Har en liten stuga på 45kvm som jag vill ge en kommande hyresgäst en uppskattad elförbrukning på.
Hyran kommer vara + el/uppvärmning finns i Mälardalen.

Låt säga 22grader inne. 45kvm. 30cm lösull i tak, ca 20cm tjocka väggar med isolering, elradiatorer, varmvattenberedare. 2 glasfönster. Så igen vidare isolering.

Ingen aning vad jag kan ge för uppskattad elförbrukning per/år.
Vill ta i lite extra. 10.000kWh per år?
Betalar just nu 62,12 öre/kWh så det är väl det som hyresgästen får betala också.
 
Har samma area på stuga för året runt boende, fast i Skåne. Något mindre isolering än din. Gör av med 6-7000kWh men då har jag en luft/luft vp. Nuvarande boende har minst 22gr varmt, samt kör kyla på sommaren. Hade lätt kommit ner till 4-5000 kWh om de hade haft svalare inomhus. Sen varierar det såklart en del med hur kall och lång vintern är. Hade kallhyra tidigare, när jag bytte till varmhyra ökade elförbrukningen per år med 50% så där jag ligger idag är något slags max tror jag.

För din stuga gissar jag 5000 kWh om de har det svalare, 10000 kWh / år om de vill ha det riktigt varmt.
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Har samma area på stuga för året runt boende, fast i Skåne. Något mindre isolering än din. Gör av med 6-7000kWh men då har jag en luft/luft vp. Nuvarande boende har minst 22gr varmt, samt kör kyla på sommaren. Hade lätt kommit ner till 4-5000 kWh om de hade haft svalare inomhus. Sen varierar det såklart en del med hur kall och lång vintern är. Hade kallhyra tidigare, när jag bytte till varmhyra ökade elförbrukningen per år med 50% så där jag ligger idag är något slags max tror jag.

För din stuga gissar jag 5000 kWh om de har det svalare, 10000 kWh / år om de vill ha det riktigt varmt.
Då är det bäst att säga att 10.000kWh är att räkna med så de inte blir förvånade. Du tar bara betalt för kWh så som jag resonerade ovan?
 
Tidigare när jag hade kallhyra ja.
Nu efter några år när vi bytte hyresgäst bytte vi till varmhyra. Enklare och så slipper jag vara orolig att värme stängs av etc mitt i vintern när de ska vara borta en vecka tex.
Det hände ett par gånger.
 
K
Du betalar en avgift till nätägaren också - och skatt och moms på hela kalaset. Så elkostnaden totalt ligger snarare på 1,5 kr/kwh
 
  • Gilla
Elpatronen och 1 till
  • Laddar…
Låt hyresgästen teckna el abonnemang själv, det gjorde jag när jag hyrde ett hus.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skulle också se till att kolla upp ALLA rörliga elkostnader inklusive om du nu måste säkra upp huvudsäkringen.

Har alltid kört avtal om spot-pris + litet påslag. Sålde huset nyligen och hade haft en rörlig kostnad på 1,21kr/kWh i snitt senaste 4 åren.

Observera att energiskatten (som är rörlig) numera debiteras av nätägaren så det ser fortfarande billigt ut på räkningen från elhandelsbolaget.

Jag hade åtminstone tagit 1,25kr/kWh. Samtidigt är risken att du behöver säkra upp för att klara vintern så med det i åtanke hade jag nog valt att lägga det på 1,5kr/kWh.

Vi har en 57kvm stuga i Mälardalen/Strängnäs. Luft/luftvärmepump, elradiatorer och åretruntvärme (17gr på vintern). Liknande isolering som du och 6 000kWh/år. Så Bor någon där heltid, duschar, lagar mat och håller behaglig året runt värme med elradiatorer kan det nog fort bli över 10 000kWh/år också.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Låt hyresgästen teckna el abonnemang själv, det gjorde jag när jag hyrde ett hus.
Del i en annan fastighet så jag kan inte separera.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Tidigare när jag hade kallhyra ja.
Nu efter några år när vi bytte hyresgäst bytte vi till varmhyra. Enklare och så slipper jag vara orolig att värme stängs av etc mitt i vintern när de ska vara borta en vecka tex.
Det hände ett par gånger.
Nackdelen då blir ju att det skattemässiga ställer till det. Fördel att ha elen utanför hyran som jag har förstått det.
 
S skogstomten skrev:
Skulle också se till att kolla upp ALLA rörliga elkostnader inklusive om du nu måste säkra upp huvudsäkringen.

Har alltid kört avtal om spot-pris + litet påslag. Sålde huset nyligen och hade haft en rörlig kostnad på 1,32kr/kWh i snitt senaste 4 åren.

Observera att energiskatten (som är rörlig) numera debiteras av nätägaren så det ser fortfarande billigt ut på räkningen från elhandelsbolaget.

Jag hade åtminstone tagit 1,25kr/kWh. Samtidigt är risken att du behöver säkra upp för att klara vintern så med det i åtanke hade jag nog valt att lägga det på 1,5kr/kWh.

Vi har en 57kvm stuga i Mälardalen/Strängnäs. Luft/luftvärmepump, elradiatorer och åretruntvärme (17gr på vintern). Liknande isolering som du och 6 000kWh/år. Så Bor någon där heltid, duschar, lagar mat och håller behaglig året runt värme med elradiatorer kan det nog fort bli över 10 000kWh/år också.
Det ska bo någon året runt i denna. Så det verkar som det kan dra iväg så.
 
Kollade igen 1,21kr/kWh var det så ändrade i mitt inlägg.

I vår stuga går inte heller tvättmaskin/torktumlare så ofta. Vi är där i princip bara sommartid. Inte dusch varje dag. Inga småbarn osv.

Så det beror ju också vad du får för hyresgäster.
 
Denna stuga är del i annan fastighet så eget abb är uteslutet. Uppsäkrat och klart var det sedan tidigare.

Vad är då rimligt att ta betalt för elen, mitt rörliga elpris + skatt moms, hur ska det bli tydligt för en hyresgäst?
Jag tänker mig att jag läser av på min elmätare för stugan kvartalsvis och skickar det via mail till hyresgästen så det är dokumenterat.
 
  • Gilla
Marcus_66471
  • Laddar…
Jag har ett hus på 45kvm där jag eldar mycket under de kallaste månaderna. LLVP som går även på sommaren. Borträknat uthuset som inte har LLVP så skulle jag tro att det slutar på 5-6000 per år. Totalt elpris på 1,10kWh.
 
Vad bör jag ta betalt för elen?

Vad är då rimligt att ta betalt för elen, mitt rörliga elpris + skatt moms, hur ska det bli tydligt för en hyresgäst?
Jag tänker mig att jag läser av på min elmätare för stugan kvartalsvis och skickar det via mail till hyresgästen så det är dokumenterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.