K
Tänker mura upp några icke bärande innerväggar i källaren med 90mm lättklinkerblock. Det kommer bli två stycken dörröppningar där jag tänkt mig att lägga lättklinkerbalkar. Läser dock nu tillverkarens anvisningar om ett upplagsmått på minst 250mm. Texten står generellt, vet inte om det skiljer mellan olika längder/bredder bärförmågor etc.

I mitt fall hade jag tänkt att ena dörröppningen skulle vara direkt mot motstående vägg (se bilaga), detta skulle ge ett upplagsmått på 90mm vilket låter klent i förhållande till tillverkarens anvisningar. Det man kan trösta sig med är väl att det troligtvis bara är 1 rad murblock som kommer muras på balken.
Balkens egenvikt är 18Kg och med en rad murblock ovanpå så blir det 16Kg på balken.

Balkens Lastkapacitet är 14 kN/lpm. Blockens tryckhållfasthet är 3 N/mm2, kategori 1.

Tror ni det funkar eller finns det andra alternativ som kan vara lämpligare? Typ platsgjuta en balk eller ta ner en dragstång från betongvalvet som går genom balken ihop med ett plattjärn+mutter som ett komplement till det korta upplaget?

Sista utvägen är att regla upp väggen, men det känns fel i en gammal källare, undviker det så långt det går. :)

EDIT:
Så här säger Weber om sina lättklinkerbalkar:

UTFÖRANDE
Leca Balken läggs med den markerade delen upp i bruk
på det oskadade upplaget med en upplagslängd av
minst 250 mm. Vid mindre laster kan upplagslängden
kortas ned i samråd med konstruktör.


Då blir ju frågan hur liten en mindre last är och hur långt man kommer på 90mm..
 
  • Ritning av icke bärande innervägg i källare med lättklinkerbalk och murblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
3 N/mm2 motsvarar ca 30 kg/cm2. Ett upplag på 9x9 cm klarar alltså ett upplagstryck på 81x30 = 2430 kg.Det bör alltså inte vara något problem.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tackar!
Om jag hade ställt allt på högkant på dessa 9x9 så hade upplagstrycket uppgått till balkens vikt plus 16Kg för murblocken?Eller räknar man ut trycket på annat?

Kan det finnas andra parametrar som gör att upplaget är olämpligt? Typ att armeringen är indragen 50mm i balken etc.?
 
Lite förenklat så tar du den samlade lasten på balken (inklusive dess egenvikt) och dividerar med två för att få lasten på respektive upplag. Delar du sedan upplagslasten med upplagsytan så får du trycket. Jag känner inte till om det finns andra parametrar som har med lecabalkens utförande att göra. Det är klart att upplaget bör ha en viss minimilängd så att balken inte halkar av, men det är det nog ingen risk för här. Balken har ju en obetydlig last. Maxlasten på14 kN/m betyder ju ca 1400 kg på 1 meter, vilket är ganska mycket mer.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.