Hej!

Har en överliggare från ett gammalt timmerhus som är ca 25 cm grovt... Hur fäster jag gungorna på ett säkert sätt i den? Antar man måste ha något genomgående?

Tacksamm för snabba svar!

Mvh Johan
 
Trapetskrokar brukar funka.
 
Känns lite osäkert eller är man bara nojig? timmret är lite murket ca 2 cm på ytan med har helt fräsh kärna. Vore mindre roligt om de låsnade när grannens ungar är här och gungar? Finns inget bra altnativ om jag vill ha genomgående?
 
Lät bra det!! Vad limmer man med? Funkar pl400?
 
Loctite är väl det bästa. När jag funderar på det borde det ju gå att gänga stången lite igenom öglan och sen slå sönder gängan så den inte kan gänga tillbaka. Glöm inte brickor....
 
smart!! vi kör på de... vilken dimension skulle du rekomendera? räcker M16? duger de med blankförzinkad eller måste jag ha rostfri? skilljer ju en hel del i pris på biltema..
 
Vad har man sen mellan ögglan och repen till gungan? duger en vanlig karbinhake?
 
beniblasnok skrev:
smart!! vi kör på de... vilken dimension skulle du rekomendera? räcker M16? duger de med blankförzinkad eller måste jag ha rostfri? skilljer ju en hel del i pris på biltema..
M16 räcker för att lyfta en stridsvagn, så det är helt ok för en människa, stor eller liten.
Förzinkad är ok.
 
beniblasnok skrev:
Vad har man sen mellan ögglan och repen till gungan? duger en vanlig karbinhake?
En kaus är det rätta
8872762441758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plus en splits på linan. Du känner inte en gammal sjöman?
sp1.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars duger nog vilken krok/hake som helst + en knut.
Titta till det hela bara, så du ser när det börjar se slitet ut.
 
Är redan en järnring på gunglinan satt ska bara få fast den i lyftöglan med en kjedja mellan för att linerna är för kort på gungan.

Får nog bli några sånna här http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Karbinhake/Karbinhake-251068/ och sen skarva på linan från gungan med http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Kedja/Katting-langlankad-25170/

Har ni något tips hur jag ska "låsa" fast överliggaren på ett snyggt sätt? Den vill till vänster om jag släpper på stöttorna

DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett par rejäla spik kanske?
5 tum borde väl räcka.

Men hela ställningen är ju vekt konstruerad sidlänges,
så du får känna efter hur stabilt det är.
 
När dina barn är förstora för att gunga , kan du ha denna ställning till att lyfta ur stora motorer med. :D
Med så kraftiga stolpar klarar du nog av hela traktens barn gungandes samtidigt.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Du behöver väl ngn typ av snedsträvor i hörnen så att den inte kalvar i sidled. Kan ske funkar att ha på utsidan från utsticket och snett ned mot benen.
 
Blir ju en häftig ställning pga de grova dimensionerna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.