Vi ska börja renovera vår källare. Har beskrivit bakgrund och uplägg i en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/

Men behöver nu lite konkreta tips på vad som ska ingå i avtalet med firman som ska bryta upp nuvarande golv, gräva ur, isolera, lägga in golvvärme och gjuta ny platta. Vi kommer köra på löpande räkning och jag har fått en grov prisuppskattning. Uppfattar inte det som ett bindande pris eller talkpris - jag bad specifikt om en grov uppskattning bara för att veta ungefär var det kunde landa.

Vad är viktigt att få med i avtalet?
- Timpris, att de köper in material + eventuellt påslag, starttidpunkt och helst planerad sluttidpunkt...
- Förstår från andra trådar att det är viktigt att göra upp om hur tids- och materialredovisning ska göras up-front.
- Hur noggrant behöver man precisera omfattningen?
- Vite?
- Annat att tänka på?

Någon som har ett bra exempel på avtal som ni använt för ett liknande jobb?

Kommer basera det på ABS09 men är nyfiken på övriga detaljerna!

//Anders
 
A aekeberg skrev:
Vi ska börja renovera vår källare. Har beskrivit bakgrund och uplägg i en egen tråd: [länk]

Men behöver nu lite konkreta tips på vad som ska ingå i avtalet med firman som ska bryta upp nuvarande golv, gräva ur, isolera, lägga in golvvärme och gjuta ny platta. Vi kommer köra på löpande räkning och jag har fått en grov prisuppskattning. Uppfattar inte det som ett bindande pris eller talkpris - jag bad specifikt om en grov uppskattning bara för att veta ungefär var det kunde landa.

Vad är viktigt att få med i avtalet?
- Timpris, att de köper in material + eventuellt påslag, starttidpunkt och helst planerad sluttidpunkt...
- Förstår från andra trådar att det är viktigt att göra upp om hur tids- och materialredovisning ska göras up-front.
- Hur noggrant behöver man precisera omfattningen?
- Vite?
- Annat att tänka på?

Någon som har ett bra exempel på avtal som ni använt för ett liknande jobb?

Kommer basera det på ABS09 men är nyfiken på övriga detaljerna!

//Anders
Ingen som har lite tips och idéer hur avtal ska utformas?

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.