Hej

I vår tvättstuga så har jag nu plockat bort allt ända ner till betonplattan (platta på mark -72, uppifrån och ner så var det plastmatta, golvspån, 70 mm regel på träkilar med isolering mellan och underst en plastfilm). Betongen ser bra ut (om än lite ojämn) och det var inga spår av någon tillväxt trots att det låg en del skräp under plasten. Med andra ord så finns det goda skäl att anta att konstruktionen fungerar bra i just detta hus.

När jag nu bygger upp det hela igen så tänkte jag använda samma konstruktion (eller eventuellt nivell-reglar för att slippa hålla på med kilar) men regla med cc 30 denna gång.

Reglarna var dock fastspikade i betongen och nu undrar jag om det finns något bra skäl till att fästa dem i underlaget förutom att dom ligger still under själva reglandet? Skulle man lika gärna kunna tänka sig att fixera reglarna med t ex tvärgående reglar? Så småningom så ska ju golvspånet på plats och det tänkte jag limma och skruva.

Det känns liksom inte optimalt att slå spikar genom plastfilmen...
 
Du kan ju lägga kilar ovanför plasten och (om du har möjlighet) sätta en "regelsko" i väggen på varje ände av regeln så att den står stadigt på sin plats. Om skon kommer för högt upp så kan du lägga små distanser mellan regeln och skon så att den trycks neråt mot golvet och inte sticker upp förbi regeln. Så gjorde jag och det funkade klockrent. Jag körde dock inte med plasten, betongen släpper ut fukt och den måste nånstans - om inte upp då drar den sig till sidorna. Nu hinner den ventileras innan den kommer till reglarna (hoppas jag).
 
vagabondo skrev:
Du kan ju lägga kilar ovanför plasten och (om du har möjlighet) sätta en "regelsko" i väggen på varje ände av regeln så att den står stadigt på sin plats. Om skon kommer för högt upp så kan du lägga små distanser mellan regeln och skon så att den trycks neråt mot golvet och inte sticker upp förbi regeln. Så gjorde jag och det funkade klockrent. Jag körde dock inte med plasten, betongen släpper ut fukt och den måste nånstans - om inte upp då drar den sig till sidorna. Nu hinner den ventileras innan den kommer till reglarna (hoppas jag).
Bra idé, det där med regelskorna. Ska fixa något liknande.

Plasten har jag längst ner just för att stoppa fukten från grunden. Jag vill ju inte ha upp den i isolering och regelverk. Funderade ett tag på att lägga in en platonmatta underst och sedan reglar på denna, men då det ska stå en varmvattenberedare på golvet så kändes det lite klent.
 
Varför inte köra på Nivell-linjen? Enkelt, smidigt och reglarna sätts fast med betongplugg i plastskruvarna.
Hängslar du upp isoleringen också så har ju konstruktionen ingen markkontakt, och med ventilerade socklar står sig konstruktionen bra mot lite markfukt.
Om det finns anledning att oroa sig för eventuella framtida problem så kan du ju förbereda för mekanisk ventilation genom att dra rören i bjälklaget, men vänta med fläktinstallationen.
Om du lägger Nivell ska du skippa plasten, och oavsett vilket sätt du väljer så bör du dammsuga betongytan från organiskt material.
 
Vi reglade upp ett golv med plåt vinklar.
Kan ju vara lite billigare än nivell systemet.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.