Hejsan!

Det hade vart fint om det fanns planer på att uppgradera forumets mjukvara så att den är mer trådad. Det jag efterfrågar är något i stil med hur det ser ut på facebook, där man kan svara på folks svar, och dom svaren hamnar i en undernivå rent hierarkiskt. Resultatet blir att om en kommentar handlar om ventilation så kan kan alla svar releterade till det hamna där, men resten av tråden kan fortsätta parallellt med huvudämnet och nya detaljämnen i sina små trådar.

Som det ser ut nu är det nästan omöjligt att få överblick och när trådarna växer över 10 sidor, varav hälften är irrelevant när man söker igenom gamla trådar så finns det verkligen rum för förbättring.

Man kan också fundera på funktionen som Reddit och superuser.com har, där användarna bestämmer vilka kommentarer som är bäst och då "flyter" dom upp närmare toppen som "rekommenderade svar"

Hälsningar

- Björn
 
O
bjorn_s skrev:
Hejsan!

Det hade vart fint om det fanns planer på att uppgradera forumets mjukvara så att den är mer trådad. Det jag efterfrågar är något i stil med hur det ser ut på facebook, där man kan svara på folks svar, och dom svaren hamnar i en undernivå rent hierarkiskt. Resultatet blir att om en kommentar handlar om ventilation så kan kan alla svar releterade till det hamna där, men resten av tråden kan fortsätta parallellt med huvudämnet och nya detaljämnen i sina små trådar.

Som det ser ut nu är det nästan omöjligt att få överblick och när trådarna växer över 10 sidor, varav hälften är irrelevant när man söker igenom gamla trådar så finns det verkligen rum för förbättring.

Man kan också fundera på funktionen som Reddit och superuser.com har, där användarna bestämmer vilka kommentarer som är bäst och då "flyter" dom upp närmare toppen som "rekommenderade svar"

Hälsningar

- Björn
Nu har jag inte facebook så jag vet inte hur det ser ut där. Men jag har faktiskt inte stört mig på hur forumet är. Tycker det fungerar som de flesta forum. Det är tydligt och bra. Att låta vissa inlägg trilla högre upp låter som det skulle förstöra allting. Eftersom det många gånger finns anledning att läsa allting i den ordning de kommer i. Det är som att läsa en bok.:)
Att vissa ämnen blir en massa inlägg är nog mer typiskt forum sjukan, än designfråga. Det låter som det skulle kunna bli väldigt rörigt...
Så jag ser ingen anledning till att ändra designen gällande själva forumet. Hur trådar dyker upp och liknande
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Intressant logik, att du tycker det fungerar som "dom flesta forum" och sen refererar till den o-överblickbarhet som uppstår med helt linjära trådar som "forumsjukan" utan att du ser någon som helst anledning till att ändra interaktionen som skapat problemet får första början.

Det finns alltså något som kallas forum där dom flesta plattformar har en liknande interaktionsdesign som är ungefär 15 år gammal eller mer. Där uppstår något som kallas forumsjukan. Tillochmed gamla Nybro newsgroups hade hierarkiska trådar. Det stödjer mitt argument att göra något åt det tycker jag. Sen säger jag inte att hierarkiska trådar är den bästa lösningen, det finns kanske något ännnu bättre men som det är nu tycker jag fungerar rätt kass.

Att något funkar som dom flesta saker är heller inget argument för att det är bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Mikael_L
Menar du ett forum där trådarna är nästade inne i själva tråden?

Google har ibland skickat mig till ett sådant forum, jag har alltid tyckt att det varit "a pain in the ass" att läsa och följa en sådan tråd.
Nu letade jag lite, men hittade naturligtvis inget sådant forum när jag letar ... :surprised:

Men du har kanske något exempel på ett forum som är strukturerat som du menar.
 
Ja det är något sånt jag menar men som sagt, det kanske inte är optimalt heller. Mer ett exempel på ett försök till hur det kan funka annorlunda antar jag. Facebook var det enda jag kom på. Där kan man "svara" på folks svar, såattsäga. Så slipper 60% av all textmassa över en tråd vara citerad text och citerade bilder också.
 
Jag gissar att du tänker något i stil med denna förgreningen?

Skärmdump av en diskussionstråd i ett forum om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill läsa inläggen i en tråd kronologiskt, dvs som de presenteras nu.
Den variant som Dalbotös ger exempel på är fullständigt odräglig.
 
  • Gilla
varmkorv och 8 till
  • Laddar…
Ja det där är ett exempel. Rent tekniskt borde det kunna vara ett användareval i inställningarna om man vi se det trådat eller helt kronologiskt med citat.
 
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
Det där ger mig vibbar från 90-talets newsgroups. Det är nästan så att jag hör ljudet från modemets uppringningssekvens...
 
  • Gilla
holetaker och 3 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Jag vill läsa inläggen i en tråd kronologiskt, dvs som de presenteras nu.
Den variant som Dalbotös ger exempel på är fullständigt odräglig.
Helt enig med dig.
 
Problemet med "svar på svar på svar" är ju att du, som läsare, alltid måste ha hela trädet uppe, annars ser du ju inte att ett svar från igår relaterar till inlägg på sidan 23 av totalt 745! Ger samma typ av problem, som när TS redigerar sitt första inlägg, när tråden blivit kanske 5 sidor lång. Man (=jag) vill veta att allt kommer kronologiskt, så det räcker att gå in där man slutade senast, när man följer en tråd.
 
Tanken med ett forum som detta är att en diskussions tråd inte egentligen skall handla om flera under frågor/diskussioner utan ett enstaka ämne, detta för att lättare kunna hitta svaret du söker i en tråd som bara handlar om det efterfrågade ämnet.
 
Ja det hade vart grymt om det var så. Kanske folk använder det fel, men det är mycket projekttrådar och dom blir lätt svåröverblickbara. Och även små frågor får ibland fler dimensioner och grenar ut sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.