Till våren ska jag bygga mitt egna hus och håller nu på att planera hur jag bäst ska utföra vissa moment.
Har nu kommit till vad som blir bästa sättet att lägga upp min limträbalk som löper över två öppningar.
Första öppningen är för trappan och den andra är för ett öppet kök.

Limträbalken har jag fått dimensionerad av konstruktör till 140x360.
Golvbjälkarna är 350 mm höga från Masonite Beams och infästningen mot limträbalken blir med balkskor.
Som ni ser så skiljer det ju 10 mm mellan golvbjälkar och limträbalk.
Min fundering nu är om vad som blir bäst; att låta limträbalk sticka upp 10 mm ovanför golvbjälkarna eller ner 10 mm under golvbjälkarna?

Fördelar som jag ser det med att låta balken sticka upp 10 mm är ju att jag kan enkelt kan bygga alla bärande väggar med samma längd på reglarna och resa dessa.
Samt också väga av och få det bra innan jag lägger upp limträbalken direkt på dessa väggar. Känns ju som montaget av blir bäst så.
En annan fördel är att jag kan sätta glespanelen i taket på bottenvåningen några cm från limträbalken och dra el under balken och sedan upp i bjälklaget igen för att enkelt komma in med el i köket. (se bild 7)

I och med att balken är 10 mm högre så kan jag ju lösa situationen med golvspån genom att lägga en remsa med 12 mm spån direkt på balken, då blir ju detta i liv med övrigt golvspån som är 22 mm (10 + 12 = 22)
Enda nackdelen där är ju att golvspånet inte är skruvlimmat över på limträbalken, men det tror jag inte spelar någon roll alls då golvbjälkarna är fast skruva med balkskor där.
Istället blir det ju en rörelse fog på 10 mm mot balken.
Ska också säga att på ena sidan av balken så blir det ett badrum och där är golvbjälkarna 300 mm höga istället för 350 mm. Måste med andra ord ändå dela upp golvet vid limträbalken. Se bild 6, till höger om den väggen är golvbjälkarna 350 mm och till vänster är dom 300 mm.

Skulle jag istället sätta limträbalken så att den är i liv med golvbjälkarnas ovansida så måste jag ju avsluta hammarbandet före limträbalken i bild 2 och göra limträpelaren högre och ställa balken direkt på pelaren.
Blir ju inte lika bra lösning att få ihop hörnet på den väggen då.
Samt så blir det ju väldigt trångt att gå med elrör under balken, blir ju bara 18 mm mellan gles och balk då.

Kan jag få lite kommentarer och feedback på detta? Är helt själv med dessa tankar och behöver få höra lite åsikter! :)

Här kommer ett gäng illustrationer från den modell jag har gjort.
Jag har för tydlighetens skull gjort limträbalken blå. Det är även 3 limträ pelare som är blå.
Bildtext under bilderna.

3D-modell av konstruktionsritning med blå limträbalk som sträcker sig över bärande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: Överblick på limträbalken och dess upplag

3D-modell av ett hus under konstruktion med blå limträbalk, golvbjälkar och stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2: Upplag på hammarband. Har dubbla liggande hammarband (USA stil) för att underlätta att sätta upp skivor.

3D-modell som visar limträbalkar i blått som löper över träreglar i ett husstommeskelett.
Bild 3: Har syns hur väggen som balken vilar på också är en bärande vägg för golvbjälkarna. Kommer fälla in en avväxling (45x195) i den väggen eller placera regel under golvbjälke.

Illustration av en blå limträbalk som sticker upp 10 mm över golvbjälkarna i en byggnadsmodell.
Bild 4: Här syns det hur limträbalken sticker upp 10 mm ovanför golvbjälkarna.

3D-modell av en blå limträbalk som sticker upp 10 mm från golvbjälkarna i en byggkonstruktion.
Bild 5: Har här lagt på lagret med golvspånskivor. Limträbalken ligger då 12 mm under golvspånskivorna

3D-modell av limträbalk som sticker upp 10 mm över golvbjälkarna i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 6: Har här lagt på 12 mm golvspånskiva på limträbalken (grå/vit färg). Samt också tänt stommen till badrumsväggen som blir till vänster om balken

3D-modell av byggkonstruktion med blå limträbalk ovanför golvbjälkar och golvspånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 7: Takgles på bottenvåningen, här kan jag dra el in till köket enkelt under limträbalken och upp i bjälklaget igen.
 
Limträ finns i ett antal standarddimensioner och konstruktören har valt den närmsta dimensionen som är minst så stark som det behövs. Du kan ju höra med honom om höjd 350 mm är OK vilket är troligt då det ändå är hyfsat stora steg mellan dimensionerna. Då kan du om du vill ta ner höjden 10 mm så lirar allt perfekt. Går att såga från två håll om man inte har en monstersåg.
 
Jag tycker du har funnit en bra lösning. Jag hade nog fällt ner balken i hammarband en, då golv är känsligare än innertak men tror verkligen din metod funkar.

På samma sätt som att det är skönt att låta alla väggar vara lika och bara kasta upp mellanbjälklaget är det rätt skönt att bara slänga ut 22mm spån på hela ytan så dem två tycker jag tar utan varran.
 
Varför har man valt så dumma mått på limträ?
Man borde ju ha hållt sig till samma mått som reglar.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Limträ finns i ett antal standarddimensioner och konstruktören har valt den närmsta dimensionen som är minst så stark som det behövs. Du kan ju höra med honom om höjd 350 mm är OK vilket är troligt då det ändå är hyfsat stora steg mellan dimensionerna. Då kan du om du vill ta ner höjden 10 mm så lirar allt perfekt. Går att såga från två håll om man inte har en monstersåg.
Jag ska kolla med konstruktör om det går att ta ner den till 350. Kommer köpa limträ tillsammans med Masonite balkarna från Masonite Beams, dom kanske till och med har möjlighet att klyva bort 10 mm åt mig innan leverans.

J JKrister skrev:
Jag tycker du har funnit en bra lösning. Jag hade nog fällt ner balken i hammarband en, då golv är känsligare än innertak men tror verkligen din metod funkar.

På samma sätt som att det är skönt att låta alla väggar vara lika och bara kasta upp mellanbjälklaget är det rätt skönt att bara slänga ut 22mm spån på hela ytan så dem två tycker jag tar utan varran.
Precis är ju orolig för att det skulle ha en negativ inverkan på golvet. Men som jag visat så tar ju golvet slut efter limträbalken och är därefter nersänkt 50 mm. Eftersom det då bara är den yta som limträbalken utgör; 140 mm bred och 6647 mm lång. Så tänker jag att det kan väl inte göra så mycket? Lär väl inte vara någon risk för knarr? Lär ju få oerhört bra verkan från skruvlimning på balken då hela 12 mm spånskivan ligger mot limträet.
 
Om du inte kan få balken 350 mm hög hade jag också fällt ned den i hammarbandet och fått golvspånet perfekt.

Om det är trångt att passera med el under balken hade jag utan betänkligheter spårat några mm i balken just där rör/slang passerar.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du inte kan få balken 350 mm hög hade jag också fällt ned den i hammarbandet och fått golvspånet perfekt.

Om det är trångt att passera med el under balken hade jag utan betänkligheter spårat några mm i balken just där rör/slang passerar.
Det känns bara som en väldigt dryg process att fälla ner balken 10 mm på tre olika väggar..
I alla fall jämfört med att skruvlimma 12 mm golvspån ovan på balken och ha en rörelse fog mellan balk och övrigt golvspån.

Blir ju mer jobb att fäll in balken samt också så tänker jag att det måste bli svårare att få balken helt plan och i liv med golvbjälkarna, eller?

Min tanke var att få upp alla bärande väggar samt bärlina för golvbjälkar och väga av detta innan jag lyfter upp limträbalken, för då bör ju den hamna bra direkt. Den är ju tämligen tung och svår att flytta så vore ju skönt om dess underlag är perfekt innan man lyfter den på plats.
Men ska absolut fundera på att fälla in den, men mitt förslag är väl då ändå en god lösning?

Digital illustration av en limträbalk placerad ovanpå väggar i en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Intershade skrev:
Det känns bara som en väldigt dryg process att fälla ner balken 10 mm på tre olika väggar..
I alla fall jämfört med att skruvlimma 12 mm golvspån ovan på balken och ha en rörelse fog mellan balk och övrigt golvspån.

Blir ju mer jobb att fäll in balken samt också så tänker jag att det måste bli svårare att få balken helt plan och i liv med golvbjälkarna, eller?

Min tanke var att få upp alla bärande väggar samt bärlina för golvbjälkar och väga av detta innan jag lyfter upp limträbalken, för då bör ju den hamna bra direkt. Den är ju tämligen tung och svår att flytta så vore ju skönt om dess underlag är perfekt innan man lyfter den på plats.
Men ska absolut fundera på att fälla in den, men mitt förslag är väl då ändå en god lösning?

[bild]
Kanske missar något men känns väl ganska enkelt att jacka ur det övre hammarbandet för balken? Spåra med kapsåg och stäm bort det som blir kvar, eller kör ner det med handöverfräs. Är du skapligt noggrann kommer det bli ett plant och fint upplag.

En aspekt om man tänker att golvspånet ska ligga på balken är toleranser. Träguiden anger +4 mm till -2 mm på höjdmåttet. Det är mycket på en kort bit golvspån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.