock, ledningar, berg o s v.

I ordning ska sen göras (om jag förstå arbetet rätt):

1. Ansluta tappvatten-PEM till kommunens anslutningspunkt i form av en ventil i gatan och till ditt hus vattenmätarplats.

2. Om du inte har en vattenmätarplats ska en sådan ställas i ordning.

3. LTA-enheten ska ned i gropen och skyddsfyllas (finmakadam gissar jag).

4. Tryckledningen från LTA-pumpen ska anslutas till kommunens anslutningspunkt för avloppet.

5. Schaktet ska nu skyddsfyllas med t ex finmakadam och packas.

6. 110 mm avloppet från huset till LTA-brunnen kan nu läggas i fall strax ovanför och vid sidan av tappvatten-PEM. Överväg starkt att installera en spolbrunn på ledningen.

7. Mer skyddsfyllning kring avloppsledningen med packning kring sidorna om röret.

8. Återfyllning till del med befintliga massor och nedläggning av ett gult markrör för elen (elektriker godkänner dragningen).

9. De sista massorna går i schaktet.

10. Elektriker kopplar in pumpen och fixar i centralen.

(11. Kommunen kommer och installerar vattenmätaren på vattenmätarplatsen.)
Tackar,, jag förstår fortfarande inte hur man kan ta in rören under huset in i huset, huset står ju på typ "plintar" betongrör. Krypa under huset, knappast för litet utrymme,, o hur ska man kunna isolera rören under huset? Eller går man inifrån huset genom golvet?
 
E elwe1 skrev:
Tackar,, jag förstår fortfarande inte hur man kan ta in rören under huset in i huset, huset står ju på typ "plintar" betongrör. Krypa under huset, knappast för litet utrymme,, o hur ska man kunna isolera rören under huset? Eller går man inifrån huset genom golvet?
Behöver du förstå det om du ska leja ut arbetet?
Hitta nån som åtar sej arbetet till fastpris så behöver du inte bry dej om nått annat än att betala fakturan.
 
F fribygg skrev:
Behöver du förstå det om du ska leja ut arbetet?
Hitta nån som åtar sej arbetet till fastpris så behöver du inte bry dej om nått annat än att betala fakturan.
Du har helt rätt, jag har ett fast pris på grävningen som är mindre bra, det jobbet är fram till husgrunden inkl rör LTA,, men vid husgrunden ska rörisen göra resten dvs ta in rören i huset o göra klart inne, men jag kan inte få någon prisuppgift av rörisen för han kan inte uppskatta något pris o det gör mig orolig om det är något problem som jag inte fattar, o vad det kan kosta. Grävaren o rörisen "hör ihop",, Skulle du vara intresserad? Jobbet är i Stockholm,,
 
E elwe1 skrev:
Du har helt rätt, jag har ett fast pris på grävningen som är mindre bra, det jobbet är fram till husgrunden inkl rör LTA,, men vid husgrunden ska rörisen göra resten dvs ta in rören i huset o göra klart inne, men jag kan inte få någon prisuppgift av rörisen för han kan inte uppskatta något pris o det gör mig orolig om det är något problem som jag inte fattar, o vad det kan kosta. Grävaren o rörisen "hör ihop",, Skulle du vara intresserad? Jobbet är i Stockholm,,
Nyfiken, var har du fått för prisuppgift? Ska göra en betydligt större operation för att få avlopp till vårt hus och våndas inför kostnaden
 
J Jeppan skrev:
Nyfiken, var har du fått för prisuppgift? Ska göra en betydligt större operation för att få avlopp till vårt hus och våndas inför kostnaden
Jag har kontaktat ledningskontrollen, har redan fått en del svar, de ska komma ut till tomten för att markera var ledning går, så,,,
Ja du undrar om vilket pris jag fått , vill inte hänga ut någon, men som du sa att 4 meter gräver man på en timme, antar att du då menade grävskopa, min offert verkar vara räknas på att grävaren har hink o spade med sig,, Tack för tipset att kolla ledningar,,
 
A
Kan du inte berätta vad din offert kigger på samt vad som ingår?

Begär in några fler.
 
E elwe1 skrev:
min offert verkar vara räknas på att grävaren har hink o spade med sig,,
Under kåken är det ingen dålig utrustning. Jag skulle förmodligen dessutom använda kabelskyffel, fyllhammare och skottkärra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.