Hej!

Jag och sambon har precis köpt radhus och då vi tänkt måla om fönstrena och täta dessa direkt när vi flyttar in så hade jag en tanke på att slänga in friskluftsventiler i väggarna istället. Huset är på 113m² boarea och 44m² biarea fördelat på 6m² uthus, ca 30m² garage och 8m² förråd.

Huset är byggt -64, alltid haft självdrag, har murstock som inte är i bruk längre.

Tanken är att montera in Fresh 90 då dessa kan fås med pollenfilter (vi är allergiker) i alla 3 sovrummen samt i vardagsrummet.


Har försökt läsa mig till så mycket som möjligt men vill ändå ha lite rådgivning.

Som jag förstått det så eftersträvar man att ha ett undertryck i huset, dvs mer luft ut än in?

Fresh 90 som jag kollat på 9l/s vid 10 Pa, alltså blir det 36l/s för allihop.

Vid renovering av badrum som är tänkt att ske nu i vinter så har jag tankar på att installera en Intellivent 2.0, denna ligger på 134m³/h, vilket omräknat blir 37l/s.

Utöver det så kommer det även sättas in en utsugsfläkt i tvättstugan när den blir gjord och köket har ju sin naturliga fläkt även där.

Frågan är då, blir det för mycket undertryck då? Behöver jag sätta in fler tilluftsfläktar?

Sen i garaget undrar jag också, där finns 1 eller 2 ventiler i dagsläget, osäker på hur många. Bör jag ha en friskluft och en utsug där? Tänker att kör man in en blöt bil så bildas det ju relativt mycket fukt som man vill bli av med snabbt?

Det var nog alles!

Ha en bra fredag :) / Jimmy
 
Eftersom ni är allergiker så skulle jag satsat på FTX-system, kostar visserligen mer än några enstaka småfläktar, men med FTX-aggregat så får man in förvärmd luft istället för kall luft (på vintern) går det även att få kyla på sommaren om man väljer rätt FTX-aggregat. Med FTX får man även ballanserat undertryck i huset.
 
Har hört talas om det där FTX systemet men det känns som en väldigt kostsam historia?

Radhuset är dessutom i 2 plan vilket inneburit att jag behövt riva golvet på ovanvåningen för att kunna lägga kanaler?
 
Du kommer inte få ett för stort undertryck med 2 badrumsfläktar, siffrorna som anges är vid full hastighet och utan undertryck. Men visst gör det nytta, vi har 3 st badrumsfläktar och köksfläkt som går dygnet runt på våra 180m2.
När det är som kallast på vintern så brukar badrumsfläktarna vara av och endast köksfläkten går.
 
Ja FTX-system kostar en del, men vad är er hälsa värd.
 
Installera en frånluftventilation på taket, torde vara det mest kostnadseffektiva sättet att få en fungerande ventilation. Fungerar dock ganska dåligt med flervåningshus, åtminstonde hos mig var det så, övervåningen stog nästan helt still. Konverterade till FTX och kunde inte vara nöjdare.
 
Vad kostar FTX i runda slängar? Och vilka utrymmen måste man ha kanaler till?

Min grundtanke om självdrag är dock det som känns mest rimligt som det är idag av kostnadsskäl, vill inte lägga ner en förmögenhet på ventilationen.

Hur går man tillväga med frånluftsventilation på taket om man som i vårat fall har papptak?
 
Hur är det med murstocken går den att använda till frånluft? Att du har frånluftsfläktar i våtutrymmen är inte fel. Inte heller med tilluft i vardagsrum och sovrum. Det finns köksfläktar som går hela tiden. Eftersom du planerar att renovera kan det vara värt att fundera hur du vill ha det i framtiden. Tar du bara in tilluft på övervåningen och ej frånluft så är det svårt att få upp värmen från llvp.
 
slurppe99 skrev:
Hur är det med murstocken går den att använda till frånluft? Att du har frånluftsfläktar i våtutrymmen är inte fel. Inte heller med tilluft i vardagsrum och sovrum. Det finns köksfläktar som går hela tiden. Eftersom du planerar att renovera kan det vara värt att fundera hur du vill ha det i framtiden. Tar du bara in tilluft på övervåningen och ej frånluft så är det svårt att få upp värmen från llvp.
Murstocken är idag en centralpunkt för alla frånluft både från kök, tvätt och bad.

Sovrummen ligger på ovanvåningen likaså badrummet som ska renoveras nu i vinter. På bottenvåningen är vardagsrum, kök och tvättstuga.

Tanken är alltså 1-2 tilluft på bottenplan och 2 frånluft utöver köksfläkt och 3 tilluft på ovanvåningen tillsammans med 1 frånluft. Finns även en klädkammare där det kunnat vara aktuellt att montera en frånluft modell mindre.

Har kikat lite på FTX-system och som många av er sagt så verkar det vara det bästa av världar men våran budget har dessvärre inget utrymme för en såpass omfattande ombyggnation så det kan vi stryka helt.
 
Man bör inte sätta tryckande fläktar till en murad skorsten/frånluftskanal. Anledningen är att man inte vill riskera att trycka in fuktig luft i sprickor i skorstenen.

Det man kan göra om man vill använda den murade skorstenen som frånluftskanal är att sätta en/flera frånluftsfläktar uppe på skorstensmynningen ovan yttertaket.
 
Är det en bättre lösning att då plugga igen befintliga rör ut i murstocken och istället omleda dessa ut genom fasaden?
 
Gör man det mesta av jobbet själv kan en FTXinstallarion kosta cirka 30.000:- (materialkostnader. Aggregat 18kkr, kanaler, isolering, övrigt 12kkr.)
 
Ropia skrev:
Gör man det mesta av jobbet själv kan en FTXinstallarion kosta cirka 30.000:- (materialkostnader. Aggregat 18kkr, kanaler, isolering, övrigt 12kkr.)
Det är en rimlig uppskattning. Det var ungefär min budget närjag gjorde min installation förra hösten. Det som kan kosta extra är projektering, ev. takgenomföringar och injustering. FTX är bygganmälningspliktigt (om man bryr sig). FTX är utom tvivel den tekniskt bästa lösningen. Badrummet torkar ur snabbt efter dusch och man slipper sur lukt i kläder som har torkat för långsamt efter tvätt. Frånluft i garderob/klädkammare gör att man slipper angrepp från mal och pälsänger, vilket inte är ovanligt i äldre hus med bristfällig ventilation. Mitt råd är att spara ihop till FTX.
 
Ropia skrev:
Gör man det mesta av jobbet själv kan en FTXinstallarion kosta cirka 30.000:- (materialkostnader. Aggregat 18kkr, kanaler, isolering, övrigt 12kkr.)
Men det är inget som man gör på en eftermiddag!
Min bror la ca 40000:-, 6 månader innan allt var klart och 2 ryggskott innnan han var färdig.
Han arbetar med datorer på dagarna och har väldigt liten erfarenhet av att snickra.

Det är väldigt stor skillnad på att slänga upp en badrumsfläkt.
Jag kan inte känna någon skillnad på luften i min brors hus jämfört med vårt, det kanske går att mäta fram men det känns ganska ointressant.

Jag tror största problemet i hus med dålig luft är att man har för liten luftomsättning, om man skickar ut luften eller återvinner den tror jag inte spelar så stor roll.
 
30k känner jag är påtok för mycket pengar! Detta är första fastigheten och budgeten kommer vara ganska stram en bra tag framöver då det tar en del på pengarna för att behöva punga upp 15% kontantinsats.

I framtiden utesluter jag absolut inte det, men så som det ser ut nu så känns 4st Fresh 90 a 1200kr som ett lite snällare alternativ mot plånboken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.