("Uppgradering" skulle det stått i rubriken) - Det gör det nu /Mats - Moderator

Vi river ur en tillbyggnad som gjordes när badrum och WC ersatte badtunna och utedass i huset, troligen på 60-talet. Ägaren då (och sannolikt byggaren) var anställd på järnvägen och har väl använt det han fått tag i på jobbet för att impregnera syll och bjälklag, det luktar MYCKET och hur de som haft huset alltsedan dess stått ut med det begriper vi inte. Men nu åker skiten ut i alla fall.

Hur som så nu när det inte är så hemskt mycket svårare att gräva ut innehållet i grunden än att gräva i trädgården så vill jag göra arbetet så grundligt som möjligt. Det skräp som ligger och dräller där åker naturligtvis ut, men under är det bara sand. Jag skulle inte ha nåt emot att sänka sandnivån ganska ordentligt (muren verkar ganska djup, men jag ska naturligtvis kolla den först) innan jag lägger på ett lager singel och en åldersbeständig plast uppepå.

Nu är frågan först och främst:
- är det korrekt att göra så, alltså singel på sanden och sen plast?
- i så fall; hur tjockt ska singellagret vara?
- måste man kanske lägga nån fiberduk på sanden innan man lägger singel?

Innermått är ca 450x270, det är betonghålsten i muren och det som byggnadsdelen skall innehålla sedan är 180x270 tvättstuga med vattenburen elementvärme, medan resten blir entrehall med vattenburen golvvärme som avsikt.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.