Har ett litet bekymmer som jag, av någon anledning, inte tänkt på tidigare. Det är i alla fall så att vi gjorde iordning vardagsrummet för ett tag sedan och hängde tapeter. På en vägg sitter det två öppningar (tror den ena är för ventilation, och den andra för en kakelugn som tyvärr är borta för längesen). De är ca 30x35 och 25x35 cm. Öppningarna hade förra ägarna försökt tapetsera över med måttligt lyckat resultat. Den här gången lät vi bli att tapetsera över dessa. Det rationella hade väl varit att mura in ventilationsgaller eller nåt, men hade inte riktigt tid och ork till detta. Tänkte istället hänga klöverplåt med en ram runt.

Sagt och gjort. Tillverkade ett par ramar med fals där klöverplåten är monterad, alltså som två tavlor. Väger runt 500 gram styck. Nu till mitt huvudbry: Hur f*n hänger jag upp dessa? Underlaget är poröst på sidorna av öppningarna (och även över mot taklisten), så tror inte det går att sätta skruv. Vid ena öppningen är det liksom mest några lager gammal tapet. Vill gärna inte kleta sättlim då jag vill kunna ta bort plåtarna.

Ni brukar ju vara kluriga här inne.. 🙂

Ser väl typ ut så här (rosa är poröst bruk armerat av några lager gammal tapet):

Två svarta rektanglar omgivna av rosa molnighet, placerade symmetriskt ovanför texten "Taklist".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller det en plankvägg typ en kloasongvägg?
[länk]
I så fall är det bästa att skruva i planken.

Eller är det murade väggar (murstock)?
Just här är det murat och putsat. Men poröst som sagt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.