Hej!

Jag har precis flyttat in i ett gammalt hus från 1800-talet. I det sitter det en luft/luft-värmepump från Daikin. Pumpen är från 2013, så den är ju rätt så ny.
Tittar jag dock på tillverkarens egna data så har den ett SCOP-värde på 3.42, medans dagens pumpar, ex. denna från Panasonic: http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=4213&ref=prisjakt
Har ett SCOP på ca 4.9, det är nästan 50% bättre.

Frågan är om det är värt att byta ut pumpen även om den är endast 3 år gammal, skulle jag tjäna på det i längden eller är det bättre att fortsätta med den vi har tills den går sönder och sedan uppgradera?

Mvh
//Mathias
 
För en oinsatt, scop-värde = ?

Har en liknande fundering som du har...:)

Mvh
 
COP = Värmefaktorn eller verkningsgraden. Om du har ett COP-värde på 3 så får du ut 3 enheter energi för varje enhet du stoppar in.
SCOP = Är samma som COP, men anpassat för säsong och något mer rättvisande.

Det går kanske inte att lita helt på dessa värden, men det borde ge en fingervisning om effektivitet när man jämför olika pumpar mot varandra tänker jag.
 
Jag skulle fortsätta tills den rasar. Den är inte på något sätt dålig.
Tänk sedan på att COP-värdet är beräknat vid några standardförutsättningar, bl.a. en utetemp på +7°C.

Vi skaffade en helt ny LVP av känt fabrikat till vår förenings klubbhus förra året. Har på pappret extremt bra COP. Men när mina Toshibor hemma (3-5år gamla) fortfarande ger bra effektivitet vid -10..12°C tappar denna orken totalt och går in i en "ond cirkel" där den aldrig får upp utblåstemperaturen utan ägnar mesta tiden till att bara stå och avfrosta.

Så fungerar den nuvarande bra - kör vidare med den.
 
Jag menar att om den funkar bra tjänar du på att vänta ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.