Behöver skarva en EKK till en anslutningskabel till handdukstork. Allt är i område 3 i badrummet. För att få så liten och minst skrymmande dosa som möjligt funderar jag på om man kan uppgradera en kulodosa från IP20 till IP21 genom att efter montage täta den med silikon från uppifrån kommande vattendroppar (som knappast kommer att hända ändå!?)
Annars får det väl bli en större dosa med IP54.
 
Oavsett vilken dosa du använder så måste du ju ha en med dragavlastning för ansl. kabeln.
 
Anslutningskabeln är avlastad utanför dosan. Frågan kvarstår!
 
S
det har din elektriker koll på. och är du själv elektriker så borde du ha koll på det.
 
Njaa. Jag kan tänka mig att en behörig elektriker kanske ev. skulle kunna ge sig på en sådan lösning. Men han måste ju i så fall på något sätt kunna motivera att lösningen blir lika bra som en dosa som tillverkaren garanterar täthetsklassen på. Då duger inte "det borde ...".

Dvs. den som "tillverkar" en IP21 dosa måste kunna bevisa ex. genom provning, eller literatureferenser att den är minst lika bra som en köpt IP21 dosa, Även efter några år, eller efter att den öppnats och åter skruvats ihop.

En uppenbar nackdel med lösningen är ju att det i princip bevisar att en hempulare varit framme.
 
hempularen skrev:
Njaa. Jag kan tänka mig att en behörig elektriker kanske ev. skulle kunna ge sig på en sådan lösning. Men han måste ju i så fall på något sätt kunna motivera att lösningen blir lika bra som en dosa som tillverkaren garanterar täthetsklassen på. Då duger inte "det borde ...".
Nu är jag ju 'gammal' elektriker med behörigheten kvar och känner till ovanstående från hemmapularen.
Skillnaden är ju inta så stor mellan IP20 och 21, därför undrade jag om någon har gett sig på detta?
Annars som sagt en större dosa.
 
S
vad skulle du gjort om du va hos en kund?
silicon eller annan doisa?
 
Område 3 finns ju inte längre, det är numera oklassat område. Jag som inte är elektriker gissar att du får ha IP20 där.
 
hempularen skrev:
Område 3 finns ju inte längre, det är numera oklassat område. Jag som inte är elektriker gissar att du får ha IP20 där.
Vid närmare studier på nätet verkar det vara så. Då blir det kulodosa utan silikon!
Tack och hej!!
 
Det är miljön som styr i oklassat område, inte automatiskt IPX0. Är det fuktigt där så krävs IPX1.

Och en anslutningskabel bör avlastas i dosan.
 
Bo.Siltberg skrev:
Och en anslutningskabel bör avlastas i dosan.
Jag reagerade också på det där med avlastning utanför dosan. Hur? Vanliga kabelklammers tror jag inte duger.
 
Jo klamring av installationskabel undanröjer ju behov av dragavlastning. Men jag tror det krävs bra fett med klammer för en anslutningskabel. Så gör man inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.