Hej
Jag funderar på att sätta upp en kakelugn på andra våningen i vårt hus. Huset är en stadsvilla från 1902. Det har kanske stått en kakelugn på stället tidigare men jag vet inte. Jag har sågat upp trägolvet och hittat rester av en "förstärkning".

Ser det OK ut?

Kakelugnen måste ju stå oberoende av omgivande träkonstruktion. Detta inlägg bygger på att ni tittar på den bifogade länken till Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=VMI3N_z57qY
Tack på förhand.
Johan
 
Jag är lite tveksam till att svara här, eftersom konsekvenserna kan bli stora, menmen..

Visst ser det ut som om det har stått en kakelugn eller liknande i hörnet en gång.
Finns det en skorstenspipa dold i nischen dessutom?
Vi har liknande balkar i golvet på andra våningen där det står en 260cm hög kakelugn.

Problemet är väl mest "eller liknande", det kanske var en gjutjärnsspis som stod där och då är stöden kanske inte dimensionerade till de 0,7-3 ton som en kakelugn väger.
En sak som får mig att tro på gjutjärnsspis är det faktum att det inte verkar ha funnits något spår i golvplankerna efter eldstadsplan. Jag TROR att en plåt ovanpå golvet var vanligare vid gjutjärnsspisarna, medan sten/klinker/tegel nedsänkt i nivå med golvet var vanligare vid kakelugnar.
Dessutom kan det vara så att stöden visst klarar en kakelugn, men bara om det står en annan i rummet bakom, som motvikt på andra ändan av balkarna. Så är det hos oss.
Slutsats? Jag hade grävt mer innan jag satte upp en kakelugn här, kanske rådfrågat en byggnadsingeniör. Problemet är väl mest att han säkert vill se hur det ser ut runtomkring, dvs han vill att du skall såga upp golvet och bryta ner väggarna.

Lycka till.

/ Fredrik
 
Får citera: Jag är lite tveksam till att svara här, eftersom konsekvenserna kan bli stora, menmen..

Endast som spekulation: En vedspis eller gjutjärnskamin låter med den infon som ges troligt.
- Har du nån aning om spjällets (till en imkanal numera?) ålder uppe vid taket?

Även fasningen i murstocksväggen uppåt taket gör en lite misstänksam. Där bör en murare kunna tala om huruvida det pekar mot en kakelugne eller inte.

En sak man kan kolla upp utan allt för stora ingrepp är nog om det finns spår i taket efter en kakelugnskrona. har man inte rivit ordentligt vid renoveringar så bör man kunna hitta förhållandevis tydliga märken (intorkningar) i taket ovan som avspeglar en eventuell kakelugn. Nu ser jag inte riktigt om taket som sitter är pappspännt eller annat...

Det finns ju riktigt stor nytta med Youtube märker jag... Roligt sätt att formulera en fråga på.
 
Hej igen
Tack för era svar/spekulationer. Jag tar allt ansvar själv :) så var inte rädda för att ge tips/råd.
Golvet som jag sågat upp är inte original, kanske inlagt när man rev tidigare installation, man ville snygga upp efter den "fula" eldstaden. Det finns fortfarande ett spår efter nersänkt eldstadsplan, vilket skulle tyda på kakelugn i ovanstående resonemang.

Det finns egen murad kanal från ventilen upptill vid tak-nischen. Den ser inte ut att vara så sotig om man tittar uppifrån skorstenen. Det är ju övervåning där man kanske inte har eldat så hårt.

I rummet intill, i förlängningen på balkarna, står en öppen spis. I det resonemanget fungerar ju den som bra motvikt, bra!

Jag har frågat om sotarn kan komma någon dag, murarn är också på gång.
 
  • P2290034.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2290038.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2290039.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stosen i murstocken sitter så högt upp att det troligen suttit en kakelugn där.
De sitter annars längre ned har jag fått förklarat för mig.

Men det kan ju vara fel.
 
Jag tittade igenom din youtube video - det ser precis ut som kakelugnsmästeren beskrev för oss på kursen i nääs - utom - att han rekommenderade en balk som var infäst i bägge ändar, dvs från starten av ditt sågspår diagonalt över hålet till slutet på ditt sågspår. På det sedan en balk från hörnet och 45 grader ut mot mitten av den första balken.

Men ja, jag är böjd att hålla med dig - det har stått en där.

Kan du inte kanske mäta och räkna och se om det skulle gå att mura stöd mot eldstaden under ?
 
Hej
Detta fick jag från sotaren:
"Kakelugnar skola uppföras på mur i mur fästade bärjärn eller brandsäkert bjälklag." Källa: Svenska Brandskyddsföreningens principritningar 1932.
Ska få besök av murarn idag, får se vad han säger...
 
  • sbf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen. Hör med sotarn huruvida man tillåter infästning av balkar i skorsten numera. infästning i bjälklag bör ju vara riskfritt.
Det finns för övrigt en imponerande herre vid namn Valfrid Karlsson som fått en bok (ISBN 91-7332-458-2) om sekelskiftetsbyggteknik tillägnad sig... "Björk, C: Sekelskiftets byggteknik: om arkitekten Valfrid Karlsson - byggnadsverk och läroböcker. Svensk byggtjänst 1988." I denna sägs att järnvägsbalkar lämpar sig för uppbärande av eldstäder...
 
W
Järnvägsbalkar funkar kanon. Har det under alla mina kakelugnar samt som delar av bjälklaget lite här och var samt även
ingjutet i betongen som armering. (= jobbig att såga eller bila bort :()
 
Hej
Har nu haft kontakt med två erkända kakelugnsgubbar i trakten, en på telefon och en med besök här hemma. Båda gav i stort sett samma svar:
"det har stått en kakelugn där tidigare alternativt så är det förberett för en". "Gjut in I-balkarna i en betongplatta med armeringsjärn".

Skönt!
Närnast nu blir det gjutning och diverse andra förberedelser för uppsättning. En gul rund tremetersugn med midja som stått i en officersbostad på A8(?) Boden.
 
Kul, lycka till och uppdatera med foton!
 
Hej
Nu har jag gjutit ett fundament i betong.

För de som är intresserade av min uppsättning tänkte jag lägga ut lite bilder å sånt på en blogg. Så slipper jag belasta byggahus-forumet med bygget.
Ni får alltså följa länken till min nystartade blogg:

http://brynar.bloggspace.se/

Ses där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.