Hej,

Funderar på att köpa ett hus där det finns servitut på att man får använda grannens vattenbrunn.

Det är strul med brunnen och man behöver köpa rening och annan utrustning för att få brunnen ok.

Kan jag häva servitutet och borra en egen brunn?

/Nicklas
 
Servitutet ger dig ju rätt att använda grannens brun. men den tvingar dig inte att behöva göra det om du inte vill. Så vill du skaffa egen brunn, så är det bara att du borrar och kopplar in i kåken och sen kanske koppla ur grannaen brun. Så du behöver inte Häva något..
 
Om du tänker köpa detta hus bör du kontakta grannen som äger vattentäkten. Sådant ingår faktiskt i köparens undersökningsplikt. Ty även om det rör sig om ett officialservitut kan grannarna slutit avtal om skötsel och underhåll. Sätt dig isåfall in i vad detta avtal säger om uppsägning.

Saknas sådant civilt avtal och ersättning för underhåll inte regleras i officialservitut är det egentligen grannens ensidiga intresse - och INTE ditt - att avveckla servitutet.
 
Nu har jag läst servitutet,

jag får använda brunnen och vi ska dela på kostnader så som driftkostnader och service.

Men det gäller bara om jag nyttjar den brunnen.

Så borrar vi en egen brunn så upphör den delade betalningen på hanns brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.