Innerdörr med silverfärgat handtag, låskista och nyckel i låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag har ett litet förrådsutrymme i lägenheten som jag vill förvara saker i så att det blir oåtkomligt för barn samt städhjälp/barnvakter (typ laptop, pass, personliga dokument, saker med affektionsvärde etc).

Det är samma typ av innerdörr till lilla förrådsutrymmet som vi har till övriga dörrar i lägenheten. Alla har likadana lås och nyckel.

Jag undrar om ni har tips på uppgradering till bättre låskista, handtag eller nyckel för att minska risk att man bryter upp låset. Var lite inne på ett sånt handtag med kodlås, men gissar att låskistan avgör hur lätt det är att bryta upp?
Tänker att kodlås minskar risk att man låser ut sig om man råkar tappa bort en nyckeln, men är det enda fördelen? Eller ger det någon ökad säkerhet i hur lätt det är att bryta upp dörren? Och finns det någon som passar låskistan som på bilden isf??
 
  • Vit innerdörr med metallhandtag och låskista som används i förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen större idé att göra vid låset då det är en innerdörr som inte är avsedd att hindra inbrott. Det finns låshus för cylinder du kan byta till, ex abloy 2016, men det blir inget underverk.
 
Inte så "bara" att byta låskistan. Tror inte urtagen passar.
Men sätt ett handtag med kodlås å ett brytskydd möjligtvis? Finns d brytskydd som funkar på innerdörrar
 
  • Gilla
chinilini
  • Laddar…
chinilini chinilini skrev:
[bild] Hej!

Jag har ett litet förrådsutrymme i lägenheten som jag vill förvara saker i så att det blir oåtkomligt för barn samt städhjälp/barnvakter (typ laptop, pass, personliga dokument, saker med affektionsvärde etc).

Det är samma typ av innerdörr till lilla förrådsutrymmet som vi har till övriga dörrar i lägenheten. Alla har likadana lås och nyckel.

Jag undrar om ni har tips på uppgradering till bättre låskista, handtag eller nyckel för att minska risk att man bryter upp låset. Var lite inne på ett sånt handtag med kodlås, men gissar att låskistan avgör hur lätt det är att bryta upp?
Tänker att kodlås minskar risk att man låser ut sig om man råkar tappa bort en nyckeln, men är det enda fördelen? Eller ger det någon ökad säkerhet i hur lätt det är att bryta upp dörren? Och finns det någon som passar låskistan som på bilden isf??[/QUOT
chinilini chinilini skrev:
[bild] Hej!

Jag har ett litet förrådsutrymme i lägenheten som jag vill förvara saker i så att det blir oåtkomligt för barn samt städhjälp/barnvakter (typ laptop, pass, personliga dokument, saker med affektionsvärde etc).

Det är samma typ av innerdörr till lilla förrådsutrymmet som vi har till övriga dörrar i lägenheten. Alla har likadana lås och nyckel.

Jag undrar om ni har tips på uppgradering till bättre låskista, handtag eller nyckel för att minska risk att man bryter upp låset. Var lite inne på ett sånt handtag med kodlås, men gissar att låskistan avgör hur lätt det är att bryta upp?
Tänker att kodlås minskar risk att man låser ut sig om man råkar tappa bort en nyckeln, men är det enda fördelen? Eller ger det någon ökad säkerhet i hur lätt det är att bryta upp dörren? Och finns det någon som passar låskistan som på bilden isf??
Ingen dörr är starkare än dess svagaste punkt. Om jag inte ser fel så är detta en formpressad dörr från Swedoor. Den har fyllning av papp och snap-in-gångjärn. Så även om du uppgraderar till ett bättre lås är det lätt att ta sig in via gångjärnen eller bara genom att göra ett hål genom dörren.
 
  • Gilla
chinilini
  • Laddar…
Köp ett polislås:
 
  • Instickslås för dörr med nyckelhalv och nyckel i detalj på webbshopssidans produktvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns lite olika alternativ av låshus för cylinderlåsning som 2016, 9456 och 4570.
Det finns även tillhållarlås så du slipper låscylindrar som låshus 2011 som passar rakt av.
Tillhållarlåset är bara att byta och du kan även använda de nyckelskyltar du har idag, för att byta till cylinderlås så behövs även låscylinder och behör (cylinderring och vredsats) du behöver troligtvis även fila upp de runda hålen för att det ska passa.
När det gäller säkerhet så är en innerdörr alltid lätt att bryta upp men 9456 och 4570 har en kolv som går ut lite längre.
Ett handtag med kodlås påverkar inte inte låshuset utan frikopplar endast handtaget så de låser inte, du kan alltså lätt peta in kolven och öppna dörren.

https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/2011
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/9456
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/4570
https://www.assaabloy.com/no/no/sol...ien-smalas/lk2016-falle-reile-sylinder-smalas
 
Redigerat:
  • Gilla
chinilini och 1 till
  • Laddar…
Behöver ni låsa någon av de andra innerdörrarna i huset? Om inga andra lås används skulle jag inte krångla till det och bara samla ihop alla nycklar och låsa förrådet med det nuvarande låset.
 
F Fabaa skrev:
Behöver ni låsa någon av de andra innerdörrarna i huset? Om inga andra lås används skulle jag inte krångla till det och bara samla ihop alla nycklar och låsa förrådet med det nuvarande låset.
Det nuvarande låshuset har inga spärrelement i sin låsning och kan öppnas med vad som helst som kan påverka roddaren.
Närbild av ett enkelt låshus utan spärrelement, synlig mekanisk tapp.
 
1 123abc skrev:
Det nuvarande låshuset har inga spärrelement i sin låsning och kan öppnas med vad som helst som kan påverka roddaren.
[bild]

Aha! Ja så mycket kan jag inte om lås som du. Tänkte mest att om det handlar om barn och städhjälp så borde de fatta att de inte ska in genom en låst dörr. Om det däremot är nån som vill stjäla saker då kanske inte ett lås på en annars ganska enkel (vad jag förstått) innerdörr inte gör så stor skillnad i inbrottssäkerhet.
 
  • Gilla
Lasselano
  • Laddar…
Byt kista till en annan sorts nyckel än de övriga dörrarna i huset.
 
  • Gilla
chinilini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.