Så har vi äntligen hittat och vunnit "vårt" hus och i augusti blir det dags att ta itu med det så jag tänkte det kunde vara bra med en tråd nu när planeringen har börjat.

Huset såldes av dödsboet efter de tidigare ägarna som lät bygga huset på 60talet. Besiktningen visade inget oväntat: taket är nyligen bytt, dräneringen från 90talet ser fungerade ut men växter och annat kring fasaden måste bort, källaren bör återställas till källare med tvättstuga/garage/förvaring osv

Vi gillar känsla i huset och har inga planer på att riva massa väggar och modernisera till oigenkännlighet men underhållet är eftersatt och bortsett från taket är det minst 20år sedan man gjorde något så vi har lite att bita i. :rolleyes: men tänker ta ytrenoveringar lite pö om pö när listan nedanför är klar

20431556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudpunkterna för hösten är
* Riva bort heltäckningsmatta och träreglade väggar i källaren
* installera garageport i det fd garaget
* Renovera badrummet på övervåningen
* Renovera ett sovrum så vi har ett klart rum
* sota skorstenen
* gräva upp växter längs fasaden
* installera fiber (finns Telia öppen fiber i gatan)
* fixa några tilluftsventiler på övervåningen och byta ut trasiga snäppventiler i källaren
* hoppas att det inte dyker upp några överraskningar...

20431581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20431582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pågende planering är badrummet, där planen är något åt nedanstående
Screenshot_2016-07-04-20-18-30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har fått tips om två firmor i Göteborgstrakten som ska komma och titta bara vi kommer överens med säljaren om att få låna en nyckel.

Men vad bör man kontrollera om firmorna?
Har tänkt på intyg/certifierad, kronofogden, och att googla så att inte namnet dyker upp i några mindre smickrande sammanhang.
Årsredovisningar för att se Soliditet/likviditet är ju lite svårare då siffrorna är från 2014 och mycket kan ha hänt sedan dess + att jag inte vet vad som är bra nyckeltal i denna bransch. Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar har jag däremot koll på :)

Någon som har något vist att säga kring detta?
 
BirgitS
Fränt med hiss (y)
 
SC Aero skrev:
Fränt med hiss (y)
Ja och den är rejäl (y) Och eftersom den handikapp anpassningen finns (inget finns i övrigt) så tänkte vi att det var lika bra att renovera badrummet efter tillgänlighetsreglerna utifall vi säljer eller att något händer
 
Lite muppig planlösning tycker jag. Ett av sovrummen är ju i praktiken ett genomgångsrum. Jag hade tittat på möjligheterna att ändra om planlösningen där så att klädkammare och garderober tas bort och istället blir gång till hissrummet. Badrummet på övervåningen behöver också bara en dörr.

Känns källaren okej eller luktar det instängt? Heltäckningsmatta på källargolvet är normalt rätt, de flesta heltäckningsmattor släpper igenom fukt. Och uppreglade väggar kan funka jättebra i en källare. Upplever ni inga problem tror jag inte att ni behöver göra något.
 
pelpet skrev:
Lite muppig planlösning tycker jag. Ett av sovrummen är ju i praktiken ett genomgångsrum. Jag hade tittat på möjligheterna att ändra om planlösningen där så att klädkammare och garderober tas bort och istället blir gång till hissrummet. Badrummet på övervåningen behöver också bara en dörr.

Känns källaren okej eller luktar det instängt? Heltäckningsmatta på källargolvet är normalt rätt, de flesta heltäckningsmattor släpper igenom fukt. Och uppreglade väggar kan funka jättebra i en källare. Upplever ni inga problem tror jag inte att ni behöver göra något.
Att flytta ingång till hissrummet så har vi funderat på men då gäller det att tänka till så man fortfarande har rullstolsmöjligheten med svängradie. Idagsläget tänkte vi använda det rummet som kontor/gästrum med ett draperi för hissdörren och sen får vi fundera när behovet förändras om vi ska flytta några väggar. Men det är väl värt en tanke för som det är nu är det svårt att få in mer än enkelsäng och skrivbord trots ytan. Hissen installerades 93 och var alltså inte med från början.

Däremot har vi redan tänkt sätta igen den badrumsdörren som du kan se på badrumsritningen. :)Den dörren tror vi tidigare ägare som hade rörelsesvårigheter satte in för att ta sig lätt in i badrummet från sängen.

Gällande källaren så finns en doft dock inte möglig. Men mattan är från 66... Så tanken med att riva ut det är att se om vi får bukt med lukten och lättare kunna hålla koll på ev dräneringsbehov. Så använda källaren som förråd/verkstad, tvättstuga och garage som det var tänkt på originalritningarna, för som boyta behöver vi den inte på direkten.
Men tack för att du påpekar det så jag inte rev ut det utan tanke och mening bara för att "man ska", Känns som att folk ofta gör saker utan att tänka efter varför
 
Jag hade inte kunnat låta bli att sätta sågen i väggen när man ändå ska göra om ytskikten. Det är inte dödsmycket merjobb att regla upp några nya väggar.

Så här skulle man kunna göra för att få en bra ingång med förvaring för alla ytterkläder vid hissingången och en naturlig altanutgång utan genomgång genom ett sovrum. Sovrummet blir dock ganska litet så man kan ju skippa garderobsraden mot badrummet samt altanutgången. och göra rummet större.

planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typ såhär
planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår din tanke men att öppna mot det som står hall på ritningen går inte... Det är ett halvplan ner så då får man rymma en trappa med. Hissen går mellan marknivån och upp till sovrummet och från markplan och ner till garaget

Hade jag byggt hissen från början hade jag satt den så den kom ut i "gången" och inte i sovrummet
 
Redigerat:
BirgitS
Nillea skrev:
Gällande källaren så finns en doft dock inte möglig. Men mattan är från 66... Så tanken med att riva ut det är att se om vi får bukt med lukten och lättare kunna hålla koll på ev dräneringsbehov. Så använda källaren som förråd/verkstad, tvättstuga och garage som det var tänkt på originalritningarna, för som boyta behöver vi den inte på direkten.
Men tack för att du påpekar det så jag inte rev ut det utan tanke och mening bara för att "man ska", Känns som att folk ofta gör saker utan att tänka efter varför
Det är väl en bra tanke, men det är ju inte något akut utan renovera sov- och badrum först så det blir trevligt att bo där, inte tvärtom som det ser ut som i din lista i trådstarten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.