Hej,
Håller på att renovera badrum i ett gammalt timmerhus och planerar att bygga en ca 150 mm hög platå i den inre halvan av rummet (2300 X 2300 mm) där vi vill placera ett hörnbadkar (se bifogad skiss). Det blir klinkers på hela golvytan i rummet. Jag hade ju tänkt att enbart ha en golvbrunn under badkaret på platån, men har fått för mig att jag läst att hela golvytan måste ha fall mot golvbunnen. Enligt min plan kommer jag allså att ha toalett och handfat i den del av badrummet som ligger nedanför platån och med andra ord inte kan ha något fall mot brunnen.

Är det godkänt eller måste jag ha en brunn till i den lägre delen av rummet?
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha en brunn till i så fall, annars får du i praktiken ett bakfall.
 
en unidrain kopplad till samma avlopp som golvbrunnen, på högkant i sidan på platån :) Njae?
 
Precis, om du inte vill ha en golvbrunn mitt på golvet i "toalettytan" så sätt lämplig brunn i kanten på upphöjningen, eller en unidrain i golvvinkeln prexis vid upphöjlingen.
 
Har en liknande ide' för vår blivande relax, men där är rummet mycket större ca 25m2. Hade tänkt skippa fall och brunn för den dryga halva där man sitter och "relaxar" och sedan upphöjning med fall för resten (bad, dusch etc). Finns det någon gräns där man slipper fall i delar av ett rum eller gäller det automatiskt hela rummet?
 
Nja, de nya reglerna lämnar utrymme för att man inte har fall i delar av rummet. En bedömningsfråga, de skriver att man behöver fall där det kan förekomma vattenspill, vattenspolning och utläckande vatten. Ingen gräns kan riktigt anges. Dock skriver de också att bakfall inte får förekomma någonstans, och jag skulle definitivt kalla en sådan nivåskillnad för ett bakfall. Fast lite tolkningsfråga är det ju också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.