Hejsan

Jag tänkte att jag skulle prova att grilla pizza i ute-grillen. Då gäller det att ha så hög temperatur som möjligt. Jag såg att termometern som sitter i locket på grillen går till lite drygt 300 grader. Och 300 är ju vad de normalt kör med i pizzaugnarna, även om de som kör med stenugnar ligger ännu högre.

Så, jag tänkte höra om ni har några särskilda tips för att nå denna temperatur, något särskilt kol/briketter som är bra för extra hög temp, eventuella andra knep.
 
kol av lite högre kvalité skulle jag rekommendera för högsta möjliga temperatur. Då brukar bitarna vara lite större.
Har du ventilation kan du givetvis se till så att det kommer luft hela tiden utan att det yr aska, då blir det nog rejält varmt. Jag har köpt en större säck på Ica maxi som hette typ "restaurang kol" och den brann riktigt varmt.

Själv brukar jag grilla pizza på en rund 1cm tjock pizzasten.
Jag kör med briketter från weber och lägger dem på båda sidorna om klotgrillen, inga direkt under stenen med andra ord.
När jag testade första gången så brändes botten av pizzan ganska fort så därför flyttade jag ut briketterna.
Jag har ju lägre temp så det tar längre tid, men man får lite större kontroll bara.
Om du har en tjockare sten kan du säkert ha varmare direkt under stenen antar jag.
 
Jag kör med en 3cm tjock granitskiva. Men det är klart, yttemperaturen på den ska ju inte vara för hög. Jag kör ofta med indirekt i grillen men jag funderade på om det kanske var fördelaktigt att ha en rejäl glödhärd i mitten för att få högre temp. Man skulle ju kunna lägga en metallskiva mellan glöden och stenen, för att inte få strålningsvärmen att hetta upp stenen högre än omgivande luften.

Annars hade man ju kunnat tro att restaurang-kol skulle brinna extra länge, lite långsammare, och då kanske med lägre temp. Men jag får kolla efter den då.

Tittade lite på webers olika alternativ i butiken idag, men kunde inte se att det stod något om temperaturen på deras säckar.
 
Syre Syre Syre. För att få upp förbränningstempreaturen är det mer luft och mer bränsle som gäller.
Ett rör ner i botten på kolet och en liten fläkt eller bälg som pumpar in luft men se upp det kan bli stora lågor
.
 
  • Gilla
Claes Bengtsson
  • Laddar…
Jo jag kör med en weber 57 med locket på och så klart spjäll i botten och lock öppna för maximal skorstenseffekt. Det är väl i huvudsak mer kol, och just kol snarare är briketter antar jag, som gäller.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Kol är det som gäller, inte briketter. Rätt mycket i en cirkel runt ytterdiametern. Vet att vissa kör med björkved också för att få extra värme.
 
Jaha, det blir varmare om det ligger i en cirkel alltså. Annars hade jag ju trott att det skulle bli varmare om allt låg tillsammans i en hög. Ska testa det nästa gång.

Nu sist vi körde kom vi upp i 230 grader. Hade gjort pizzadeg med extra glutenrikt mjöl och knådat och jäst enligt konstens alla regler. Och OJ vilken god pizzabotten det blev av det, kan verkligen rekommenderas!

Mätte tempen på stenen, och den var inte högre än grillens egen termometer, trots att glöden låg rakt under. Kanske körde på lite för tidigt, men men, gott blev det i alla fall :)
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
stenkol/smideskol... då jäklar blire varmt skaru se :D (vet dock inte hur kvaliten på izzan blir)
 
Som Erik_X skrev så tänkte jag skriva det samma, syre syre syre.

Mycket kol, och tillför mycket syre med motor, då kommer du få maximal temp, dock vet jag inte hur många grader. Ta av locket, ställ en bordsfläkt intill grillen, dra på fläkten o rikta den ner på kolet. Du kommer få en glöd som du aldrig sett tidigare :) ...men om du kan så använda ugnen o inte grillen, känns ju bökigt o det går åt en hel del kol.
 
V
thomasx skrev:
Jaha, det blir varmare om det ligger i en cirkel alltså. Annars hade jag ju trott att det skulle bli varmare om allt låg tillsammans i en hög. Ska testa det nästa gång.

Nu sist vi körde kom vi upp i 230 grader. Hade gjort pizzadeg med extra glutenrikt mjöl och knådat och jäst enligt konstens alla regler. Och OJ vilken god pizzabotten det blev av det, kan verkligen rekommenderas!

Mätte tempen på stenen, och den var inte högre än grillens egen termometer, trots att glöden låg rakt under. Kanske körde på lite för tidigt, men men, gott blev det i alla fall :)
Låter gott! Dela gärna receptet om det inte är för OT!
 
Dracula skrev:
Som Erik_X skrev så tänkte jag skriva det samma, syre syre syre.

Mycket kol, och tillför mycket syre med motor, då kommer du få maximal temp, dock vet jag inte hur många grader. Ta av locket, ställ en bordsfläkt intill grillen, dra på fläkten o rikta den ner på kolet. Du kommer få en glöd som du aldrig sett tidigare :) ...men om du kan så använda ugnen o inte grillen, känns ju bökigt o det går åt en hel del kol.
Annars brukar jag ta till dykartuben när det ska till bra drag i grillen ;)
Då kan vi snacka glöd som man aldrig sett den förr. Har dock aldrig gjort det i Webern, kanske dags att testa ;)


Kolgrillat ger ju en extra dimension åt smaken ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Här finns receptet på pizzadegen, och lite filmer där man får lära sig knåda den också :) Lärorikt, i alla fall för mig :) Se länken nedan.

Jag körde med mjöl från Finax som heter Manitoba Cream som är ett mjöl med extra hög proteinhalt. Typ 00 mjöl verkar inte helt lätt att få tag på, men manitoba cream är ett bra alternativ.

Det är glutenproteinerna i kombination med knådningen som ger degen dess elasticitet och gör att man kan arbeta ut den till en tunn pizzabotten, har jag lärt mig :)

Sedan är den där stenen viktig för att snabbt driva ut fukten ur degen vid gräddningen, det är det som ger den spröda fina bottnen på pizzan.

Notera att killen i en av video-snuttarna lägger den "lilla" degen i en smått gigantisk skål inför jäsningen. Det behövs, kan jag säga, för herrejösses vad den jäste sig stor.

http://webbian.se/recept/sa-bakar-du-overkligt-god-italiensk-pizza/
 
Skulle gå på quebracho grillkol, blir riktigt riktigt varmt i min weber 57 när jag kör pizza, fungerar utmärkt som low&smoke med mindre syretillförsel också.
http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/grillar/grillkol/
http://www.bauhaus.se/weber-steak-house-kol-7-kg.html#full-description

Beroende på vilken deg som används så bör du ha en temp på 300-350 grader och glöm inte att lägga på stenen när du startar upp grillen, dvs den ska värmas med grillen annars kommer den troligen att spricka.
 
Ok, då får vi testa quebracho kol.

Får du upp din weber över 300?

Stenen på från start så klart :)
 
Lägg lite små vedbitar i kanterna och ha locket på glänt så det brinner lite, då blir det 300.
Jag brukar vrida locket så att inte termometern nås av lågorna annars kanske den kan gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.