Hej.

Håller på att konstruera en tillbyggnad och skall ha ett sadeltak med limträbalk i nocken. Balken bärs av två upplag i form av limträpelare av dimension 140x135mm.

Grundmuren är uppmurad leca på betongsula.

Där limträpelarna möter "golvet", hur brukar man göra där? Ställa dem på syllen (45x170) eller uppepå de stående golvreglarna? (om jag lägger 3st jämte varandra, 3x45mm = 135mm) dock går det ju åt 4st "extra" golvreglar då à 7m)

Kan det vara idé att lägga en kraftig plåt (10x200x200mm) under syllen för att fördela punktlasten om man ställer pelarna direkt på syll?

Eller skippar man syllen där pelarna står och använder ovan nämnda plåt direkt på lecan?

Kort sagt, hur brukar man göra?

Mvh Dennis
 
Det där tror jag inte man "brukar göra". Det dimensioneras av en konstruktör för varje aktuellt belastningsfall. Det förekommer att man måste bila upp plattan och gjuta en förstärkningsbalk.

Beroende på hur stort tak du har så kan ju punktlasten bli uppmot 5 - 10 ton.
 
dennisson skrev:
Kan det vara idé att lägga en kraftig plåt (10x200x200mm) under syllen för att fördela punktlasten om man ställer pelarna direkt på syll?

Eller skippar man syllen där pelarna står och använder ovan nämnda plåt direkt på lecan?

Kort sagt, hur brukar man göra?

Mvh Dennis
Istället för plåt så skulle jag satsa på en stålbalk av lämplig dimension, så lång som du får plats med.
Den kommer att kunna fördela ut lasten på en mycket större yta än vad plåten kan.
 
Punktlasten per pelare är 3,6 ton. (antar jag, upplagsreaktionen på mittbalken är 3,6 ton. Så antingen är det 3,6t per pelare, eller 1,8t per pelare)
Ingen platta. Bottenbjälklaget vilar på lecamur som i sin tur vilar på gjuten bottensula. (150x500mm)

Ingen avancerad sak, bara funderar på hur man brukar ställa pelarna.
3x stående och ev tillsammans skruvlimmade 45x220 borde ju kunna fördela lasten relativt bra uppepå syllen?

En murad lecamur (4x 600x190x190) på stadig sula borde väl fixa detta? I mitt huvud känns det överdimensionerat, men vad vet jag, ber ju om hjälp :)
 
  • _20160401_214228.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tål leca en sådan last? Jag vet inte, men det har ju funnits diskussioner om att ex. Byggmax leca block påstås ha en lite lägre belastningsklass, som begränsar hur hög mur man får bygga med dem (vet inte om det är sant). Men OM det finns sådna begränsningar så borde dte inte fungera med en stor punktlast på Leca.
 
D dennisson skrev:
Enl weber tål deras leca 3N /mm2. Min pelare är 135x140mm = 18900mm2

3N = 0,3 kg (ungefär)

18900x0,3 = 5670kg max belastning för den yta en av mina pelare tar.

Max belastning på min stolpe 3600kg.

Tänker jag fel?
[länk]

Hallå där , hur löste du fördelningen av punktlasten från pelaren ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.