Hej,

Vi skall bygga till huset med ett vidbyggt garage i lösvirke, ca 30m2 4x8m. Grunden är redan gjuten.

Takstolar är framtagna. Takstolsfabrikanten har räknat på ett upplag om 120mm vilket inte riktigt är vad jag vill ha. Jag vill ej heller ha en limträbalk med stolpar. De verkar inte vilja/kunna ta fram en korrekt dimensionerad bärlina eftersom de inte riktigt vet hur husstommen ser ut. Vilket jag på sätt och vis köper eftersom de då blir ansvariga för konstruktionen.

Jag har dock sett liknande konstruktioner tidigare då man använt en bärlina av 45x195.

Så det jag tänkte göra är att använda en bärlina av konstruktionsvirke 45x220. Denna Skruvas fast i Husets kropp med Franskskruv 10x120 (Med fyrkantig bricka) CC60.
Takstolarna förankras med plåtbeslag i både underkant och mot överkanten(på sidorna) i kortlingar i huskroppen.. Alternativt så kanske en limträbalk typ 56x225 som skruvas på liknande sätt användas.

Se bifogad bild som illustrerar stommen av garaget. I bakkant så ser man husväggen grovt ritad.

Borde kanske kontakta en konstruktör men har lite tajt med tid så jag hoppas på ett snabbt svar härifrån.. :)

Så, vad tror ni?
 
  • garageovanifran_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Det är ju ingen ovanlig konstruktion du har tänkt dig. Man gör ofta så när man bygger tak till en altan så det borde funka till ett garage med. Det som möjligen talar emot det jämfört när man har det på en altan är väl att du får större vridande krafter på ett garage i och med att väggarna fångar vinden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.