Jag har gjort min research och kommit hem med en lampa till badrummet som är IP44 och dubbelkvarat. När jag sen skruvade av lamputtaget för att skruva dit lampan så ser jag att fästet till lampan är mycket mindre än hålet vart alla sladdarna i taket sitter. Har jag missat en specifikation när jag köpte min lampa?
Lampan är Frihult från Ikea.
 
  • Hand håller en för liten lampfäste framför ett större hål i taket med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är helt enkelt gjord för att skruvas upp i tak och ej i någon dosa.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Men inte hade du väl ett lamputtag i badrummet?
 
E etompau skrev:
Den är helt enkelt gjord för att skruvas upp i tak och ej i någon dosa.
Jaha. Är lampor avsedda för att monteras i dosa märkta på något sätt, så att jag kan hitta rätt nästa gång jag är ute och handlar?

DjAlbert DjAlbert skrev:
Men inte hade du väl ett lamputtag i badrummet?
Jodå, bifogar bild på den
 
  • Taklampan är avsedd för dosmontering med texten "MAX 15kg" på den vita basplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamparmaturer skruvas normalt ej upp i eldosor så du lär inte hitta något passande.
En anledning till detta är att dosorna tillhör den fasta elinstallationen och kräver då att något auktoriserat företag utför arbetet.

Kanske går det att mecka ihop någon lösning med ett täcklock där du senare montera fästet för din lampa.
 
Eller sätta den vid sidan om och ansluta till uttaget med en kort sladd. Det här är väl tyvärr en lampa som inte är anpassad att användas i moderna installationer i Sverige, utan ska helst ha bara ett rörutlopp med el i taket....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.