Hejsan!

Skriver här för att samla ideer till ett enklare larmbygge. Har tänkt mig en enkel variant av uppringare för fasta telenätet och den ska larma för följande:

1. Temp. lägre än 65 grader i flispannan (den går nornalt mellan 70-80 grader med termostat. En extra panntermostat har jag hittat som kan bryta eller sluta en kreta vid inställd temp.

2. larma för strömavbrott, som har koll på alla 3 faserna o larmar när en eller flera fallit bort


Övriga krav: backupbatteri på uppringaren

Tänkte utgå från min extra panntermostat, via en kabel som kopplas till en uppringare som NO eller NC, vad tror ni om den lösningen ?

Hur fixar något som är givare till strömavbrottkretsen ? eller hur fixar jag detta ?

Tips på lämplig uppringare ?

Mvh
Johan d^_^b
 
ett DSC larm klarar allt du kräver

de larmet är NC o vid brytning får du larm

någon form av relä får du ha till faserna o sedan koppla larmet på No ingången på dessa så länge där e kräm på fasen så ligger reläet slutet men släpper vid avbrott o indikerar då larm
 
Redigerat:
Tack för tips :)

Var sätter jag reläerna i proppskåpet ? Har ett skåp med din-skena. Jag har 3 st 10A säkringar som blivit lediga, kanske kan koppla reläerna ihop med dom för att ha koll på alla faserna ?

/Johan
 
Någon förresten som har ett villalarm "Jablotron JA60" och som lyckas fixa driftlarm ? Jag har valt bort standarduppringaren och har satt i GSM-kort....

Enligt en återförsäljare fixar detta larm endast inbrotts och sabotagelarm, jag är ute efter rena driftslarm utan sirener :cool:

/Johan
 
jablotron ja60 är ett trådlöst hemlarm, kommer inte ihåg dock om där e trådburna ingångar p ådessa

ett relä per fas så har du ju separat larm på varje fas,

som sagt ett dsc larm, bosch eller liknande trådbundet seriöst larm klarar allt du vill åt, du kan programmera ingångar som driftslarm, enklaste hade dock varit att lägga alla sektioner som 24 inbrott för att inte krångla till det men inte koppla in sirenen bara så e saken löst då får du ju larm via telefon men ingen siren som tutar, vill du köra gsm uppringning så kan man montera en sådan till dessa larm med
 
johan5588 skrev:
Tack för tips :)

Var sätter jag reläerna i proppskåpet ? Har ett skåp med din-skena. Jag har 3 st 10A säkringar som blivit lediga, kanske kan koppla reläerna ihop med dom för att ha koll på alla faserna ?

/Johan
Ja så kan du göra, eller köpa ett 3fas-övervakningsrelä typ E3862149 fast det kostar ju en slant. Listpris ca 1500 + moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.