Hej,

vill sälja ett hus som jag idag hyr ut, vad är det för uppsägningstid som gäller och hur skriver man och utför själva uppsägningen?

Jag kan tillägga att den stackaren ej heller har råd eller vill betala någon hyra längre, hur ska man hantera det?

:mad:
 
Vad säger ert avtal? Normalt är det väl en avtalsfråga på samma sätt som priset för att hyra. Om ni inte har något avtal ( !?) så kanske du skall berätta för hyresgästen om dina planer o fråga om tid som ni kan komma överens om?
 
Betalar han inte kan du först informera att han vräks pga att han ej betalt, sedan kontakta kronofogden som "löser" det åt dig
 
Om jag tror rätt så har du två giltiga skäl att säga upp hyreskontraktet (i båda fallen finns det regler för hur uppsägningen av kontraktet etc. ska gå till):
* Att hyresgästen inte betalar hyran är grund för uppsägning av kontraktet, han/hon kan dock ha rätt att återfå det genom att inom en viss tidsram betala sin skuld.
* Att du ska sälja huset är också skäl för uppsägning, så länge det säljs som villa och inte hyreshus.
Jag skulle kontakta hyresnämnden, de bör kunna svara på din fråga. De hade också en hel del bra information på sin hemsida sist jag kollade.
 
Hyrde ut mitt förra hus under år 2000 och då fixade mäklaren ett kontrakt där hyresgästen inte hade besittningsrätt(?), vilket tydligen var mycket viktigt enligt honom

Vet inte om samma regler gäller idag så har inte TS nåt skriftligt kontrakt så har kanske hyrsgästen rätt att bo kvar tills ny bostad hittats?
 
Modig skrev:
Om jag tror rätt så har du två giltiga skäl att säga upp hyreskontraktet (i båda fallen finns det regler för hur uppsägningen av kontraktet etc. ska gå till):
* Att hyresgästen inte betalar hyran är grund för uppsägning av kontraktet, han/hon kan dock ha rätt att återfå det genom att inom en viss tidsram betala sin skuld.
* Att du ska sälja huset är också skäl för uppsägning, så länge det säljs som villa och inte hyreshus.
Jag skulle kontakta hyresnämnden, de bör kunna svara på din fråga. De hade också en hel del bra information på sin hemsida sist jag kollade.
Helt rätt uppfattat


Sent from my LT18i using Byggahus
 
fusion skrev:
Hyrde ut mitt förra hus under år 2000 och då fixade mäklaren ett kontrakt där hyresgästen inte hade besittningsrätt(?), vilket tydligen var mycket viktigt enligt honom

Vet inte om samma regler gäller idag så har inte TS nåt skriftligt kontrakt så har kanske hyrsgästen rätt att bo kvar tills ny bostad hittats?
Fast besittningsrätten kan aldrig avtalas bort om man hyr tillsvidare.. Åh andra sidan så kanske inte hyresgästen kollar upp detta och då kommer man ju undan iaf.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
D
teamlundver skrev:
Fast besittningsrätten kan aldrig avtalas bort om man hyr tillsvidare..
Jo, det kan man under vissa förutsättningar.
 
Redigerat:
DIY_freak skrev:
Jo, det kan man under vissa förutsättningar.
Hmm lärde mig annorlunda när jag läste hyresrätt så det vill jag gärna ha lagstöd på..

Sent from my LT18i using Byggahus
 
D
teamlundver skrev:
Hmm lärde mig annorlunda när jag läste hyresrätt så det vill jag gärna ha lagstöd på..
Citerat från hyresnämndens hemsida:

Hyresnämnden skrev:
Besittningsskyddet kan avtalas bort i vissa fall.

Om hyresvärden och hyresgästen i en särskilt upprättad handling har kommit överens om att hyresgästen avstår från sitt besittningsskydd, gäller som huvudregel att överenskommelsen är giltig om den godkänts av hyresnämnden. Undantag finns från regeln om hyresnämndens godkännande.

När behövs hyresnämndens godkännande av överenskommelsen?
Huvudregeln är att hyresnämnden skall godkänna en överenskommelse om avstående från besittningsskydd. Hyresvärden och hyresgästen bör då använda sig av den blankett som hyresnämnderna fastställt. Blanketten med överenskommelsen är samtidigt en ansökan till hyresnämnden och på blanketten kan också hyresnämnden skriva sitt beslut.

För att hyresnämnden skall kunna godkänna överenskommelsen måste en godtagbar orsak till kommande uppsägning anges, dvs. varför besittningsskyddet skall brytas när hyresavtalet sägs upp. Normalt godkänns endast överenskommelser för sådana hyresförhållanden som upphör inom fyra år från tillträdesdagen. Blanketten är därför förtryckt med denna tid. Om längre tid begärs, måste detta motiveras särskilt.

När behövs inte hyresnämndens godkännande av överenskommelsen?
Ifall en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen gäller den utan hyresnämndens godkännande om den avser

  1. ett en- eller tvåfamiljshus som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut huset skall bosätta sig där eller överlåta huset,
  2. en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och den som hyr ut lägenheten skall bosätta sig där,
  3. en bostadsrättslägenhet som upplåts i andra hand och bostadsrättshavaren skall bosätta sig där eller överlåta bostadsrätten,
  4. en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut lägenheten ska bosätta sig på fastigheten eller överlåta den.
För dessa fall har hyresnämnden en särskild blankett som motsvarar regeringens formulär 1-3 enligt förordningen SFS 2005:1148.
Ifall en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under tid då hyresgästen har besittningsskydd krävs inget godkännande av hyresnämnden och något särskilt formulär behövs då inte heller. Överenskommelsen skall dock alltid träffas i en särskilt upprättad handling.
Hyresnämndens text har sitt lagstöd i Jordabalken 1970:994 paragraf 45a.

45 a § Om hyresvärden och hyresgästen i en särskilt upprättad handling har kommit överens om att hyresrätten inte ska vara förenad med rätt till förlängning, gäller överenskommelsen om den har godkänts av hyresnämnden. I följande fall gäller överenskommelsen även utan sådant godkännande.
1. Överenskommelsen träffas efter det att hyresförhållandet har inletts och avser en hyresrätt som är förenad med rätt till förlängning.
2. Överenskommelsen träffas för en tid om högst fyra år från det att hyresförhållandet inleds och innebörden i överenskommelsen är att hyresgästen inte ska ha rätt till förlängning, om

a) i fråga om en bostadslägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet, hyresvärden ska bosätta sig i lägenheten eller överlåta huset,
b) i fråga om en bostadslägenhet som upplåts i andra hand, hyresvärden ska bosätta sig i lägenheten eller, när hyresvärden innehar lägenheten med bostadsrätt, bosätta sig i den eller överlåta bostadsrätten, eller
c) i fråga om en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet, hyresvärden ska bosätta sig i eller överlåta fastigheten.
 
Redigerat av moderator:
teamlundver skrev:
Hmm lärde mig annorlunda när jag läste hyresrätt så det vill jag gärna ha lagstöd på..

Sent from my LT18i using Byggahus

Det är bara några år sedan reglerna ändrades :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.