G
Hej.

Det är dags att byta panna och med det eventuellt även uppgradera acktankarna.
Jag kan dock inte bestämma mig för hur jag vill göra.

Nuvarande situation:
Pannrum i ladugården.
Gjutjärnspanna med överförbränning, självdrag och Laddomat 21.
3x500L acktankar (varav en läcker lite lätt i botten) från 2010 med 120L förrådsberedare.
Öppen expansion kopplad på den varma sidan.
20m kulvert med systemvatten och VVC till huset.
Kass isolering på huset (kommande projekt med tilläggsisolering).

En skiss visar hur pannrummet ser ut med ungefärliga mått (trots att de står i mm).
Rördragning (grön) i tak med inkommande nere till höger och som går runt rummet motsols och lite tvärs över taket.
Tre pumpar (gröna fyrkanter): VVC närmast handfat, därefter cirkulationspump och Laddomat i motsols ordning.

Schematisk skiss över pannrum med mått i millimeter. Visar placeringar av panna, 3x500L acktank, rördragning, handfat, element, dörrar och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då rökrörets centrum är endast 115cm över golvnivån har det fått styra lite över de pannorna jag kollat på så man slipper pilla med ett nytt hål även om man hade kunna höja det några centimeter.
Atmos, Baxi Bonus Light eller RB Ventum är väl de jag kommer ihåg som har anslutningen lägre än mitt befintliga anslutning. 30 eller 40kW kommer pannan hamna på i vilket fall.

Det som gör mig mest fundersam nu är dock acktanken.
Ska man:
Alternativ 1 - Kasta ut befintliga tankar och montera en ny rektangulär acktank där de befintliga står?
Med 10 cm PUR/PIR runtom och fotavtryck på 0,8x2,7m får man en vätskevolym på ca 1500L per meter höjd i acktanken.
20cm PUR/PIR över tanken och 5cm under ger som mest 2m höjd i tanken, alltså 3000L vatten MAX.

Då har vi tagit lite större golvyta än vad tankarna tar idag.
Baxi Bonus Light har nästan samma bredd som pannan som är där idag, de andra är ca 15cm bredare, vilket kommer göra pannrummet ännu trängre.
Kopplingarna får man nästan sätta mitt på långsidan för att kunna komma åt alla ventiler mm om man inte sätter 2 90-graders vinklar på rökröret och flyttar pannan längre åt höger.
Samtidigt kommer man då kunna montera en dragbegränsare vilket jag saknat hittills. Men det kanske inte behövs till en panna med fläkt?

Alternativ 2 - Flytta upp acktanken till våningen ovanför pannrummet.
Då kommer pannrummet bli stort och luftigt och kommande inläggs ved kan smygvärmas i förtid från -74grader eller vad det nu är i vedboden till rumstemp.

Rakt ovan pannrummet finns det en yta på ca 2,2x3m som tanken kan stå på.
Negativt är dock att det är ett oisolerat utrymme och endast 1,9m längs ladugårdens långsida innan taket kommer (35 grader lutning).

Skiss av pannrummet med mått: 3 000 mm i höjd, 2 200 mm i bredd och en taklutning på 35 grader. En pelare är markerad i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tank på 2m höjd och 1,25x1,25m ger också ca 3000L volym.
Klär man den med dubbla skivor 170mm isolering och en ram 45x45 fylld med isolering innan allt kläs med pyfa får man en fin låda på ca 2,05x2,05m golvyta.
Tyvärr får man bara 5cm isolering i toppen innan takbjälkarna tar i, så tanken behöver nog bli lite mer avlång.
80cm bred tank + nästan 80cm (45+170+170+plyfa per sida) runt om gör att vi får 2,3m höjd dvs 30cm isolering i hörnet när vi når takbjälkarna.
Men det blir ändå 50cm isolering diagonalt.

Skiss av pannrum med placering av en ny 3000L acktank (0,8x1,9x2m) och dess isoleringslåda. Mått och takbjälkars position visas. Taklutning är 35 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då behöver tanken vara nästan 1,9m lång (2,7m med isolering och plyfa)
Jag har inte räknat med någon isolering undertill här för golvet behöver vi garanterat förstärka och då fixar jag isoleringen undertill mellan reglarna när det stärks upp.
Sedan går det upp rör genom golvet till expansion mm så hål finns, även om man får förstora det för fler ledningar, och dessa måste också planeras in och isoleras.
Systemet har ju öppen expansion och det räcker med 0,7bars tank då expansionen bara är 3m upp utifall det skulle göra tanken billigare.

Alternativ 3 - Behålla de gamla tankarna men täta läckan som är i den ena tanken. Sedan koppla in 500-1000L tekniktank i husets källare den dagen källaren görs iordning.

Till alla alternativ funderar jag på att komplettera med solfångare (inte celler) för sommarbehovet. Görs lättast med alternativ 1+2 då man kan trycka in slingor i tanken man köper.
I alternativ 3 blir det lite omständigare då det inte finns något förberett i de befintliga tankarna.
Taket på huset är inte särskilt lämpat för montage av utrustning ifall man skulle haft slingor i tekniktanken.
Ladugårdstaket är helt fritt från skuggning men 40 år gammalt (plåt) och riktat åt sydöst.

Personligen lutar jag åt alternativ 2 tillsammans med solfångare, men det är inte bara jag som måste bestämma mig.
Blir helst av med de befintliga tankarna då jag tycker de inte är tillräckligt isolerade, men det är ju billigaste alternativet...

Hur hade ni gjort?
 
G Grayscale skrev:
Hej.

Det är dags att byta panna och med det eventuellt även uppgradera acktankarna.
Jag kan dock inte bestämma mig för hur jag vill göra.

Nuvarande situation:
Pannrum i ladugården.
Gjutjärnspanna med överförbränning, självdrag och Laddomat 21.
3x500L acktankar (varav en läcker lite lätt i botten) från 2010 med 120L förrådsberedare.
Öppen expansion kopplad på den varma sidan.
20m kulvert med systemvatten och VVC till huset.
Kass isolering på huset (kommande projekt med tilläggsisolering).

En skiss visar hur pannrummet ser ut med ungefärliga mått (trots att de står i mm).
Rördragning (grön) i tak med inkommande nere till höger och som går runt rummet motsols och lite tvärs över taket.
Tre pumpar (gröna fyrkanter): VVC närmast handfat, därefter cirkulationspump och Laddomat i motsols ordning.

[bild]

Då rökrörets centrum är endast 115cm över golvnivån har det fått styra lite över de pannorna jag kollat på så man slipper pilla med ett nytt hål även om man hade kunna höja det några centimeter.
Atmos, Baxi Bonus Light eller RB Ventum är väl de jag kommer ihåg som har anslutningen lägre än mitt befintliga anslutning. 30 eller 40kW kommer pannan hamna på i vilket fall.

Det som gör mig mest fundersam nu är dock acktanken.
Ska man:
Alternativ 1 - Kasta ut befintliga tankar och montera en ny rektangulär acktank där de befintliga står?
Med 10 cm PUR/PIR runtom och fotavtryck på 0,8x2,7m får man en vätskevolym på ca 1500L per meter höjd i acktanken.
20cm PUR/PIR över tanken och 5cm under ger som mest 2m höjd i tanken, alltså 3000L vatten MAX.

Då har vi tagit lite större golvyta än vad tankarna tar idag.
Baxi Bonus Light har nästan samma bredd som pannan som är där idag, de andra är ca 15cm bredare, vilket kommer göra pannrummet ännu trängre.
Kopplingarna får man nästan sätta mitt på långsidan för att kunna komma åt alla ventiler mm om man inte sätter 2 90-graders vinklar på rökröret och flyttar pannan längre åt höger.
Samtidigt kommer man då kunna montera en dragbegränsare vilket jag saknat hittills. Men det kanske inte behövs till en panna med fläkt?

Alternativ 2 - Flytta upp acktanken till våningen ovanför pannrummet.
Då kommer pannrummet bli stort och luftigt och kommande inläggs ved kan smygvärmas i förtid från -74grader eller vad det nu är i vedboden till rumstemp.

Rakt ovan pannrummet finns det en yta på ca 2,2x3m som tanken kan stå på.
Negativt är dock att det är ett oisolerat utrymme och endast 1,9m längs ladugårdens långsida innan taket kommer (35 grader lutning).

[bild]

En tank på 2m höjd och 1,25x1,25m ger också ca 3000L volym.
Klär man den med dubbla skivor 170mm isolering och en ram 45x45 fylld med isolering innan allt kläs med pyfa får man en fin låda på ca 2,05x2,05m golvyta.
Tyvärr får man bara 5cm isolering i toppen innan takbjälkarna tar i, så tanken behöver nog bli lite mer avlång.
80cm bred tank + nästan 80cm (45+170+170+plyfa per sida) runt om gör att vi får 2,3m höjd dvs 30cm isolering i hörnet när vi når takbjälkarna.
Men det blir ändå 50cm isolering diagonalt.

[bild]

Då behöver tanken vara nästan 1,9m lång (2,7m med isolering och plyfa)
Jag har inte räknat med någon isolering undertill här för golvet behöver vi garanterat förstärka och då fixar jag isoleringen undertill mellan reglarna när det stärks upp.
Sedan går det upp rör genom golvet till expansion mm så hål finns, även om man får förstora det för fler ledningar, och dessa måste också planeras in och isoleras.
Systemet har ju öppen expansion och det räcker med 0,7bars tank då expansionen bara är 3m upp utifall det skulle göra tanken billigare.

Alternativ 3 - Behålla de gamla tankarna men täta läckan som är i den ena tanken. Sedan koppla in 500-1000L tekniktank i husets källare den dagen källaren görs iordning.

Till alla alternativ funderar jag på att komplettera med solfångare (inte celler) för sommarbehovet. Görs lättast med alternativ 1+2 då man kan trycka in slingor i tanken man köper.
I alternativ 3 blir det lite omständigare då det inte finns något förberett i de befintliga tankarna.
Taket på huset är inte särskilt lämpat för montage av utrustning ifall man skulle haft slingor i tekniktanken.
Ladugårdstaket är helt fritt från skuggning men 40 år gammalt (plåt) och riktat åt sydöst.

Personligen lutar jag åt alternativ 2 tillsammans med solfångare, men det är inte bara jag som måste bestämma mig.
Blir helst av med de befintliga tankarna då jag tycker de inte är tillräckligt isolerade, men det är ju billigaste alternativet...

Hur hade ni gjort?
Jag skulle överväga att satsa på en tank och låta den gå upp genom taket i pannrummet till utrymmet ovanför, kanske placera tanken
i närheten av dörren till vedförrådet för att få till vettiga mått på tanken, 1*1*3 m.

Tilllägg: Ser nu att dörren till vedförrådet sitter för nära befintliga tankar för att min föreslagna placering av den nya tanken skall fungera.
Ett långsmalt pannrum kräver allt för många kompromisser utan att det blir riktigt bra.
 
Redigerat:
G
Att låta tanken gå upp genom taket går inte då det går bjälkar med blandat cc (50-70cm) från långsida till långsida som jag inte vill kapa utan en mycket vettig anledning. Annars hade de måtten varit bra att ha ja. Kollar man på t.ex. Baxi och deras rektangulära tankar så är de endast 1,75m höga (0,75x2,4 i fotavtryck) inklusive en lucka i ovankant om jag ser rätt på deras hemsida. Så min tanke på storlek borde (förhoppsningsvis) ge bättre förutsättningar för skiktning om jag inte missförstått allt.

Långsmalt är lite bökigt att arbeta i ja, men väggarna är inget jag vill flytta på i dagsläget. Första pannan täckte halva rummet med tanken omsluten kring pannan som var gjord för meterved. Man kan se en gräns på golvet vart den första pannan stod där det är en liten höjdskillnad...


Däremot har jag mätt lite fel. Ytan ovan pannrummet är endast 2,7m till pelaren (inte 3) samt att nuvarande expansion går upp med centrum ca 60cm från gavelsidan och stjäl en del utrymme. Dessa mått har dock inte en större roll då jag kan gå längre bort från gavelväggen än vad jag först tänkt och fortfarande ha yta att röra mig på...

Frågan är nu mer hur mycket golvbjälkarna mm tål. Det är nämligen sågade stockar med blandad bredd på 11-15cm, höjd 12cm och en del vankanter på dem. CC avstånd varierar som sagt mellan 50-70cm. Ladugården är ju trots allt från 1928. Pannrum gjordes iordning på 70-talet och jag har ingen aning om de väggarna som murades upp bär något, eller om allt vilar på träet.
 
G
Det blir alternativ 2 som jag skrev i mitt första inlägg med tanken en våning upp. Rejält med yta är fixat och golvet ska förstärkas så det tål vikten.
Då är bara frågan om hur tanken ska designas med utlopp mm.

Skulle min skiss fungera, eller ska man separera laddning och uttag? Då måste det bli två rör till genom golvet, vilket inte är ett större problem, bara högre kostnad i rör.
Det går för närvarande ett grövre till expansionen, ett översvämningsrör samt ett tredje vars funktion jag är osäker på genom golvet. Så mycket som möjligt ska behållas av det gamla så det som byts är det till vänster om pilen, exklusive laddomaten.

Schema över ett värmesystem med en ackumulatortank på 3000 liter, expansionskärl, solfångare, panna, cirkulationspump, shuntar, och rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortser man från att uttag av värme går på egen anslutning en bit ner så sker nuvarande luftning som på bild, fast kopplat på varma sidan. Den sätts (högst troligt) på kalla sidan nu istället då någon sa till mig att man sparar ca 5% av värmen på det sättet.

Varmvatten...
Vinner man något på bivalenta shuntar för varmvattnet egentligen? Och måste det till två sådana för att få effekt? Försökt förstå hur de fungerar men det låser sig i huvudet när jag läser om dem...
Eventuellt byts pumpen till VVCn då jag tycker den drar för mycket jämfört med cirkulationen till värmen samt har några år på nacken.

Alla åsikter är välkomna.
 
Hej. Jag skulle sätta solfångarslinga bara i botten av tanken för att undvika problem med skiktningsomblandning. Jag tycker det är bra att tanken hamnar högre än pannan.
 
Jag tror jag skulle ha tre slingor och placerat den med sol så långt ner det går och förvärmningen för tappvarmvattnet ovanför solslingan i mitten av tanken och slutvärmningsslingan för tappvarmvatten i toppen ovanför de övriga slingorna.
 
G
Ja, det blir nog bara en slinga för solfångarna. Beror nog på om de som gör tanken har 10 eller 15m de monterar. Men det kanske gör detsamma...

Jag är mest fundersam på antal och position på alla kopplingar för laddning och uttag. Många tycker det är dumt att ha det på samma ledning verkar det som. Golvet ska ändå öppnas upp och några extra kronor i rör och isolering är inget i sammanhanget så att säga...

Sedan kommer tanken vara 80cm bred och 2m hög. Hade velat ha alla kopplingar på gaveln för att bättre kunna utnyttja området runtom. Måste ju gå att få till det om man jämför med storleken på övriga tankar och deras anslutningar.
 
Har det funkat bra tidigare? Du skrev att allt till höger om pilen är befintligt. Jag tolkar det som att du har/har haft shuntuttag på samma rör som till panna?
 
G
Nej, nuvarande är 3x500L tankar där laddning sker i topp, uttag en bit ner och förrådsberedare i tanken närmast pannan.

Retur sker dock på samma ledning/uttag som går mellan panna och tankar.

Nuvarande panna har kass effektivitet, tank(arna) läcker på minst ett ställe och ilägg var tvunget varannan timme för att hålla värmen i vintar. Då sambon jobbade hemifrån gick det bra med påfyllning även under arbetstid, men jag gick upp flertalet nätter och fyllde på när det var som kallast...
 
G
Eller för att omformulera mitt svar: Pumpar, ventiler och ledningar har funkat bra. Panna och tankar mindre bra, men det var inte kopplat så som jag skissat nu.
 
Aha. Men då kanske du ska ha ett separat uttag från tanktoppen till shunten för att eliminera funderingarna på om det är dåligt att ha uttaget på pannans laddrör.

Jag skulle nog ha satt laddröret från pannan in i tankens sida och tagit uttaget till shunten från tankens topp/tak.
 
Redigerat:
G
Ja, det är nog så det får bli. Kostar väl bara 3000(?) extra i delar och det är ju ingenting i dagsläget... Men jag låter retur gå till både panna och tank.

Ska de inte ha något extra för anslutningarna i tanken så är det ju bara att trycka dit en massa och plugga dem.
 
Ja. Det är bra om muffarna för inflödena in i tanken inte är för små. Är inflödena små/trånga/spetsiga riskerar det att bli fart på inflödet med skadlig omblandning.
Utflödena från tanken gör ingenting om de är små eftersom utflödena inte skapar omblandningseffekter på samma vis som inflödena.
 
G
Jag har för mig att nuvarande laddningsrör är 35mm till en påstådd 50kW panna med kass effektivitet.
Den nya pannan blir en 40Kw med påstådd effektivitet på 91%.

Uttaget ligger på 28mm.
VV på 22mm.

Tror jag iallafall. Orkar inte gå ut i pannrummet och riva av isoleringen nu.

Hoppas detta räcker till den nya då det är vissa delar av det som ska sparas.
 
Det blir säkert bra. Jag tänker att de som bygger tankar nog har rutin och svetsar dit lämpligt stora muffar för de olika grejjorna som ska anslutas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.